Jag håller på med en bastustuga och går i valet och kvalet att lämna den med öppet golv, alltså ingen isolering i golvet bara bräder med springor på golvbjälkarna. Jag undrar om det kan kännas dragit och kallt när man står på golvet. Men alternativet att få till någon enkel annan lösning känns alla lite svåra. Jag har tänkt ha vedeldad bastuugn så det är inte så lämpligt med tätskikt under bastuugnen då det blir varmt här.

Ett alternativ jag funderade på och hittade på nyss. Om man kompletterar det öppna golvet med att i utrymmet mellan golvbjäkarna lägga snedställda frigolitskrivor med lite minde tjocklek än golvbjälkarna. Att vatten skulle få rinna längs dessas fall till en ränna i mitten av golvet. Alltså under bräderna överst. Det blir då en luftspalt vid fallet mellan frigolitskivorna och trallgolvet som borde göra att de torkar upp. Eller suger frigolitskivorna så mycket vatten att det ger fuktproblem. Är det en dålig eller bra ide?
 
Välj öppet golv. Enklare och bättre. Ingen risk för vattenskador hur mycket vatten du än använder och inluften löst på enklaste sätt. Det blir inte dragit då luften kommer in på så stor yta luften rör sig långsamare än om du bara har ventil. Glöm bara inte att inte underdimensionera bastuugnen.
 
Jag byggde bastu i våras med springgolv. Har nu badat när det varit c:a 5-6 minusgrader ute. Helt klart blir det kallt på golvet, det går inte att elda bort. Min lösning på problemet är att jag tagit ett vanligt liggunderlag och lagt på det sälle där man står. Jag har tvättbänk inne i bastu så det blir att man står på golvet en stund under själva tvagningen. Även de som sitter på nedre laven har ju fötterna på golvet. Med liggunderlaget funkar det jättebra än så länge. Få se hur det blir när det är minus 30?

Kjell
 
Om man ännu funderar på iden med frigolit i fall mellan golvbjälkarna kunde man ju belägga frigoliten med underlagspapp uppviket mot golvbjälkarna. Fallet ligger mellan golvbjälkarna som är i våg. Sedan i mitten helt öppet där vattnet rinner ut ur fall från vardera hållet.
 
Jag byggde en vedeldad bastu i ett båthus i somras och det är trätrall med STORA glipor och när det blåser 10 m/s ute så blåser det in rejält även när det inte blåser blir det KALLT på golvet och nedre laven.
Så jag har nu lagt ut lite panel på golvet för att förhindra det värsta draget. men i sommras var det perfekt med öppet golv men till vintern är det tveksamt 80 grader vid huvet och 0 grader vid fötterna........
 
Har nyligen börjat använda vår vedeldade bastu, har bara varit nollgradigt som kallast hittills. http://www.byggahus.se/forum/bastu/155254-taetning-vedeldad-bastu.html

Jag har byggt med spontat furugolv i bastudelen mellan lavarna där kaminen står och där vi går. Har kraftig lutning, 1:30, till en spygatt mitt i golvet. Under lavarna har jag tryckt trallvirke med breda springor. Från golvet upp till första laven har jag byggt igen med bastupanel med en skjutlucka, förvarar veden under lavarna. Har även byggt igen från under till övre laven. Upplever ännu inte något drag eller att det är särskilt kallt på golvet. Både från spygatten och vedluckan kommer det in luft till vedkaminen.

Furugolvet behandlat med Timberex Waxoil som gör det lättstädat och tåligt.

Även i rummet omklädning/relax/tvättbänk har jag spontat furugolv med spygatt i mitten.
 
Redigerat:
Tack för ditt svar Skogsbo. Jag har också funderat på ytbehandling av golvet för om man lämnar det obehandlat blir det fort ganska smutsigt. Smutsiga barfötter utifrån och aska och skräp från ved. Jag har funderat på att lacka men kanske det räcker med att olja? Tycker du att den delen som är spontad torkar upp bra?
 
