Bor i ett hus med en sharp luft/luft vämepump. AY-X10CR. den satt här vi flyttade in så jag har inte valt den själv. Finns en bruksanvisning som inte är speciellt uttömmande. Iallafall sitter den ovanför entre dörren och rakt in ligger kök och vardagsrum men rätt öppen planlösning, Tycker dock inte att värmen kommer in där ordentligt. snett mittemot dörren är trappan upp till andra våningen och den mesta av luften försvinner nog upp där. har riktat luftriktarna ner i golvet som jag fått rekommenderat. i kök och vardagsrum finns inga fungerande element . jag brukar har fläkten på auto och typ 24 grader men jag tycker hela tiden den går på sparlåga och i vardagsrummet är det då ca 18 grader. det finns ju alternativ att sätta fläkten på hög effekt, men vad är skillnaden. Bryr den sig då inte alls om temperaturen i rummet utan bara kör på hela tiden? blir det mycket dyrare el när man har den på hög. himla oväsen för den då för övrigt.
är det mer lönsamt att köpa nya element och sätta upp där värmen inte kommer in eller ska jag höja pumpen ännu högre i temperaturen?
på ovanvåningen har vi köpt nya Myson element eftersom vi inte trodde värmen från pumpen skulle komma upp i sovrummen där.
på vilket sätt ska vi ha varmt men ändå inte använda för mycket energi?

Huset drivs alltså på el..
 
Redigerat:
För bästa värmespridning så bör du ställa fläkthastigheten manuellt och vingen rakt ut.
 
Använd inte auto heller, kör på heat. Vid auto kommer den slå på kyla ifall det behövs, istället för att bara stänga av som den gör med heat. Kyla drar mer ström och det räcker kanske att ni har mycket folk hemma t.ex. så kör den igång om det blir varmt.

Sen finns det ju filter att göra rent i den det har du koll på eller? Det kan ju vara så att dom/det är igensatt av damm och smuts och så.
 
Danne031 skrev:
Använd inte auto heller, kör på heat. Vid auto kommer den slå på kyla ifall det behövs, istället för att bara stänga av som den gör med heat. Kyla drar mer ström och det räcker kanske att ni har mycket folk hemma t.ex. så kör den igång om det blir varmt.

Sen finns det ju filter att göra rent i den det har du koll på eller? Det kan ju vara så att dom/det är igensatt av damm och smuts och så.
Den står på värme med modeknappen. Det är bara
fläkthastigheten som står på auto. Så då bör det väl ej komma kalluft.
Filtret rensar vi ofta.
 
Låter lite som samma symptom vi har på vår Fujitsu L/L pump. Även om vi ställer fläkten på max så verkar det som den tar den inställningen endast som en rekomendation. Oftast kör den med betydligt lägre hastighet, vilket inte alls passar oss eftersom vi har dålig planlösning och behöver skjuts på luftcirkulationen för att få värmen att sprida sig. Har även en Mitsubishi som funkar bättre och gör som man säger d^_^b
Har inte kommit på någon lösning för Fujitsun annat än att sätta temperaturen bra mycket för högt och på det sättet tvinga pumpen, men det känns inte klockrent heller för då blir det onödigt varmt i andra delar av huset istället.
 
Samma med min pump. Panasonic NE9-JKE 2010 års modell.
 
C
Dom flesta maskiner gör som så att när dom tycker att dom har uppnått temperaturen man har ställt in så ställer den ner till lägsta fläkthastighet om man har fläkten i ett fast läge.
 
Pumpen pausar när den känner att den inte kan tillföra värme till rummet, sedan återgår den till ditt inställda "maxhastighet" när den samlat upp tillräckligt med värme. Blåser på, och pausar.....
 
Martenw skrev:
Pumpen pausar när den känner att den inte kan tillföra värme till rummet, sedan återgår den till ditt inställda "maxhastighet" när den samlat upp tillräckligt med värme. Blåser på, och pausar.....
Du menar när den står på auto?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.