Vart finner jag den paragrafen eller texten.

Sitter i norrland utan tillgång till böcker mm, allt finns på kontoret.

Någon som vet om det bara står i kapitel 413 eller 411 eller likn. (har för mig att det är 413)
 
Vi har böcker i Norrland också :) Har de dock inte nu

Men det gäller väl uttag upp till 32A för användning utomhus? Inne är det fortfarande 20. Så står det iaf i lilla elbasen jag har i bilen
 
Du hittar det under 411 och angående JFB även 415.
Uttag allmänbruk upp till max 20A, det finns som du vet vissa undantag men inget man normalt ska använda.
Flyttbar utrustning utomhus upp till 32A, tex byggcentraler osv.
 
Tackar!
Ska ringa till killen som sitter och letar i böckerna på kontoret.

Det gäller ett städuttag i en källare i ett hyreshus. 2 grabbar som är oense.
Jag sa att dom skulle kolla i föreskrifterna, men dom hittade inget....

Inte så konstigt när det är elektriker... Dom är inte läskunninga..

:D
 
Men vart hittar vi vad som gäller på kontor då?? (kom från ena killen direkt)

Mitt svar blev: Vi tar det när jag kommer tillbaka.
 
Kontor tror jag undantas från regeln på JFB för uttag. I övrigt lär det inte finnas några skillnader i reglerna mellan bostäder och kontor.
 
Städuttag i nybyggnad av kontor måste föregås av JFB. Alla "allmänuttag" avsedda att användas av "lekmän" måste föregås av JFB. Man får alltså undanta uttag till tex kyl/frys, dataställ osv.. sådant som är avsett för ett speciell apparat och garanterat inte kommer användas till nåt annat.

Senaste konsult-projekteringen jag läst så har de undantagit belysning högt upp på vire, fast inte belysning i undertak i kontorsdelen. Var lite tveksamt där ifall uttag för belysning ovan undertak fick undantas från JFB.
 
Redigerat:
SS 4364000 utgåva 2
§411.3.3
I växelströmssystem ska tilläggskydd i form av jordfelsbrytare enligt avsnitt 415.1 anordnas för:

- uttag med högsta märkström 20A som används av lekmän och avsedda för almänbruk.
ANM - undantag får göras för
-uttag som används under överinseende av fackkunnig personal eller instruerade personer, t ex i vissa yrkesmässiga eller industriella lokaler, eller
- ett uttag i andra utrymmen än bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem som ska användas för att ansluta specifik apparat

- Flyttbar elmaterial med högsta märkström 32A för användning utomhus

Alltså vid nyuppförande av ny elanläggning i bostäder, grundskolor och förskolor samt fritids- och daghem ska alla uttag oavsett vad de förväntas serva, föregås av 30mA JFB. Inkl. uttag för spis, kyl, frys, cirkpump - You name it

Villkoret uttaget får ej användas för allmänt bruk OCH ej användas av lekmän måste alltid uppfyllas övriga miljöer, kontor, industrier, verkstäder etc. för att frångå 30mA jordfelsbrytare
 
En intressant fråga är då om "lekmän" avser elbehörighet eller avser det yrkesområde som den speciella anslutna apparaten tillhör?

D.v.s. måste i princip en behörig elektriker ansluta nätsladdarna till serverburkarna i datahallen när de inte skyddas av jordfelsbrytare? Eller räknas datateknikerna som "instruerad personal"?

Det här påminner mig för övrigt om en elektronikverkstad där det var extremt vanligt förekommande att den ibland som hjälpte till att städa anslöt dammsugaren till uttag som var kopplat via vridtransformator (som nog tålde kanske 2A) och milliamperemeter (max utslag 200mA). Dammsugaren brukade gå lite sakta när detta hände, och det 50Hz-surrade fint från vridspoleinstrumentet. Vad jag vet överlevde dock både transformatorn och instrumentet... det var nog en gammal 60-tals-dammsugare så det var som tur var inga 10A som gick genom de stackars prylarna.

I en datahall kan det kanske vara lämpligt att ha uttagslister med samma typ av kontakter som man även har på datorn (fast givetvis uttag och inte intag på listen), för att dammsugare och andra verktyg inte ska gå att ansluta? Fast när man gör så så torskar man rätt snabbt på att några småprylar med europlug behöver anslutas...
 
Lite luddigt vad som menas med Lekman och Instruerad personal. Därför är det nog sällan man undantar av denna anledning.. Ett ställe skulle ju vara allmänuttag i en industri/verkstad. Fast vore jag konsult som ritade sådant så skulle jag hellre sätta sådana på varsin egen JFB/PSA, den extra kostnaden är ju väldigt liten i sammanhanget.
 
Lekman, Instruerad, Fackkunnig avser ju kunskapsnivån inom el.
 
Ja, men instruerad är rätt luddigt. Räcker det t.ex. att säga åt nån "här får du bara koppla in servrarna, absolut inte dammsugaren" i datorhall-fallet?
 
Min gamla behörighetslärare sa att gruppförteckning eller en märkskylt på uttaget är instruktion nog. T ex "A1 gr.1 Uttag för dator"

Man kan göra precis som vanligt alltså
 
Aha.

Jag trodde att bara kanske hälften av befolkningen bryr sig om en sån skylt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.