Har en kompis som nämnde att han har ett sågbord/gersåg till salu.
Borde vara max 5år gammal. Jag var ute efter ett sågbord och han sa att detta var någon slags kombo. Vad skulle det kunna vara för modell och är 2000kr vettiga pengar om den är i fint skick som han säger.
 
Det skulle kunna vara en DW743, det är en "flip saw" som kan vändas för att fungera både som kap- och gersåg samt bordssåg. Googla så hittar du fina bilder och annan info.
 
Tack.
Ska kolla på den ikväll. Vill egentligen ha en ren bordssåg då jag redan har en bra kap/gersåg. Är denna bra som bordssåg eller är det en dålig kompromiss?

IMG_3602.jpg

dw743.jpg
 
Dewalt 742/743 är utvecklingar av de gamla elu TGS 172/173 sågarna. Kraftiga och robusta maskiner med induktionsmotor. Det finns dessutom rejäla rullbord att köpa till så att man kan klyva längre reglar. Inte så imponerande som kap/gersågar (ingen slide och ett klingskydd som strular mycket) med en mycket bra bordssåg för byggändamål. DW744 är en mycket bättre såg för finsnickeri (större alubord, mycket bättre anhåll, spår i bordet etc) men TGS:en är som sagt just en såg för bygg. Om du redan har en kap/gersåg så är detta ett mycket bra komplement. Är den i bra skick så är 2000kr ett mycket bra pris.

Det generella problemet med kombisågar är dels att de inte har slide, dels att man, för att dra nytta av kombifunktionen, måste ha någon form av kombiklinga istället för antingen en bra klyvklinga eller en bra kapklinga.

Det kan också vara så att han talar om en DW 710/711/712, en typ av kombisåg som jag personligen inte gillar. Enda fördelen med dessa är väl att de är små och förhållandevis lätta att ta med sig. I övrigt är de inte särskilt bra på vare sig klyvning eller kapning.
 
Daniel_N skrev:
Dewalt 742/743 är utvecklingar av de gamla elu TGS 172/173 sågarna. Kraftiga och robusta maskiner med induktionsmotor. Det finns dessutom rejäla rullbord att köpa till så att man kan klyva längre reglar. Inte så imponerande som kap/gersågar (ingen slide och ett klingskydd som strular mycket) med en mycket bra bordssåg för byggändamål. DW744 är en mycket bättre såg för finsnickeri (större alubord, mycket bättre anhåll, spår i bordet etc) men TGS:en är som sagt just en såg för bygg. Om du redan har en kap/gersåg så är detta ett mycket bra komplement. Är den i bra skick så är 2000kr ett mycket bra pris.

Det generella problemet med kombisågar är dels att de inte har slide, dels att man, för att dra nytta av kombifunktionen, måste ha någon form av kombiklinga istället för antingen en bra klyvklinga eller en bra kapklinga.

Det kan också vara så att han talar om en DW 710/711/712, en typ av kombisåg som jag personligen inte gillar. Enda fördelen med dessa är väl att de är små och förhållandevis lätta att ta med sig. I övrigt är de inte särskilt bra på vare sig klyvning eller kapning.
Tack och bock.
Låter som att är det 710/711/712 så tror jag att det får vara. Vill ha bra grejer inte som är så där. Vill ha något rejält som orkar med att klya det mesta för mig som hobbybyggare. Den blir uteslutande stationär mer eller mindre så vikt och smidighet är inte viktigt..
 
Det var en 742 så jag slog till.
 
Grattis! Passa på att undvika att såga som killen på bilden så slipper du hamna i olyckstråden.
 
Suhagg skrev:
Det var en 742 så jag slog till.
Gratulerar! Jag har en DW 743 som jag är riktigt nöjd med. Den är aningens uppdaterad mot 742. Härligt tyst induktionsmotor och kompakt utförande med seriös kap/ger och klyv i samma maskin. Rimligt portabel att ta med till stugan. Jag köpte maskinvinklar och en mätklocka för att justera in sågen, men det var ju knappt ngnting som behövde fixas, vilket förvånade mig faktiskt. Originalklingan 30T Series 60 är en bra kompromissklinga. Jag gillar denna såg som byggsåg och kan faktiskt leva med ställtiden mellan kap och klyv. Det är en stor fördel att ha möjlighet att klyva och jag använder den funktionen betydligt oftare än vad jag hade trott från början. 2000 spänn för sågen låter som ett kap!:)
 
  • Gilla
Stahlan
  • Laddar…
Kul att höra. Han verkar ha tagit hand om grejerna också.
Det var kompispris men det blev dyrt i slutändan då jag kom hem med grejer för +++10.000kr :)
 
Hunnit provköra lite nu. Går extremt tyst och fint. Nästan farligt tyst så står man med hörselskydd vet man inte om den är igång eller inte. Den suger ju en hel del kräm direkt vid start då man ser belysningen blinka till när den drar igång. Fick tipset av förra ägaren att snurra igång klingan med en tumstock och sedan slå igång för mjukare start.
 
Suhagg skrev:
Hunnit provköra lite nu. Går extremt tyst och fint. Nästan farligt tyst så står man med hörselskydd vet man inte om den är igång eller inte. Den suger ju en hel del kräm direkt vid start då man ser belysningen blinka till när den drar igång. Fick tipset av förra ägaren att snurra igång klingan med en tumstock och sedan slå igång för mjukare start.
Ja, induktionsmotorn ger en mycket tyst och trevlig gång. Att vara inne och peta på klingan med en tumstock hade jag dock undvikit, det känns som att be om problem, flygande träbitar etc. I så fall känns det rimligare att undersöka så att maskinen är i bra skick, inga slitna lager som gör starten trög etc.
 
Den går som den ska tipset att snurra igång den med tumstock var mer för att säkringar inte ska lösa ut. Han har jobbat som snickare och hemma hos en del folk hade han råkat ut för detta. Lilla hjälpstarten med tumstock hade tydligen hjälpt enligt honom.
 
Jag har märkt ibland att min är trög att få igång när den har stått i månader. Det är precis som att remmen klistrar fast i remskivorna. Jag får då dra runt klingan 1-2 varv för hand. Sen är det bara att köra.
 
jag har Elu TGS såg 173, jag kollade i lådan till start och stopp knapparna sitter, vad är likriktaren till för, en lite rund svart sak med 3 ben på
 
En fråga som kan passa i tråden: jag har en dewalt DW743. jag ska klyva lite ekskivor. är det någon som har förslag på sågklinga till det?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.