Vi har nu köpt vårat drömhus. Ett hus byggt 1909. Vi hoppades att det skulle ligga fina gamla skurgolv under linoliummattorna. Tyvärr är alla mer eller mindre förstörda. I köket ligger ett obehandlat undergolv. Brädorna är ca 10*3. Undrar om det kanske är inlagt när köket renoverader 1974... Vad ska jag göra med det? Hade helst haft skurgolv i köket men går det med detta "golv"?

I serveringsrummet innanför köket ligger visserligen ett gammalt skurgolv med breeeeda brädor. MEN det är planslipat och två brädor är utbytta och dessa är smalare och ljusare. Och det är någongång upptaget och omlagt och nu med nya spikhål och de gamla är inte på rad längre.. Går dessa att lägga igen? Vad kan man göra åt det? Går det att pigmentera dessa och sedan skura? Tanken här är att bara slipa det försiktigt så den fula planslipningen försvinner. Andra förslag.

"Vardagsrummet" ,eller snarare matsalen kanske, har lackat golv. Här blir det slipning och sedan vax (vad heter den? osmo kanske? antikek tror jag färgen heter...)

Nästa rum är sovrum ett och det ser ur ungefär som i serveringsrummet. Förutom att det är två stora glipor mot frisen på två ställen där det blåser in... Kan man fylla dessa med något som stoppar draget lite?

Och så katastrofgolvet... Här finns inga spå avv något gammalt fint golv... Ca 15 cm breda plankor islagna med spik och massor av fula djupa märken efter hammaren. Plus att längst in mot väggen sviktar plankorna som att de inte är fästa i något alls... Visserligen är det bara sista dm så det är nog ingen fara med vad f*n har det gjort??? Här ska sonen 10 år bo så här tänkte vi flippa ur lite och måla golvet vitt.(japp, för mej som är skurgolvsälskare så är det att flippa ur ;))

Hallen är helt ok, jämfört med de andra rummen. Bara en massa hål efter spiken från masoniten...

Och övervåningen är helt orörd!!!!:D

Så hjälp mej!
 
Om ditt hus är från 1909 är det inte alls säkert att det funnits några skurgolv. Undergolv som är ca 10 cm breda är ganska vanligt från den tiden. Ovanpå dem hade man linoleumgolv. Av den anledningen så är inte alltid undergolven så fina heller, det kan vara sämre virke och det kan vara lite större glipor än de skulle satt på ett golv där brädorna skulle finnas. De skulle ju inte synas. I vårt hus från 1909 är det trägolv överallt, men det är helt klart bara ett golv som var tänkt att synas. Alla andra är lagda lite hipp som happ. Man tog det virke som fanns liksom. Det är inte alltid ens som så att brädorna har samma bredd i ett och samma rum.

Man hade även börjat fernissa golv i den vevan så när det verkligen fanns ett öppet trägolv så kan det istället vara som så att det fernissades.

Skurgolv är ett äldre fenomen som nu börjar komma tillbaka i alla sorters hus.
 
Jag är inte riktigt med på vad du menar med att slipa bort planslipningen. Jag har förstått det som att år av användning pressar samman ytan på träet så att det blir en tåligare yta än det är när det är nytt. Innan denna yta uppstått måste man skura golvet ofta för att den smuts som hamnar på golvet inte skall arbetas in i ytan. Därför bör man i det längsta undvika att slipa ett skurgolv om man vill fortsätta ha det till skurgolv.

Om man skall lacka eller olja ett golv kan man laga små skador med lim och sågspån före sista slipningen. Jag är tveksam till om det är en bra idé om man tänkt ha skurgolv.

Erik
 
De har bara slipat diagonalt över plankorna innan de lagt på masoniten. Och bara väldigt grovt. Detta måste vi slipa bort. På vissa ställen och efter kanterna är den gamla ytan kvar.
 
Jag vet inte om det hjälper, men om du kan kolla hur bräderna ser ut på andra sidan så kanske det går att vända på plankorna?

Måste man slipa så måste man slipa, om det är breda tiljor så är det nog bättre än att byta ut det iaf.

Att ha underlagsgolv som skurgolv i köket skulle jag säga är en högst temporär lösning. I mitt gamla hus var det någon som försökt med det, alldeles för mjukt och blev skitigt väldigt fort. Jag la in linoleum rutor i svart och grått (marmoleum) istället. Tar bort draget och är lätt avtorkat. Eftersom man lägger det flytande så går det utmärkt att ta bort om man skulle ångra sig senare. Om ni inte prioriterar köket just nu skulle jag skura det, måla med en ljusgrå linolja och ha det så tills vidare. Förstår att det kan kännas bakvänt att lägga in linoleum igen, men just i kök är det kanon.
 
Ni kanske kan sänka era krav en smula? (Sagt utan att ha sett hur golven ser ut)

Annars botas väl de olika nyanserna med en avslipning, behandlning med Osmo dekorvax i vald kulör sedan hårdvaxoljan på det. Blir snyggt. Om ni orkar skulle ni kunna köpa träspackel (färgat i furukulör) och spackla igen de största spikhålen och hammarslagen. Sedan behandla. Hur ni än gör så kommer inget av golven att se nya ut, men det är väl heller inte meningen?

Våra golv har tusentals spikhål och glesa glipor på sina håll. Ändå händer det ofta att folk frågar om vi lagt nytt golv. Det är vanligt under golv 100x30 mm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.