Eftersom golvet är helt nyoljat lägger sig vattnet i stora pärlor ovanpå ytan, jag har inte tänkt på hur lång tid det tar innan det torkar. När jag komemr till bastun dagen efter badandet är allting torrt igen. Nu på vintern lägger jag in lite ved när jag badat klart så att kaminen hålls varm och fortsätter dra in kall luft med lite vatteninnehåll. När den kalla luften värms upp sjunker relativa fuktigheten i luften och det torkar upp i bastun. Med öppen bastudörr är det torrt och fint i andra rummet också.

Under själva bastandet blir det otroligt fuktigt i omklädningsrummet eftersom varm luft med mycket vatteninnehåll kyls ner och relativa fuktigheten i luften stiger till närmare 100%.

Jag får sätta in lite olika ventiler och mixtra med vilka som är öppna och stängda för att hitta ett läge som funkar bäst.
 
Hej igen! Golvet blir givetvis kallt men ser man bara till att inte ha någon venti öppen tvingas värmen ner mot golvet och nedre laven bli då bara marginellt svalare än övre. Ventilationen frågar sig då någon? Inte upplevt några problem. Med vedeldat och glesgolv blir luftomsättningen mycket god ändå den luft som värms upp är ju ny kall uteluft till stor del. Jag har en ventil högt upp under taket som jag öppnar efter bastandet för att ventilera ut fukten. Ett glesgolv valde jag för att det kändes enklast och kräver minst underhåll. Ett tips är att inte ha för låg takhöjd och därmed kunna ha lavarna högre. Man kan då ha en låg bred pall på golvet så behöver man inte ha fötterna direkt på golvet.
 
Vad tror ni/någon om man skulle göra det öppna golvet som ett dubbelgolv. Ett första i trallvirke med springor i nivå med golvbjälkarnas nedre del och sedan det andra som man går på också med springor kanske i lärkträ. Kanske det skulle bli lite varmare men ändå utan fuktrisk? Det är ju så liten yta så kostnadsmässigt och arbetsmässigt har det ingen betydelse.
 
SJW skrev:
Vad tror ni/någon om man skulle göra det öppna golvet som ett dubbelgolv.
Tror inte att det skulle göra någon skillnad alls faktiskt.
 
Efter att nu har badat bastu när termometern har stått på -8 grader inser jag att till sommaren kommer jag att göra ett TÄTT golv i min bastu.
Nu är det 2 cm glipor och det "STORMAR" in, bastun ligger i ett båthus vid vattnet och det är ca 1 m ner till isen just nu, sä även när man har 80 grader vid huvudet så är det ju iskallt och dragit vid golvet och man kännser verkligen hur luften "dras" in utifrån.
Så det är nog skillnad om man har ett hus med en tät grund där det inte blåser rätt in jämfört med ett öppet båthus. Det tog ungefär 1 timme att elda upp till 60 grader från -8. bastun är 2 * 2,5 m med fönster och glasdörr och inget ytterrum.
Men tyvärr så tinade ju aldrig vattnet som frusit i hinken......men hinken höll på att smälta.
 
Jag bastar regelbundet hela vintern i min bastu. Har inte några problem golvet blir ju kallt men inte dragigt. Visserligen endast 3 mm springor. Har du en öppen ventil under badet? Personligen tycker jag det är onödigt. Temperaturen blir också jämnare när ugnen får sköta ventilationen.
 
Ventilen tror jag inte spelar någon roll när hela golvet är en stor ventil.
 
Ventil spelar jättestor roll. Har provat både med öppen och stängd ventil och genomströmningen genom golvet och temperaturskillnaden mellan tak och golv blir mycket större. Med stängd ventil sugs luft ut genom ugnen och den kalla luften försörjer dels ugnen och dels värms den upp och blir till ny fräsch varmluft till de övre regionerna och sörjer då för en god luftomsättning utan ventil. Med ventil blir det en skorsten till som drar ut varm luft och ökar därför kraftigt på genomströmningen och gör temperaturskillnaderna onödigt stora. Så har det varit för mig. Har du möjlighet, prova båda lösningarna så får du se vad som blir bättre för dig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.