Högtempradiatorer? Före detta oljeeldat system?
 
Morgonen den 13é sänkte jag hastigheten på cirk pumpen till 2
Den 12é hade jag larm 18:45 och den 14é 22:23

Idag kl 10:50 och 11:00 läste jag av bergvärmen.
Kompressorn på
Kurva 5 Finjust 1,0

Har köpt tre termometrar för inomhus värme. Nu står dom bredvid var andra för att kolla
om dom visar rätt. Det gör dom inte, diff på 1,0 grad. Snittet är 24,9 (onödigt högt tycker jag).

KL 10:50
GT1 - 39,1 (till) 37,9 (Nuv.)
GT2 - 0,5 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 48,2 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 82,3 Kompressor
GT8 . 49,4 Värmeb Ut
GT9 - 38,6 Värmeb In
GT10 - 4,6 Köldb In
GT11 - 0,9 Köldb Ut

KL 11:00
GT1 - 39,0 (till) 38,5 (Nuv.)
GT2 - 0,6 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 54,9 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 93,6 Kompressor
GT8 . 58,9 Värmeb Ut
GT9 - 41,6 Värmeb In
GT10 - 4,5 Köldb In
GT11 - 0,9 Köldb Ut

Tvårörssystem
konverterat från direktverkande el.

Kan ju vara så att returen är för hög.
Har som sagt sänkt pumpen till läge 2

Tänkte även sänka värmekurvan med 0,5 (till 4,5)

Jag har inte mätt fläckkonvektorerna inte heller kollat flödet på dom. Ska försöka med det nu i helgen.
Märket på fläktkonvektorerna är Carrier.
Ska ordna med något för att mäta tempen på radiatorerna men dom är "ljumna". Känner man med
handen så känner man ju att dom är varmare än omgivningen men dom är inte varma. Ljumna är
väl det ord jag kommer på som bäst beskriver känslan. Men ska som sagt ornda med något för att mäta.

Tror inte att radiatorerna är för små. Tycker inomhus tempen är hög utan att elementen är skoll heta.
 
Men hur kan radiatorerna kännas ljumma om du har värmebärartemp ut på mellan 50 och 59 grader?? Verkar ju helskumt. Även returtempen på mellan 38 och 42 borde kännas hyfsat varm tycker jag.
 
enkel test. kän med handen på inkomande & utgående rör på varje radiator när värmepumpen är gång. Du ska känna att det är en markant tempratur skillnad (går också at känna skillnad på överdel & nederel av radiatorn.

Du kommer gnska snabbt att hitta vilken radiator som "kortsluter" den radiatorn måste strypas.

som referens kan jag säga att jag har en värmekurva som ger 31 grader just nu (det är +4 grader ute) när pumpen är igång så når den nog 40-41 grader som mäst innan pumpen stängs av (returen ligger kanske på 33 grader som mäst)
 
du har ett börvärde på 50 grader om jag tolkar rätt, det är tok fel, så varmt ska du inte behöva ha!
det är ditt radiatorsystem som krånglar, inte värmepumpen
 
Har haft mycket i helgen och inte hunnit så mycket som jag tänkt.
Har sänkt värmekurvan till 4,5 (I lördags, den 16é).
Läste av pumpen igår (sönd) den 17é.
Kompressorn var på
Läste av tre gånger (19:55 - 20:05 - 20:15)
När jag kom ner jobbade kompressorn men bara rören till golvvärmen och tappvattnet var varma.
Dock blev rören till radiatorerna varma lite senare, det kan ju ha varit så att kompressrn gick igång
precis innan jag kom ner och rören inte hade hunnit bli varma men samtidigt var ju tappvattenrören
varma samt golvvärmen (badrum uppe) varma. Kändes som om det kanske är något knas ändå.
Kompressorn var ju inte så varm vid första avläsningen så den kan ju ha gått igång precis innan.
Jag gick också runt och kände på alla rör till elementen. De kändes att det var skillnad på tur- resp
retur i värme. Lite olika, en del var varmare än andra på tur sidan (eller hur man säger).
Det var olika på "alla" men alla hade en viss skillnad i temperatur.
Har inte mätt detta så det är ju bara en känlsa.
Larm 17é kl 20:05

Kompressorn på
KL 19:55
GT1 - 28,9 (till) 29,1 (Nuv.)
GT2 - 5,5 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 48,9 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 58,9 Kompressor
GT8 . 54,1 Värmeb Ut
GT9 - 45,7 Värmeb In
GT10 - 5,6 Köldb In
GT11 - 2,4 Köldb Ut

