Ska isolera vinden nästa år hade jag tänkt och har läst lite om att de är viktigt att fuktspärren är bra innan omisolering sker på grund av div anledningar.
Nu ska jag sätta nytt inner tak då jag håller på att renovera och undrar då om jag ska sätta en ny fuktpärr innan jag sätter nya innertaket eller är de en dum ideé då jag faktist inte vet om den gamla pärren kanske är bra då jag inte har haft upp all isolering på vinden och kollat.
Skulle de medföra några problem om jag sätter en ny spärr innifrån och den gamla är i så pass bra skick att de skulle medföra några problem? tänkte på fuktbildning i mellan spärraran.

På vinden är de en vanlig asfaltpapp som leggat sedan byggnationen som är satt mellan takspånten och takstorlarna, huset byggt 70-talet
Skicket är väl något skruvlhål här och där samt lite trasigt på något ställe men mer är de inte vad jag har sett.

Hur skulle ni göra? är de överkurs att göra något alls?

Mvh S.V
 
Jag förstår inte riktigt beskrivningen. Kan du se fuktspärren från vinden om du lyfter på befintlig isolering? Tänkte du ta ned det befintliga innertaket eller bara sätta nytt ovanpå det gamla?
Du skall iaf absolut inte ha dubbla fuktspärrar. Om den gamla inte verkar ok så hade jag tagit ned innertak och tagit bort gamla spärren, sen satt ny.
På vinden antar jag att du menar gammal svart vindpapp som lagts ovanpå isoleringen. Denna har bara som funktion att hindra blåst genom isoleringen.
 
Tjenare larsa!

Föstår de blev lite krångligt berskrivet, försöker här igen.
Jag har tagit ner de gamla innertaket alltså inte spånten utan bara de vita synliga innertaket som är i rummen och ser då råspånten som sitter som är spikad i takstolaran.
Mellan råspånten och takstolat så sitter de ju en fuktspärr asfaltspapp som isoleringen ligger på från viden sett, alltså isolering sen funtspärr sen spånt sen innertak.
Nu ska jag sätta nytt vit innertak i huset men har även tänk att isolera om vinden nästa höst å min undrarn är om jag ska sätta ny fuktspärr på spånten innan jag sätter nya taket eller tror du att de duger med den som ligger redan.
Jag ser ju inte den för spånten är ju spikad för utan ska jag se den så måste jag gå upp på vinden och riva upp all isolering för att se den, den ligger ålltså mellan takstolar och den spikade spånten.
Men min fundering är om de är en bra ideé eller inte då jag inte vet hur pass skadad den kanske spärren är som de satt en gång i tiden.
Har ju varit uppe och dragit lite i isolering av div anledningar å ser ju då att på sina ställen är den julite skadad men som sagt har ju inte kollat över hela då isoleringen tänker allt.
De är ingen vindspärr jag pratar om utan sen papp som är satt mellan innerspånten och takstolarna opå innertaket.
Hoppas du förstår annars är de bara säga till.

/S.V
 
Grejen är ju den att den gamla spärren är ju på åvansidan av spånten oxch sätter jag en ny så kommer jag sätta den från insidan då jag inte kan riva upp all isolring och sen sätta spärren där den gamla sitter.
Jag vet ju inet om de är ok att göra så då de blir två spärrar på var sin sida om spånten som sitter i taket.
Eller tror du den gamla spärren duger vid tillägsisolering om den inte är allt för skadad?

/S.V
 
Men en tjärpapp blir bara som en ångbroms då den låter fukten vandra, så först vill du ju veta om du ska ha en fuktspärr eller en ångbroms. Ha inte båda, det är som att be om bekymmer. kan du inte se några problem och huset stått sedan 70-talet klarar du dig med att bara sätta ett nytt undertak, på vinden kan du ju öka på isoleringen om du vill.
Själv hade jag nog rivit ner taket, lagt en ångspärr 0,2 glesat och gipsat ett tak. men det blir kanske lite stort projekt då?
 
Riva ner taket tänker jag då inte göra men förstår din tanke, då är de alltså ångspärr som sitter mellan tak och vind? Men är inte grejen att man inte vill ha fukt varm fuktig lyft vandrande upp på vinden och kylas ner av yttertemperatuen för att då kondenseras och övergå till vatten och fukt.
Hade funderingar på att sätta byggplast innan jag sätter fast innertaket, så de är inget specillt jag ska göra alltså för att bryta fuktgenomströmingen mellan hus och vind?
 
Jag skulle gissa att det är en vindpapp som ligger ovanpå råsponten, och i så fall borde det funka bra med fuktspärr under. Vad är det för isolering på vinden idag?
 
