Vintern närmar sig och det är dags för en Keddyinsats i öppna spisen. Det blir en liten, modell 110 eller 510.

Har någon erfarenheter av att montera insats på egen hand? I offerten från min lokala butik landar installationen på närmare 6000:- och det känns saftigt, även om ROT-avdraget ska räknas bort.

Rökkanalen är tätad och provtryckt för ett par år sedan, så det borde "bara" vara att byngla in spisen och köpa en rörsats innan jag kan täta mellan rör och kanal. Sen funderar jag på att ta upp ett hål för varmluftsgaller på murstocken för att få ut lite mer värme.

Hur svårt kan det vara? Är det svårt att få tätt mellan rör och kanal? Något man ska tänka på när man tar upp hål för att sätta i värmegaller? Vad kräver sotaren som ska besiktiga efter installationen?

Var köper man Keddys insatser till bra pris om man ska montera själv?

/Anders (som eldar för kråkorna idag...)
 
  • Gilla
imported_Mogge
  • Laddar…
Anders Johansson skrev:
Är det svårt att få tätt mellan rör och kanal? Något man ska tänka på när man tar upp hål för att sätta i värmegaller?
Gör hålet strax under där röret ska täta mot kanalen så du får lättare att komma åt när du gör detta (och sätt inte dit gallret innan du tätat givetvis).
 
Det beror på precis hur din murade spis ser ut. I bostadshuset lät jag firman göra jobbet, däremot så monterade jag själv i fritidshuset och det var lite pyssel.
Spisen var så trång och rökgången vinklade av lite direkt ovanför eldstaden så jag fick hugga bort lite tegelstenar på framsidan in till rökgången för att kunna montera rören i rökgången och sedan täta, med efterföljande igenmurning.
Beroende av hur det ser ut kan sotaren också kräva att du sätter in en sotlucka, vilket behövdes i bostadshuset, Så det är alltid bra att låta någon sakkunnig titta på din befintliga spis, t.ex. sotaren och sedan göra utförandet efter den rekommendationen.
 
Har du installerat insatsen än? Jag är själv just på gång att installera en Lotus H570. Imorgon tar jag hål för varmluftsgallret och trycka upp rören. Har du några egna tips eller varningar? Min största farhåga är att få tätt och att få till rören utan att de dråsar ner...
 
Nä, det ligger på vänt för beslut i familjerådet. Familjen fick lite andra utgifter så vi har inte kommit till skott med att köpa insats. Just nu känns det som att det blir under sommaren för att vara klart till nästa vinter. Funderar fortfarande på att göra det själv men vi får väl se...

Berätta gärna hur det gick för dig!
 
Fick en Keddy 110 installerad idag och valde att ta in hantverkare till det även om jag ett tag var sugen på att göra det själv.

Fick ett fast pris på 5000pix för installationen och har gott om ROT kvar att utnyttja i år så för mig var valet enkelt. Hängde med en del på vad som hände och för två personer tog det rätt exakt 3 timmar med skaplig fart. Fördelen som jag ser det är att de ofta har ett nära samarbete med sotarna så när de sedan kommer och ska godkänna det hela är det förhoppningsvis inte första gången som de ser motsvarande installation. Väldigt skönt att hålla upp förren för dom när de kånkade in runt 100kg gjutjärn...

När det gäller tätningen mot pipan så används mineralull, oklart om det kommer med eller om man köper det löst, och när det gäller tätningarna mellan rördelarna används fogmassa eller pannkit. Vissa murar fast anslutningen mot pipan men Keddys installationsanvisning är rätt tydlig på att det är mineralull som gäller. Flexibilitet? I mitt fall då spisen hade rätt stor volym invändigt så satte de även in en platta som minskade volymen en aning vilket tvingar ut varmluften lite bättre.

Att tänka på när du tar upp hål för galler är att ta det riktigt försiktigt om du har en murad spis. Lätt att skaka sönder den och börjar fogarna spricka mellan stenarna blir inte sotaren glad...
 
Ja, idag tog jag ut hål för varmluftsgallret. Mer än så hann jag inte, men då blev det också en tur till bastuspec. för inköp av ett galler. Jag håller med om att kostnaden för installationen med ROT inte är så blodig, men det är också kul att prova själv (tycker jag). För oss handlade det också om att föreslagen murare inte kunde bokas förrän februari. Återstår att se när jag blir klar... Den spis vi valt har en ram som ska gå flush med väggen, så jag har jagt ner en del tid på att bila/putsa/mura för att få till ett hål av rätt storlek.
 
Det tar lute längre tid att göra saker själv... Hoppas att det blir bra i slutändan. Annars kan det här bli en riktigt rolig följetong...
Pratade med sotaren i måndags. Det kändes bra. Det blir han som sedan besiktigar/provtrycker installationen. Jag gav upp tanken på att installera rören upp i pipan utan att ta hål i kupan. Dels upptäckte jag att det var en ren omöjlighet att få upp rören så som jag tänkt. Dels upptäckte jag att det var lätt och blev snyggt att spackla upp med cementbaserad putsbruk. Så jag tog upp ett ca 20x30 cm hål högst upp och tog bort en tegelsten där en lite trixig rörböj skulle sitta. Lagoma höjder på hålen för att kunna känna på skarvarna. Idag kapade jag rören till rätt längd och satte dem prydligt på plats. Gick bra (tror jag) förutom att en tång ramlade ner bakom kaminen efter rörinstallationen. Suck!!! Lyckades dock med nöd och näppe få tag på den under hela kaminen med två VP-rör som pincett efter att ha lyft hela ekipaget ett par cm... Som sagt... Men det är ju slutresultatet som räknas...
 
Sent igår fortsatte jag med isolering av översta röret mot skorstenspipan. Brandmatta två varv (ca 20 cm högt) runt röret fastdraget med ståltråd. Stuvade sedan stenull i hörnen. I Idag var det bara att mura igen och putsa på. Med stort hål upptill var det rätt lätt att få till en "kaka" med ca 45 graders fall ovanför isoleringen som inte är ett krav, men bra så att sot (eller fåglar) inte landar och stannar på isoleringen, utan ramlar ner i kaminen. Snyggt blev det. Nu får allt stå och vänta på att sotaren kommer och besiktigar. Det är en lite nervös väntan kan man säga.
 
Och idag var det dags för provtryckning... Den blev godkänd! Allt klart!!! Så det blev premiäreldning hela kvällen.

Slutsats:
Det tar bra mycket längre tid (som vanligt) att göra saker själv som man inte är van vid. Men man blir ju grymt nöjd när det går vägen.

Kostnad:
Grundoffert: 23000 ex besiktning, utställningsex.Lotus H570
Landade på: 14000 för ALLT, inkl. besiktning, fabriksny Lotus H570

Tips:
Se till att få skorstenen provtryckt både före och efter installationen. Prata gärna med den sotare som ska besiktiga, då kan han ge tips om vad han anser är viktigt med installationen. Min sotare var riktigt trevlig och gav bra tips.
 
  • Gilla
vold och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.