Har tänkt att köra en byggläkt i garaget och har förklarat detta för min elektriker. Fick nu höra av en kollega att det är helt förbjudet att ha byggfläkt i garage eller andra utrymmen där brandfarliga vätskor (bensin i bilen etc) förvaras. Hur är det egentligen med regelverket gällande detta?
 
Det är antagligen både säkrare och bättre att köra flera kupévärmare eller för den delen vanliga elelement.

Med tanke på hur mycket el kostar så är väl det bästa att lägga ett par tusenlappar på en budget-luft-luft-värmepump?
 
yxis skrev:
Det är antagligen både säkrare och bättre att köra flera kupévärmare eller för den delen vanliga elelement.

Med tanke på hur mycket el kostar så är väl det bästa att lägga ett par tusenlappar på en budget-luft-luft-värmepump?
Ja, en luft-luft värmepump är givetvis ett intressant långsiktigt alternativ (vilket inte byggfläkten är) men när det gäller permanenta lösningar så lutar det nog åt en lösning med denna produkt du jag har gjutit in vattenburen golvvärme.
http://www.varmebaronen.se/html/mp4_minipanna.html

Främst för att det är frågan om ett garage samt ett förråd och som jag förstår är en luft-luft värmepump inget vidare bra alternativ om man har två olika rum.
 
Den där låter rätt dyr i drift...

Om du inte vill köra inomhusenheten för en luft-luft-värmepump så verkar man kunna köpa värmeväxlare på Ebay från nåt tyskt företag, en bekant kör en sån till sin vattenburna värme ihop med en äldre värmepump (en sån som man kan snål-återfylla med gasol istället för "rätt" gas som jag tror heter R22) och på höst och vår ger den bra fart på värmen...

Om värmefläkten ändå bara är provisorisk så är nog kupévärmare ändå en bra idé...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.