Har tänkt att bygga dörr till lekstugan och karm. Har letat med ljus och lykta på nätet men finner inte nåt. Hur gör jag?

Jag har panel, luftspalt, 70mm regel + råspont så totalt är "tjockleken" 14cm som ska täckas med karm eller dyl. Helst vill jag bygga en tvådelad dörr, så man kan öppna halva dörren.
Sedan hade det varit kanon om man även skull kunna göra ett litet fönster sne ställd fyrkant.

Inga krav bara önskemål. Ingångens mått är 60x 120cm. Hade tänkt bygga dörren med 45mm reglar eller nåt åt det hållet.

Jag behöver alla slags tips länkar vad som helst så jag åtminstone kan påbörja karmen...
 
Ola78
Karmen är inte så svår att göra om du har tillgång till en överhandsfräs, jag gjorde nya karmar till en del av våra spegeldörrar i huset genom att fräsa ut falsen i karmen med en sån. Förutsätter i och för sig att man vet hur tjock dörrblad man ska ha.
 
Limma ihop två st 22mm brädor typ finsågad eller allra helst planhyvlad furu. Den ena gör du 140mm bred (väggens tjocklek) den andra gör du 140mm minus dörrbladets tjocklek limma sedan ihop dessa och du har en karmämnen utan en överhandsfräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.