För ett tag sedan såg jag ett avsnitt av Grand Designs och såg då ett hus som utrustades med glasväggar med speciella egenskaper. Det som gjorde dem unika var att glaset kunde växla mellan klart och frostat utseende med hjälp en av/på-knapp. Det var visst något membran i glaset som aktiverades när det utsattes för lite volt. Nu har jag själv blivit intresserad av detta glas men kan inte hitta någon info eller återförsäljare. Finns det någon här som sitter på information om namn alternativt sökord för att hitta dessa.

Tack på förhand

Daniel
 
Jag undrar samma sak. Var på Belgaqueen i Bryssel för ett tag sen och de hade såna där glas i toalettdörrarna på sin unisex toa. Dörrarna var alltså helt genomskinliga tills du låste dörren då frostades dom. När jag kom in så stod det en kärring utanför ett av båsen och försökte dölja sin kompis som satt och klämde på ett dass. Dom hade uppenbarligen inte försökt vrida på låset....

Jag gissar på nån typ av elekricitet och på att det är svindyrt.
 
Det var väl ett ganska väl tilltaget pris på dom? Femsiffrigt var det i alla fall.
 
Tror det ska finnas en övernattningssvit på Oscarsteatern som har sådana väggar.
 
Om det blir strömavbrott när man sitter på muggen då?
Om det dessutom finns något ljusinsläpp med dagsljus så kan det bli pinsamt.
 
Glasen blir klara när spänningen ligger på så det är ingen fara :). Kollade upp priserna på glaset för ett annat projekt. Om jag minns rätt kostade det billigaste ca 25 000kr/m2 exkl. elektronik, tillskärning, montering etc...
 
Finns också en form av dessa fönster som visar rörliga bilder. Som kan växlas mellan olika motiv manuellt eller automatiskt..
Så tosadörrfönstret ksn se ut som ett vanligt fönster med utsick över vad man vill t.ex..
 
Tiger Woods har sånt i sin lägenhet i Stockholm (om han har den lägenheten kvar nu vill säga) och inte är det en billig grej att köpa in och få monterad inte (fast han har ju råd).
 
bmx skrev:
Jag undrar samma sak. Var på Belgaqueen i Bryssel för ett tag sen och de hade såna där glas i toalettdörrarna på sin unisex toa. Dörrarna var alltså helt genomskinliga tills du låste dörren då frostades dom. När jag kom in så stod det en kärring utanför ett av båsen och försökte dölja sin kompis som satt och klämde på ett dass. Dom hade uppenbarligen inte försökt vrida på låset....

Jag gissar på nån typ av elekricitet och på att det är svindyrt.

Finns att köpa här i Sverige. Kostar runt 50.000 för en sådan toalettdörr (sist jag kollade). Jag tyckte att det var riktigt läckert, men insåg samtidigt att det finns roligare/nyttigare saker man kan köpa för 50.000 än en toalettdörr. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.