De är valigt gullfiberisolering som ligger där nu men har tänkt sprutisolera hela vinden nästa höst.
Hade en tanke om att sätta byggplast innan jag sätter innertaket, eller tycker du de låter överkurs och kommer varken göra till eller från?
 
Det som talar för att du skall sätta en plastfolie nu, är att om du senare förbättrar isoleringen på vinden så kommer vinden att bli kallare, mindre värme kommer upp. Men det kommer att komma upp lika mycket/lite fukt som idag. I den kallare miljön ökar risken för kondens.

Det som ev. talar mot plast är att det funkat sedan 70 talet. men som sagt du kommer att ändra förutsättningarna iom. tilläggsisoleringen.

En intressant fråga är också hur taket såg ut i original på 70 talet.

Många hus på den tiden hade plastspända tak. Dessa har senare nästan undantagslöst tagits bort pga. brandrisken, och att de var fula. Men det plastspända taket fungerade i viss mån som fuktspärr. Så att ta bort ett sådant utan att sätta upp någon annan form av fuktspärr är fel. En släkting råkade ut för det, de hade bytt taken i sitt hus, efter att de sålt huset upptäckte köparen fukt och mögel på vinden som hänfördes till att det inte satts upp plast vid bytet av innertak. Köparen hävdade dolt fel. Kommer inte ihåg hur det gick (detta var en av typ 10 konflikter med köparen).
 
Om det är dåligt isolerat idag så kan det vara så att vinden varit så pass varm att det inte blivit några fuktproblem. I.o.m. tilläggsisolering sänks temeperaturen på vinden, och du kan få ovälkomna effekter.

Jag hade gjort så här:
Ta en provbit av den "tjärpapp" som ligger där och försök få tips av någon som vet (brädgården eller bekant)

Om det bara är en vindpapp, sätt fuktspärr under det nya innertaket. Fuktspärren kommer hindra fukt från bostadsdelen att komma upp i isoleringen. Du kan annars få problem med att fukten fälls ut i isoleringen då luften svalnar.

Om det är en tät papp, strunta i fuktspärren. Två lager kan fuktspärr kan ställa till problem.

Tredje alternativet är att göra en klimatvind. Alltså isolera mot yttertaket istället. Då får du en varm vind där funktproblem inte borde kunna uppstår..... Finns trådar om detta här på forumet
 
Har funderat över just den bitten att fukten vandrar från bostaden upp på vinden och kondenseras där, fuktig luft finns ju redan på finden så då borde den väl kunna vandra från andra hållet lika väl som de ena hållet allså att om man har en fuktspärr på insidan av taket och då att den vandra ner från vinden set ner mot plastspärren isället och blir kondens då, eller hur exakt fungerar de?
Vet du så får du gärna förklara.
 
Ofta har man övertryck på övervåningen i ett hus, så luft pressas upp på vinden. Dessutom är inomhusluften varm, och varm luft stiger ju. Huvudproblemet är dock att varm luft kan hålla mycket mer vattenånga, men när luften kyls ner (när den kommer till den kallare vinden) så kommer vattnet att kondensera på kalla ytor (dvs oftast på råsponten på insidan av yttertaket). Det är alltså inget problem om kall vindsluft kommer ner i bostadsvåningen (i det fall du har undertryck i bostaden), för den kommer inte att släppa ifrån sig fukt.
 
Vet inte hur jag ska göra för halva huset är redan renoverat vilket jag då inte tänker riva något i men står nu i dilemmat om jag ska sätta byggplast innan jag sätter dit resterande tak i den delen jag håller på och gör i ordning nu, blir ju liksom inte över hela bostaden i alla fall då så då kanske de är bäst att skita i de.
Tanken är ju att jag har tänkt mer isolera hela vinden nästa år, skulle jag inte ha gjort de så skulle jag inte bry mig för har de funkat i 40 år så funkar de väl ett tag till.
Men de är ju just för tillläggsisoleringen som jag har funderingar kring.
Någon som vet vart man kan vända sig för få svar på såna här frågor kanske isolerar firman kan svara på de.?
 
Har du inte fuktspärr i hela övervåningen så skall du strunta i den, annars finns risk att fukttrycket på den delen utan plast blir högre.

Så då var vi tillbaka till ruta 1.. :) Mitt hetaste tips är då att tilläggsisolera med lösull av cellulosa eller annat naturmaterial. Man behöver inte fuktspärr när man använder naturmaterial, då det klarar av att ventilera ut eventuell fukt.
 
Haha =) ja de är vi, blir fan tokig ibland när man inte riktigt vet hur man ska göra, men nu satt du huvet på spiken när du skrev de sista tre raderna.
Har du inte kunnat skriva dessa lite tidigare =P hehe

Tack för tipsen och ha en bra dag!! =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.