Fick en offert från en VVS-firma ang jobb i samband med renovering av badrum (flytt av golvbrunn, flytt av fördelare, vattenrör, demontering/montering av sanitet + badrumsmöbler). I offerten var bara en totalsumma angiven och det var specifierat vad som skulle göras.

Tyckte priset var högt och ville därför att firman skulle redovisa lite mer detaljerat antal arbetstimmar för de olika momenten för att jag skulle kunna avgöra om priset är rimligt.

Firman säger bara att detta är ett anbud och då redovisar man inte arbete och material var för sig.

Är detta normalt att firman endast ger ett totalpris? För mig som inte är så insatt i branschen är det lite svårt att avgöra om offerten är rimlig utan att veta timpriser, materialkostnad, vilka material som ingår, antal arbetstimmar.

/Mats
 
Om du ska nyttja ROT så ska dom väl i alla fall kunna redovisa kostnad för material och arbetstimmar. Men sen kan inte jag påstå att det är vanligt att man lämnar materialspec i en offert. Specen får man med fakturan om man vill och då kan man ju eventuellt ifrågasätta saker, inte alltid man vet vad man kommer att använda för material innan man går igång med projektet exakt samt hur mycket av det. Saker kan hända på vägen och man måste byta taktik. Kolla även upp vad dom tar i timmen om det blir avvikelser, tid för saker som måste göras som man inte kunde förutse eller om du ändrar något under tidens gång så firman måste byta taktik.
 
Väljer man att få ett fast pris på arbetet så bör det specificeras vad som är arbete och vad som är material, men i övrigt specificerar man inte arbetsmoment/timmar/material ingående.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Väljer man att få ett fast pris på arbetet så bör det specificeras vad som är arbete och vad som är material, men i övrigt specificerar man inte arbetsmoment/timmar/material ingående.
Hmmm...var det inte så jag skrev :O eller skulle du bara förtydliga :p
 
Glufsglufs skrev:
Hmmm...var det inte så jag skrev :O eller skulle du bara förtydliga :p
Ville bara backa upp ditt påstående... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ville bara backa upp ditt påstående... ;)
Nice d^_^b
 
Det är ju alltid så på fastprisjobb att firman kalkylerar hur lång tid det bör ta och hur mkt material som går åt sen lägger de på en procentsats på allt för oförutsett och efter det en procentsats för vinst.
Om du vill att de ska speca varje arbetsmoment så kommer det se lustigt ut med ett gäng timmar för "extra" men eftersom det är fast pris så måste ju firman ha det som säkerhet för att inte gå back.
 
Det är orimligt att företag inte specar arbetskostnad och materialkostnad i anbud till privatpersoner.
Om vi tänker oss att två olika anbud hamnar på c:a 30.000kr. Företag A debiterar sedan 25.000kr som arbete och företag B debiterar 17.000kr som arbete. Då blir företag A 4.000kr billigare eftersom det finns mer arbetskostnad att dra av för ROT.
Påpeka detta för företaget.
 
Snickar-Urban skrev:
Det är orimligt att företag inte specar arbetskostnad och materialkostnad i anbud till privatpersoner.
Om vi tänker oss att två olika anbud hamnar på c:a 30.000kr. Företag A debiterar sedan 25.000kr som arbete och företag B debiterar 17.000kr som arbete. Då blir företag A 4.000kr billigare eftersom det finns mer arbetskostnad att dra av för ROT.
Påpeka detta för företaget.
Om kunden berättar för mig av sig själv eller efter att jag frågat så specar jag, det trodde jag alla gjorde.
 
Jag begärde in offerter från de sjutton firmor som gjorde sig besvär för att komma och titta på mitt tak. Fick offerter av tre. De övriga saknade yrkesbevis vilket var ett krav från min sida.

En firma som i och för sig gjort bra jobb, var och tittade lämnade bara ett totalpris. En annan lämnade pris på taktegel, papp, reglar och arbetskostnad. Den tredje gjorde sig besväret att grundligt besiktiga arbetet tillsammans med mig. Även insidan. Vi fick endetaljerad offert där varje centimeter virke var medräknat, allt plåtarbete, container, ställningar etc. Kopior av yrkesbevis och kollektivaavtal för anställda samt att de valt en plåtslagare med mästarbrev enligt mitt önskemål.

Priset var 140 000 kr mer än de andra. Jag räknade genom offerten och det var inga stora matrialpåslag, rimlig arbetskostnad och inga överraskningar eller diffusa vi tar 350 kr + moms för allt extra.

Nöjd: japp kan sova om nätterna: japp. Problem: nepp.

Sedan vid själva kontraktskrivningen så dealade vi om matrial, pappspik eller häftklammer osv tills vi nådde ett jämnviktsläge vi både fann bra.
 
Kontentan är att de andra skulle kosta lika mycket eller mer och det varit stort utrymme för diskussioner och jag hade ingen lust att leta efter plåtslagare själv och synkronisera deras arbeten.
 
K
bägärde du offert från 17!!! olika firmor???????
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.