Hej!

Vi skall snart renovera våra badrum, två mikroskopiska på 2,6 resp 3,1 kvadrat. Vi har fått offerter på totalentreprenad på 130' efter ROT (inkl rivning, porslin, nytt tak med spottar, byte av element till handdukstork med mera för bägge badrummen). Detta tyckte vi var alldeles för dyrt då vi skall ha plastmattor, så nu är vi ute efter lite cutbacks på priserna!

Vi kommer istället riva, fixa tak med mera själva, ta in via mattfirman som gör spackling och fall, mattläggare fixar matta och en vvs:are kopplar in allt det nya och drar nya kromade rör (de gamla är målade). Vi får hjälp gratis av en vvs:are att plugga rören före rivning.

Min fråga är hur det fungerar med rörläggare och installation. Vi vill helst köpa in själva (Svedbergs, Tapwell, Ifö och andra erkända märken) från exempelvis K-rauta som vi inte har allt för långt borta. Spelar detta någon roll för en rörläggare? Han installerar glatt eller brukar de grina illa över att inte man har tagit porslin och sånt genom dom?

Hur har ni tyckt som köpt era badrumsgrejer på nätet? Bra kvalité? Inte oroliga för själva garantierna?

Får man ens installera duschblandare, tvättställsblandare och sånt själv? Huvudsaken för rörläggaren är egentligen att byta ut rören samt koppla in handdukstorken på värmesystemet (nej, ej vvc). Hade ju sparat lite om vi själva installerar själva blandarna, rören drar han ju ändå fram. Ja, just det, alla rör är utanpåliggande.

Vad är det rörläggaren lämnar garantier på?

Vi vill ha det fackmannamässigt gjort men gärna lite billigare än 130 000 kr :rolleyes:¨

Tacksam för svar eller annan info!
 
Puff puff! Ingen som vet?
 
Gör allt själv. Eller låt mattkillarna göra sitt och sen gör resten själv. Det är inte så svårt att kröka lite rör.
 
Jag vette tusan om vi är så händiga, och vi vill ju gärna vara garanterade att det blir fackmannamässigt. I så fall kan vvs:arn byta elementet mot handdukstork och fixa rören, koppla på blandare och sånt kan vi ju göra själva, för det kan väl inte vara så svårt?
 
Jag har handlat en hel del del på Sigro.se även på Rinkabyror.se. Båda företagen är skapliga att handla av, räkna dock på lång leveranstid från rinkaby, efterssom de anlitar DHL för transporterna.

Det är som sagt inte så svårt att göra vattenkopplingarna själv. Och skulle du trots allt få en läcka i badrummet så är det oftast ingen större katastrof så länge det finns golvbrunn och tätskikten är korrekt gjorda.

En sak som jag tror man lätt missar vid gör det själv arbete är hur dusch eller badkars blandare skall fästas i väggen. Skaffa blandaren med blandarfäste redan innan ni börjar, och se till att det verkligen finns någon kortling att fästa den i väggen, där skruvhålen sitter på fästet. Detta gäller framförallt vid dold rördragning, fästhålen sitter nämligen obehagligt nära hålen där rören skall komma ut, risk att det då bara finns ngn. gipsliknande skiva där skuvarna kommer.
 
Du får göra det mesta själv. Finns inget förbud men läs på ordentligt om det du tänker göra själv om du inte har kunskap sedan tidigare. Ta in folk istället för att göra nå´t du inte känner att du kan. Finns massor bra på bkr mm och fråga hantverkare. Inte värt att klanta sig för att man inte kollat upp innan. Då kan det bli väldigt mycket dyrare istället.
Då du är kund så kan väl du själv bestämma vad du vill ha och vart du vill köpa det.
Det är bara att bestämma med hantverkarna och det brukar inte vara något problem. Blir någon grinig över detta så finns det fler hantverkare. Har själv jobbat i hantverksbranschen i 10 år och vet att verkligheten ser ut sådan. Och att alla jobb man gör ger pengar och kanske en kund som gärna anlitar en igen.
Kolla runt på butikerna live och på nätet. Kolla badrumsbutiken.se, bygghemma.se, smarthem.se, elonline.se samt bad och värmebutiken mm mm. Har aldrig väntat mer än en vecka på mina grejer från dessa. Det är ofta kampanjpriser på märkesprylar och du kan spara grymt mycket på detta. Har själv nu slutfört renovering av toalett och duschrum i nästan samma storlek som ert och gjort det mesta själv, satt upp vedum, svedbergs, mm mm och hamnar på ca 60´ på alltihop.
Fota gärna renoveringsförloppet för att till viss del kunna visa hur det är utfört,
Var inte rädd för att det tar lite tid och kräver mycket jobb och planering men då blir man oftast nöjd i slutändan.(bra planering är det viktigaste i alla jobb).d^_^b
 
