Hej,

Jag har köpt mig ett gammalt stort hus. Huset har varit litet olika saker genom åren, bl.a affär. Därav finns det 2 seperata elsystem så att säga.

Vad skulle kostnaden kunna bli för att slå ihop detta till 1? Just nu krävs det alltså 2 elräkningar. Jag vill bara ha en.

Bifogar en bild som jag tog på visningen som visar litet hur det ser ut.

Kanske ni experter även kan bidra med litet insikt om ålder på detta och allt annat som kan vara relevant?

Tack på förhand!

el.jpg
 
Där mätarna sitter kan en elektriker koppla bort ena mätaren och skarva ihop stigarna så att dom går från en mätare. Elektrikern sköter också om att meddela elleverantören.
 
Det du vill ha är alltså EN elmätare istället för TVÅ?
Om det är bara det du söker, så är det en hyffsat enkel operation.

Ta bort en av mätarna, och mata det tomma mätarskåpet ifrån det andra som har mätaren kvar.
Du kan behöva gå upp i säkring för att klara belastningen dock.

Tar väl 3 timmar kanske om att går smutt.

Om du dock vill byta ut alla dina pansar lådor på bilden så är det nått helt annat, och tar avsevärt mycket längre tid.
 
Tack för insikten. Ska höra runt litet och se vad som blir lämpligast. Finns ingen JFB i huset heller, så kanske man ska slå 2 flugor i en smäll när man ändå behöver en elektriker.
 
coupas skrev:
Tack för insikten. Ska höra runt litet och se vad som blir lämpligast. Finns ingen JFB i huset heller, så kanske man ska slå 2 flugor i en smäll när man ändå behöver en elektriker.
Låter som en bra ide!
 
Jag vet hur jag skulle ha gjort ..
Troligtvis sitter mätarna i de två stora lådorna, så då skulle jag plocka bort den ena mätaren, sätta en lr två JFB i den tomma lådan, och sen dra ut matningarna till de två centraldelarna. JFB och en räkning i samma jobb, fast till en lägre kostnad än den som ett totalt centralbyte skulle innebära.
Skulle inte ta bort de där lådorna om de inte riskerade att falla ner från väggen p.g.a rost, typ. De lär hålla längre än både mätarna och jordfelsbrytarna.
 
Mätarskåpet blir ett snyggt whiskyskåp annars
 
Mikael_L
Till frugan:
"Älskling, jag måste gå ner och kolla huvudsäkringarna!"

:D
 
Går förmodligen ej att sätta JFB i dessa centraler. (Ej delbar jord- och nollskena). Är inte helt säker dock, men de ser ju elektrikern då han öppnar ;)
 
Hur gammalt är det tror ni? Har väldigt begränsad information om när saker och ting har bytts i huset.. förförra ägarna dokumenterade tydligen ingenting, och förra ägaren frågade inget sådant...

Illa om man inte kan sätta in JFB.. mycket illa.
 
Är centralerna så gamla att det inte går att sätta JFB så är det dags att byta central.. tycker jag iaf ;)

Går förmodligen att ersätta hela den där väggen med lådor till en liten vit kapsling 40x50cm eller vad den nu är.
 
coupas skrev:
Hur gammalt är det tror ni? Har väldigt begränsad information om när saker och ting har bytts i huset.. förförra ägarna dokumenterade tydligen ingenting, och förra ägaren frågade inget sådant...

Illa om man inte kan sätta in JFB.. mycket illa.
Det ser ut som om det vore 40-talet till höger och mera åt 60 talet till vänster.
Vad är det som skulle varit dokumenterat? Förhoppningsvis finns det gruppförteckning på insidan locken. Annars så ser det ut som en norsk ritning och den kan elektriker lätt läsa.

En av mina centraler med grejor från 40-talet gick utan vidare att förse med JFB så måla inte fan på väggen.

Protte
 
Så där bra grejer görs inte längre, bättre att montera JFB i befintliga centraler än att sätta dit modernt plastskräp
 
coupas skrev:
Hur gammalt är det tror ni? Har väldigt begränsad information om när saker och ting har bytts i huset.. förförra ägarna dokumenterade tydligen ingenting, och förra ägaren frågade inget sådant...

Illa om man inte kan sätta in JFB.. mycket illa.
Högra delen 50-tal, vänster 60-tal men de finns fortfarande i nästan samma utförande.
De till vänster har en mycket gedigen noll-jordskeneutrustning så det är inget problem att dela för JFB, det går säkert bra utan större åtgärder även i de högra.

Som sagt mycket gedigna grejor, och i miljön de är monterade finns ingen praktisk gräns för hur länge man kan bruka dem. Mycket synd att ersätta med något halvdant plastbjäfs.:)
 
Med bara lite tur så är det såpass rymligt att man kan montera in en ny separata nollskena om det nu råkar vara så att det inte går att separera nollskena och skyddsjordsskena i någon av centralerna.

Tips: öppna yttersta locken (de som öppnas med handkraft på centralerna), se efter vad för verktyg som behövs för att lossa eventuell såndär brun isoleringsskiva. Bryt sedan strömmen på båda huvudbrytarna, lossa på de där skyddsskivorna, ta kort, skruva tebax skivorna, slå på strömmen och posta bilderna här, så kan du kanske få lite bättre råd.

Annars så kan du be elektrikern att ta med sig prylar för att kunna installera jordfelsbrytare när ihopslagningen till en mätare görs, och då installera jordfelsbrytare om det går och vänta om det inte går...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.