Hej,Jag har en murstock där "sidan" av den är mot frysen i köket.Nu vill vi installera insats i öppna spisen och sotaren förklarade att det kommer bli sjukt varmt mot frysen.Jag har möjlighet att flytta frysen från murstocken ca 20-30 cm men frågan är om jag kan isolera bort värmen på något sätt.Man kanske kan göra en spalt mellan murstock och frys men hur ska jag isolera bort värmen?Blir ju omvänt då man brukar försöka isolera bort kylan men har ni några idéer?
 
Frysen producerar en del värme själv. Lämnar du en spalt mellan skorstenen och frysen tror jag att resultatet blir bättre än om du fyller utrymmet med isolering. Det värsta som kan hända är att frysen drar lite mer el. Mitt kylskåp står kloss mot murstocken. Lite ljummen blir stocken, men sjukt varmt är en överdrift.

Erik
 
Om det inte finns nån annanstans att ställa frysen i köket skulle jag ställa den nån annanstans, tex i källaren. Så har mina föräldrar haft det sedan 1975 och det funkar bra.
 
Erik,

Har du insats i din öppna spis?

Tror du inte man får bort lite av värmen genom att lägga i isolering i spalten?
 
Vill bara tillägga att min spis var tät så vi behöver inte lägga rör i skorstenen, därför sa sotaren att det kommer bli så pass varmt.

Brännbart material var tvunget att vara minst 10 cm ifrån murstocken.
 
Jag har en rörspis på andra sidan murstocken. Det har tidigare varit öppen spis med insats. (Innan jag flyttade dit.) Frysen producerar själv värme. Är utrymmet isolerat kommer frysen alltid att dra lite mer ström då värmen inte ventileras bort lika bra. Är det en öppen luftspalt kommer frysen möjligen att dra lite mer efter att du eldat hårt i några timmar. Övrig tid lite mindre. Knappast några relevanta skillnader. Jag tror inte att du kan tjäna något på att isolera, men jag har inte gjort någon vetenskaplig studie av det.

Erik
 
Självklart blir det svårare för frysen att göra sig av med värme om den står kloss mot en murstock som tidvis blir mycket varm.

Jag hade dock inte isolerat i luftspalten. Luften måste kunna cirkulera för att få bort värme från kompressorn och ev. isolering gör att luftflödet minskar.

Du kanske kan öka luftspalten lite istället? Du skriver ju att du har möjlighet att flytta frysen 20-30 centimeter bort från murstocken. Det räcker fint!

Det är bara att testa att hålla handen 20-30 cm från murstocken (när den är varm). Det är inte direkt så att du får brännskador ;-)
 
Haha, jag kör på det. Tack för er hjälp, verkligen.

PS. Har nyligen blivit husägare och medlem i detta forum och vilka snabba svar, Halleluja, lär hänga här en del känns det som :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.