Redigerat:
magic_dust skrev:
Jag vette tusan om vi är så händiga, och vi vill ju gärna vara garanterade att det blir fackmannamässigt. I så fall kan vvs:arn byta elementet mot handdukstork och fixa rören, koppla på blandare och sånt kan vi ju göra själva, för det kan väl inte vara så svårt?
Du gör aldeles säkert ett bättre jobb själv! Fackmannamässigt är inte alltid lika med bra ;)

Jag skulle dock ta in en mattläggare, det är klurigt. Jag skulle valt en GVK rekommenderad.

Angående rörisar, så får du nog komma överens med din röris om porslin, blandare m.m. En del vägrar ta i "privat" matriel med tång. Medans andra motvilligt gör det, och ser sin matrialförtjänst gå upp i rök... Ge honom rinkaby priserna, och se om han kan komma med samma priser?

Köpa på nätet funkar annars fint.
 
hanton skrev:
Du får göra det mesta själv. Finns inget förbud men läs på ordentligt om det du tänker göra själv om du inte har kunskap sedan tidigare. Ta in folk istället för att göra nå´t du inte känner att du kan. Finns massor bra på bkr mm och fråga hantverkare. Inte värt att klanta sig för att man inte kollat upp innan. Då kan det bli väldigt mycket dyrare istället.
Då du är kund så kan väl du själv bestämma vad du vill ha och vart du vill köpa det.
Det är bara att bestämma med hantverkarna och det brukar inte vara något problem. Blir någon grinig över detta så finns det fler hantverkare. Har själv jobbat i hantverksbranschen i 10 år och vet att verkligheten ser ut sådan. Och att alla jobb man gör ger pengar och kanske en kund som gärna anlitar en igen.
Kolla runt på butikerna live och på nätet. Kolla badrumsbutiken.se, bygghemma.se, smarthem.se, elonline.se samt bad och värmebutiken mm mm. Har aldrig väntat mer än en vecka på mina grejer från dessa. Det är ofta kampanjpriser på märkesprylar och du kan spara grymt mycket på detta. Har själv nu slutfört renovering av toalett och duschrum i nästan samma storlek som ert och gjort det mesta själv, satt upp vedum, svedbergs, mm mm och hamnar på ca 60´ på alltihop.
Fota gärna renoveringsförloppet för att till viss del kunna visa hur det är utfört,
Var inte rädd för att det tar lite tid och kräver mycket jobb och planering men då blir man oftast nöjd i slutändan.(bra planering är det viktigaste i alla jobb).d^_^b
Håller verkligen med ovanstående.
Håller på att bygga ut mitt badrum fån 3,5 m2 till 4,5 m2. Stor utbyggnad:). Har gjort allt själv trots att jag inte fixat med liknande tidigare.
Mitt råd är att läsa på ordentligt, vad som gäller beträffande regler och tillväga gångssätt. Tror att jag lagt mer än 60% av tiden framför datorn.
Köp gärna inredningen på nätet, letar du lite hittar du förvånadsvärt mycket rea och erbjudanden.
 
Hemmakatten
Vi köpte alla våra toaletter, kranar, duschar mm från megabad.com. (kostade ca 60% mot priset i Sverige). Vi hade inge problem med rörmokaraen som installerade allt, han förstod vårbesparing.
 
Vi har precis fått vår sista offert. Så här lägger vi upp det:

Badrum 3,1 kvm. Totalrenovering, slutar på cirka 60'. Då river vi, sänker tak, förbereder all el själva samt byter golvbrunn, men spackla väggar och fall samt mattläggning får golvfirman fixa. Vårt porslin kostar 33 000 kr om vi gick efter katalogpriserna på respektive hemsida. VVS-firman kunde fixa så bra rabatt att det MED deras arbete och material går på 34 000 kr (nya rör, nytt porslin, utbyte element mot handdukstork samt montering av alltihopa). Jag jublade! Spargrisen med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.