Vad hade ni valt? måste även 12volts spottar ha värmeskydds potta?
Badrummet är ca 6,5 kvm så jag hade tänkt och montera 6st spottar
 
Watt är alltid watt, 35 Watt 12 volt blir lika varm som 35 W 230 volt, så pottor behövs.
Sedan är det så att 20 W 12 Volt ger ung lika mycket ljus som 35W 230 volt
12 volt håller bättre än 230 volt.

Protte
 
LED ger inte så mycket värme. Utanpåliggande 12 V behöver inga pottor. Men jag tror dom ger max 20W.
 
kamilenski skrev:
LED ger inte så mycket värme. Utanpåliggande 12 V behöver inga pottor. Men jag tror dom ger max 20W.
LED med samma kontaktdon som halogen måste fortfarande monteras med pottor. Detta eftersom en kommande ägare av huset kanske byter tillbaka halogen och bränner ner kåken på köpet.
 
Därför är det lämpligast att köra med utanpåliggande. Då kan man dra dom 12 V kablar gömda.
 
LED med samma kontaktdon som halogen måste fortfarande monteras med pottor. Detta eftersom en kommande ägare av huset kanske byter tillbaka halogen och bränner ner kåken på köpet.
Jag har en fundering vad gäller ovanstående. Borde det inte vara ungefär samma sak som att en armatur har en MAX WATT. Om man kör in en klassisk 100 watts lampa i en armatur för 25 watt börjar det antagligen brinna. I det fallet räcker det med en liten lapp. Borde det inte räcka med en lapp "Endast LED" eller liknande i ovan fall?
 
Hur skulle du tillverka lapparna? Termodymo?
 
Kamilenski: Tror inte jag förstår frågan riktigt? Typ samma material som används för just "MAX 40W"-lappar, gravera eller något annat rymd-material.

Har du någon aning om själva frågan?
 
Jag menar att dom flesta tryck text maskiner använder svag värme. Texten skulle försvinna!
 
Att med lapp föreskriva ett lägre Watt-tal låter ju som en teknisk möjlighet, MEN man måste väl ändå montera spot-armaturen enligt tillverkarens föreskrifter. De brukar inte göra någon skillnad på lampeffekten, dvs föreskriver denne 150 mm till brännbart så gäller det även för LED-spot !?

Om det räckte med märkning så är det en baggis att gravera in med en gravyrpenna, den texten försvinner inte.
 
J
det blir ganska många spottar för det lilla utrymmet så när jag monterar sådana utrymmen brukar jag sätta hide a lite 20w 12v ip44 minidownlights E-nr 7463013 de behöver inga lådor ovanför.
20w 12volt halogen motsvarar 50w 230volt halogen.
 
Ofta en 20W 12V ger samma lumen som en 50W 230V? Är det inte 35W 12V? Hidealites 7463013 är ju dessutom G4.
 
Ska man ta ansvar för allt kommande ägare _kan_ göra blir nog ditt badrum en dyr historia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.