Mikael_L
Tja.
Nu ska det huggas hål i väggen (eller tak kanske ...) för att leda ut avluften från frånluftsvärmepumpen (IVT 490).

Pumpen står precis mot yttervägg, gavelväggen. Jag hoppas det är OK att leda ut luften där, annars blir det besvärligare.

Vad ska jag tänka på?
Vad ska man ha för don på utsidan?
Ljuddämpare?
 
Det beror kanske på vad du har utanför, en uteplats kanske inte är optimal (ljuddämpare?). Vet inte hur mycket din låter men beträffande luftmängd så lär det väl bli samma (ungefär, beroende på husstorlek) som ex. vårt hus. Vi har en FLM dockad till VP och den är i bv grovkök och ventilen sitter rakt ut igenom vägg på norrsidan. Det blåser lite grann precis under men där finns å andra sidan inga växter som kan ta skada.

Det du kan tänka på är att ha avstånd till friskluftsintag, annars är det nog inga problem vad jag kan se eller har upplevt.

Kjell G
 
Mikael_L
Det låter bra.
Väggen vetter inte mot (kommande) uteplats. Däremot ligger friggan som har altan åt det hållet, men det är å andra sidan ca 6 meter bort samt när huset blir klart blir det knappast att vara där något speciellt mycket mer ...

Så vad det gäller ljud antar jag att jag klarar mig.
Annars kanske det finns någon sorts ljuddämpare att ta till ...
(Frågan är väl bara ifall det ska vara någon inne i huset eller utanför, om det skulle behövas ...)

Vad har du för sorts don på ytterväggen?
Räcker det bara med ett rör som avslutas med ett ventilationsgaller, eller ska det vara något annat.

Den luft man skickar ut är ju ganska kall och har troligen rätt högt fuktinnehåll.
 
Tror inte det ska finnas så mycket att misslyckas med, lite beroende på vad du har på utsidan av gavelväggen. Normalt har man ju inte så mycket där, så min gissning är att det bara ska va att dra ut en 125-kanal, utan ljudfälla.

Klimatbyrån är den leverantör i Sverige jag föredrar. Ett förslag på don kan vara http://www.klimatbyran.se/web/OS.aspx .. Antar att ventilen kommer sitta nära markhöjd, så poängen blir då att skydda fläkten mot vätska och inte minst lekande barns ovana att stoppa in leksaker/stenar där det finns möjlighet.
 
Mikael_L
Ja då ska jag väl inte komplicera till det något heller. :)

FLVP står som sagt mot yttervägg och har en 125 mm anslutning för avluft på ovansidan.
Då tar jag väl bara upp ett hål för 125 mm rör i väggen ovanför pumpen, ca 2,2 meter över golv, det blir ca 2,4 meter ovan mark på utsidan.
Sen sätter jag en liten bit 125mm rör genom väggen, en flexibel anslutningsslang på insidan och något enkelt ventilationsgaller på utsidan.

Det låter väl bra då.
 
Mikael_L skrev:
Det låter väl bra då.
;)

Har nog en storlek större på röret ut men som sagt - rakt ut genom vägg och enkelt galler (målat i husfärgen)

Kjell G
 
Gör en "snäll" 90 grader böj direkt ovanför FLVP annars kan det tydligen påverka effekt/ljud. Glöm inte minst PE30 eller varför inte "framtidssäker" PE50 isolering på en gång. Med ventilgaller direkt på fasaden tror jag det finns en viss risk för missfärgning/mögelprickar på träfasad uppkommer pga kondens från ventilationen under vissa årstider. Ev bättre låta röret gå ut en bit. Måste vara ett relativt öppet ventilgaller.
 
Redigerat:
Josth skrev:
Gör en "snäll" 90 grader böj direkt ovanför FLVP annars kan det tydligen påverka effekt/ljud. Glöm inte minst PE30 eller varför inte "framtidssäker" PE50 isolering på en gång. Med ventilgaller direkt på fasaden tror jag det finns en viss risk för missfärgning/mögelprickar på träfasad uppkommer pga kondens från ventilationen under vissa årstider. Ev bättre låta röret gå ut en bit. Måste vara ett relativt öppet ventilgaller.
Gör som jag - måla huset grönt, så har möglet ingen chans :p

Kjell G
 
Mikael_L
Ahhh, jag misstänkte att det var något smart över vårt färgval. :)


Jag återkommer om något tag med en bild på hur ventilationen blev anordnad.
Tråden är fortfarande öppen för bra och fiffiga tips.
 
Finns det några bilder på ditt bygge Mikael_L? Har följt dina inlägg här i en evighet :wow: känns det som så det hade varit extremt kul att få se huset.d^_^b
 
Mikael_L
Har du sett denna, under socialt & projekt?
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/147204-kan-det-bli-nat-tro.html

Där finns det litet, ska fyllas på allteftersom.

Kanske postar lite där ikväll eller imorgon, det var länge sedan nu. Men bygget har nästan gått i stå nu, eller i varje fall är det mest en massa småpill nu, som tar en massa tid men inte syns. :O
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.