Hej hej!

Har precis köpt lägenhet i ett hus från -37. Badrummet är halvkaklat och jag vet inte när det renoverats senast.
Vad jag nu läst mig till är att halvkaklat knappt är anpassat för badrum i modern tid utan för förr när man inte badade/duschade särskilt mycket.

Vad innebär detta rent praktiskt? Är det en dum idé att sätta upp duschstång (och därmed blöta ned väggar?)
Är badrummet godkänt ur försäkringssynpunkt?
Något annat man bör tänka på vid borrning i vägg m.m

Tack på förhand!
 
Det är nog bra att inte duscha på väggarna, det är de inte anpassade för.

På den tiden utförde man oftast ett tätskikt av tjära som troligen ligger några cm ned i ditt golv. Tjärbeläggningen gick ofat upp på väggen ungefär till badkarshöjd, men ibland drogs den bara upp 5-10cm från golvet. Du kan troligen inte se något av tjärskiktet, det ligger inbakat i puts i väggen och golvet.

Det blir med tiden sprickopr och hål i tjäran, i ditt badrum från 37 håller den troligen inte tätt idag. Så länge det inte blir för stor fuktbelastning så absorberas vatten istället i byggnadsmaterialet och dunstar bort senare.

Försäkringsmässigt så kan du inte räkna med någon ersättning för skador som uppstår i din lägenhet vid en vattenskada. Badrummet är för gammalt.

Det som kan vara värre är om det blir vattenskador på andra delar av byggnaden pga. fel i din lägenhet. Då kan skadorna i många fall kosta miljoner. I extrema fall så kan du som bosatdsrättshavare bli ersättningsskyldig, om skadan beror på att du inte underhållit ditt badrum. Det är dock ganska ovanligt att man blir ersättningsskyldig.

Om du tecknar bostadsrättstillägget till din hemförsäkring så skall den täcka även sådana skadeståndskrav, jag misstänker att den vanliga anvarsförsäkringen som alltid ingår i en hemförs. kan täcka även sådana skadestånd, fast läs igenom villkoren ordentligt.
 
Mina döttrar köpte var sin liten (student)lägenhet i Malmö för ett antal år sedan - bägge badrummen intakta från bygget på 30-talet (sk barnrikehus). Badrummen väldigt charmiga (!) med originalkakel på halvväggar och golv och med inbyggda badkar. Rördragning och avlopp dock moderniserade via bostadsrättsföreningen i ett senare skede. Vi satte upp rund duschstång innebärande att duschförhänget täckte även väggen och gick ner i badkaret. Det gick utmärkt att duscha om man var medveten om att inte plaska för mycket och torka upp efteråt. En vettig lösning fram till ni bestämmer er för att göra den stora renoveringen. Sätt in en paxfläkt också - men kolla med föreningen om detta är tillåtet (beroende på vart avluftningen sker).
 
Wow, detta måste vara världens bästa forum!
Det är just i Malmö lägenheten ligger och här är denna typ av badrum väldigt vanlig och
jag har bara väldigt svårt att tro att alla andra i samma situation duschar sittande.

Enlösning jag funderat på är ifall man kan sätta våtrumstapet runt badkaret för att skydda väggarna. Eller blir detta bara en fuktfälla för ånga som går in under tapeten?
Annars får det bli rund duschstång då.
 
Är det putsade tegelväggar med betonggolv, tror jag inte att det är någon fara alls vid normal användning dvs duscha ca 1-3 ggr per dag. Har rivit badrum i kåkar med lika många år på nacken och snustorrt har det varit!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.