Hej,
Jag bor i ett hus byggt -45 en enplans villa med källare, har nu tänkt att frächa upp källaren en aning. Så vi kan få ett kontor och ett gästrum där.
Tänkte lägga laminat då jag tycker att man får en "varmare" känsla av det än av klinker.
Har läst runt och pratat med bygghandlare och råder ganska delade meningar.
Tänkte lägga ett billigt golv då inte källaren kommer användas så mycke.
Hur gör man?

Jag har tänkt som följer från betong govlet sett.
Platon Ventitex
Platon matta
Foam
Laminatgolv (6mm)
Sen ventilerad sockel givetvis

Är det fel?
Är det dumt med golvvärme? HAr läst lite om fuktvandring etc.

Ska man satsa på att lägga in cellplast? Om man ska det hur tjock är lagom, har inte så mycke höjd att spela på är det värsta.

/Jonas
 
Jo kom på en fråga till, golvgips är det något att använda sig av kanske? För att få ett stabilare golv? Är inte lika tjockt som spån... Men är lite osäker på hur det är med mögel etc...
 
Hej, har källare fr 1971. Jag har lagt
cementgolv, platonmatta, foam, trä/parkettgolv, vent golvlister
tror inte ventitexen gör någon nytta. foamen ger väl stegljudsskydd.... ?!
trägolv/parkett isolerar bättre än laminatgolv, vilket gör att de känns varmare att gå på. Om det inte är extremt stora ytor så kan det vara ett alternativ. Cellplast beövs (tror jag) bara om man ska ha golvvärme. Vi upplever inte golven som kalla, trots ingen golvvärme.
Lamiatgolven har fördel i slitstyrka. Har nött bort lacken på ASK-golvet vid datorarbplatser :(
mvh L
 
Golvgips ?! Är inte cementgolvet plant ??? Nej, ingen golvgips el spån på cementgolvet. De tål inte fukt. Om det är ojämn så kanske flytspackling är ett alt ?
Ovan platonmattan kan man lägga spån/gips men jag ser inte nyttan med det.
 
Okej,
Kanske man ska satsa på platon, foam å så ett riktigt parkett golv eller ett tjockare laminat golv.
 
Satsa på ett 14mm trägolv istället. Inte så dyrt numera och ger ett mycket varmare & "mjukare" golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.