KL 20:05
GT1 - 33,9 (till) 28,3 (Nuv.)
GT2 - 5,5 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 53,6 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 79,2 Kompressor
GT8 . 43,1 Värmeb Ut
GT9 - 29,7 Värmeb In
GT10 - 5,6 Köldb In
GT11 - 1,5 Köldb Ut

KL 20:15
GT1 - 28,9 (till) 31,4 (Nuv.)
GT2 - 5,5 TempUte
GT3 - 50 (Börv) 47,8 (Nuv.) Varmv.
GT6 - 77,8 Kompressor
GT8 . 44,5 Värmeb Ut
GT9 - 35,3 Värmeb In
GT10 - 5,3 Köldb In
GT11 - 1,2 Köldb Ut

Brukar inte installatörer ha någon "kontroll" ett år efter det att anläggningen är satt i drift?
Känns som om det vore bra om någon kom ut och kollade.

Ska försöka att mäta elementen samtidigt som kompressorn går men känns som om det inte är
helt lätt att ha koll på att verkligen kompressorn är igång samtidigt som man ska springa runt och
mäta/dokumentera värmen.

>>Carman, vilket börvärde borde det vara?
Temperaturangivelserna är det på rören?

>>Bifuel, det kan ju ha varit så att jag kände med handen så kanske inte kompressorn var igång.
Det har jag ingen koll på. Dock så var ju kompressorn igång kl 11:00 då jag läste av den men om
det var på kl 11:19 då jag gjorde inlägget vet jag inte
(För det var då jag kände på ett par element).
Kan tempen sjunka så snabbt?
Nu går ju inte jag runt och känner på elementen nu och då en jag kan inte säga att jag har en
känsla av att elementen är/har varit så varma någon gång. Att dom verkligen skulle kännas varma.
Det har jag trott skulle vara positivt, att låg värme/inte så mycket kör tid och ändå en hög inomhus
värme (ca 24-25 grader) var något bra.
 
Redigerat:
hur är golv värmen inkopplad?
har den separat pucher?
har du nått kort? eller en ritning

om inte radiatorenrna nån gångvarit varma så måste värmen ta vägen nånstans en radiator/ golvvärme eller fläcktkonvektor måste kortsluta systemet!
 
Har du testat att kanske lufta systemet så du inte får cirk. problem i vissa element?
Han har golvvärmen sittandes med varmvattnet till kranarna. Så elementen går på en egen cirkpump.
Mvh Storebror.
 
Jag har ökat trycket med 0,1 på vattnet utan att lufta. Kan ju prova det men det borde inte göra någon
ofantlig skillnad tycker jag.
Men ska lufta i slutet av veckan.

Tappvattnet till badrummen går via handstorken. För att tappvattnet ska bli varmt på en gång.

Har ingen ritning men kan ju testa och ta ett par kort alt. göra en skiss.
 
jag tror inte på luft. om du får dålig cirkulaton på grund av luft så ska returen vara kal (kallare) din retur är ju jätte varm, alltså måste vatttnen ta en genväg nåsntans o snabr komme till returen
 
Har tyvärr inte mätt några element eller tagit något kort.

Får bli någon kväll i veckan.
 
börja med att hålla fingrarna på radiator rören när pumpen är igång, du bör hitta radiatorn rätt snabbt, men den diffen du har!
 
Hög tid att uppdatera tråden..

Nu har jag pratat med min leverantör och idag har det varit en service kille och tittat på anläggningen.
Han tyckte att det mesta var bra.

* Han rensade filtret för vatten och det för kolektorvätskan (Filtret för vattnet behövdes inte men det för
kollektorvätskan hade jag missat).
* Han ändrade på pumphastigheten från 1 till 2 (av 3 lägen).

Han tyckte annars att inställningarna såg bra ut och att en värmekurva på 4,5 som
ger ca 23 grader i inomhus temp är bra.
Han tyckte att vi skulle sätta någon form av timer/reglering för handdukstorkarna
(2st) eftersom dom idag är kopplade på tappvattnet så producerar den extra värme
för detta. Han ströp ventilen för cirkulationen lite men tyckte att en timer skulle
vara bra. Dock trodde han inte att det skulle ge så mycket på den totala
driftsekonomin men ca 1 000kwh/pr.

Han tyckte inte att det var något konstigt att ha 40 - 45 grader på värmebärare
IN eller UT.

Jag ska läsa av värdena igen om ett par dagar när inställningarna har "stabiliserat" sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.