???
Jag har byggt garage och förråd som är uppvärmt.
Hur skall jag placera ventiler och hur stora skall dessa vara?

Förråd:
6x2,5m med fönster och element på ena kortväggen (baksidan) samt en dörr i den andra kortväggen (framsidan), takhöjd 2,6m.

Garage:
6x3,6m med fönster och element på ena kortväggen (baksidan) samt porten i motstående vägg (framsidan), takhöjd 2,6m.

Förråd/garage är vidbyggt med huset med förrådet närmast huset.
 
Jag har ingen som helst ventilation i garaget, har försökt göra det så tätt som möjligt och istället ta bort fukten med en avfuktare vilket jag tror är den mest ekonomiska sättet !
Jag har väl ~75 m2/200 m3, att få sådan cirkulation på luften genom ventiler så att bilar och golv torkar skulle ju kräva väldigt mycket tillförd värme !
Om jag kör in snöiga bilar och traktor så blåser jag på 9 Kwh i ett par timmar så snön smälter loss, sänker till 4,5 Kwh över natten (ser till att fläkten blåser genom avfuktaren) då är allt vatten i avfuktaren, på golvet och i luften............följande dygn endast avfuktare med en 500w halogenlampa bakom, på så vis funkar kondensavfuktaren ner till 0°, efter ett dygn på det viset är det torrt å fint i garaget !

Kan du inte bygga in en avfuktare i väggen mellan garage och förråd och på så vis få cirkulation på luften ? På så vis behövs ju inga ventiler att slösa värme genom !
 
Det finns ju andra saker som kan behöva luftas bort i ett garage förutom fukt. Avgaser, färgburkar (som alltid luktar lite), lacknafta, oljor o annat smått o gott. O andra sidan vädras det ju ordentligt varje gång garageporten öppnas.
 
Haagbard skrev:
Om jag kör in snöiga bilar och traktor så blåser jag på 9 Kwh i ett par timmar så snön smälter loss, sänker till 4,5 Kwh över natten (ser till att fläkten blåser genom avfuktaren) då är allt vatten i avfuktaren, på golvet och i luften............följande dygn endast avfuktare med en 500w halogenlampa bakom, på så vis funkar kondensavfuktaren ner till 0°, efter ett dygn på det viset är det torrt å fint i garaget !
75 spänn varje gång du torkar ut garaget... (Med elpris på 1 kr/kWh.) Blir det ekonomiskt i längden?
 
BoD skrev:
75 spänn varje gång du torkar ut garaget... (Med elpris på 1 kr/kWh.) Blir det ekonomiskt i längden?
Det har jag aldrig påstått, största delen av året behövs ju ingen tillskottsvärme alls, exemplet ovan var "worst case" bilar och traktor fulla i snö och många minusgrader ute !

Men att hålla temperaturen tillräckligt hög tillräckligt länge för att ventilera ut den fukten är jag övertygad om blir dyrare än 75 kr !

Konstant 10-12° i det garaget när det var som kallast denna vinter krävde kontinueligt 4,5 Kwh = 108kr/dygn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.