Jag har nu hållit på med mitt hus i 2,5 år, jag började med det innan jag fyllde 19.
Jag är egentligen inte intresserad av att snickra, men jag vill ju ändå ha huset färdigt.
Det som har fått mig att orka fortsätta är att göra något kul ibland istället, vilket i mitt fall betyder att meka med någon bil.
Förra hösten lade jag ner husbyggandet i 2 månader och delrenoverade en bil istället.

Men i vinter har jag inomhusjobb i allafall och sådant tycker jag är lite roligare än utejobb när det gäller hus.


Det roliga blir när huset är hyffsat klart och jag kan bygga garaget istället och sedan lägga ner snickarprylarna så länge som möjligt. :)
 
Vi har hållt på i ca 2,5 år med att bygga vårt hus och har lagt ca 5500 timmar (far och bror som är snickare drar ett stort lass), och har nog några 1000 timmar kvar. Det har varit kämpigt i perioder såklart, men nu tycker jag vi har kommit in i en takt som vi mår bra av.

Det viktigaste för oss för att orka är att ta det i en takt som fungerar, där familjen kommer i första hand. Känner vi att det börjar bli tungt så tar vi ledigt en period från huset. Jag jobbar även bara halvdagar på Fredagarna så vi får familjetid i alla fall under fredagen. Tidsplanen och inställningen till denna är också en viktig faktor för oss. Vi har helt enkelt ingen tidsplan utan tar det i den takt vi mår bra av. Givetvis har det varit ett antal deadlines under byggets gång, och då har det varit enormt intensivt inför dessa, men det har varit i kortare perioder som har gått att hantera.
 
Köpte hus för tre år sedan. Har hemmasnickrat till och från sedan dess. Mina två tips är att unna dig att njuta av det som är färdigt och att du faktiskt "skapat" det själv. "Unna" dig också en hantverkare då och då. Man lär sig en hel del och inser ofta att man kunde gjort det minst lika bra själv och billigare men på mycket längre tid.
 
Jag har hållit på i i två år på vår utbyggnad av ett fritidshus till permanentboende och det är (minst) ett år kvar. Mest helgjobb. När jag blir less och trött brukar jag titta på ett avsnitt av 'Arga snickaren' och genast får jag ny energi för inte vill jag uppleva att Anders står där på farstubron och 'tar över' till min fasa. Det är min vision som gäller och jag vill veta hur det görs, alltså gör jag det själv och köper materialet själv. Att antalet Blå Bosch av olika varianter ökar stadigt känns bara bra.... och gör att jobbet blir roligare.

Och visst underlättar det och man får stöd och hjälp av familj/kompisar, det går fortare också.

Samt kaffe/öl/vin/god mat

och sova

:)
 
J
Mikael_L skrev:
Ett knep som jag tycker hjälper mig i perioder när det känns lite tyngre är att lämna något roligt eller lätt kvar att göra när man avbryter för dagen, så det blir lite lättare och mindre gruvsamt att komma igång nästa arbetsdag.

För mig är det oftast segast just att starta, när väl verktygen och jag börjat jobba går det lite mer av sig själv, typ.
Kan bara instämma.

Har byggt och renoverat privat i snart 6 år nu och tycker ännu det är roligt men att komma igång när det är kallt och blåser hårt är inget lätt.

Försöker att alltid ha ett inomhusjobb och ett utomhusjobb på gång
 
Jag har ju lärt mig en hel del under min utdragna renovering med en helt ny planlösning med borttagna väggar, nytt bad/kök, golv,vägg,tak,tilläggsisolering,ny el etc etc, men inte så stor yta att det tar TID,ORK,PENGAR.


Jag själv kommer NOG inte att ta ett sådant stort renoveringsjobb ensam igen, MEN nu när det är klart invändigt så kan man ju njuta efter tusentals timmar av slit.


Många gånger har man inte haft lust, men det är ju bara så att man måste fortsätta om man vill bli klar, finns ju inga genvägar.

Ibland har man undrat om det inte skulle ha gått fortare att resa upp ett nytt hus, visserligen mycket dyrare än vad min renovering har kostat men att det kostar oavsett det är en sak som är helt klart.


Det är inte bara byggandet i sig som tar tid utan saker ska beställas, hämtas man ska ta beslut av val av matrial, planering, skaffa sig kunskap och råd :D etc etc.


Nästa sommar får man vila upp sig med lite finjobb dvs underhållsjobb :)
 
Alpha skrev:
Det är inte bara byggandet i sig som tar tid utan saker ska beställas, hämtas man ska ta beslut av val av matrial, planering, skaffa sig kunskap och råd :D etc etc.


Nästa sommar får man vila upp sig med lite finjobb dvs underhållsjobb :)
Den delen tror jag många missar inkl mig själv. Det är en stor del om man är gör dig självare och hela tiden ska hitta bästa pris överallt. Man sitter och åker långt med bil och kärra för att tjäna några kronor men glömmer bort tiden som det tar.

Har tänkt om lite där.
Håller så klart koll på pengarna men att handla av den lokala bygghandlaren och få hemkört på ett bestämt klockslag någon dag senare är lätt värt 500kr. Priserna är oftast lite dyrare men i det stora hela är det inte många procent samt att min tid kan jag lägga på bygget istället.
Rätt saker står under plast på tomten när jag kommer hem från jobbetd^_^b
 
Att bygga, renovera är nästan som uppfostra en tonåring. Ibland vill man bara glömma det. Och det går fel ibland. Man ska kunna koppla av utan att ha dålig samvete. Det går inte att bara arbeta. Först 9 tim på arbetsplatsen, sen 4 med bygget. Tag lite åt gången. Och ha en planerat ledighet. T.ex. lediga söndagar. Det är så lätt att gå i väggen. Renoveringar knäckte många äktenskåp. Man ska ha tidd för familjen med!

Det är inte meningen att jobba ihjäl sig.
 
Hade tjänstledigt 1,5år för bygget. Körde 40-50h veckor dvs normal arbetstid. Lediga helger förutom vid takläggning och något mer. Enda nackdelen var att det blev för roligt att bygga att det gamla jobbet rök.... numera egen..
 
Någon som såg arga snickaren senast?

Vi kände igen oss väldigt mycket. Jag har inte samma storhetsvansinne och svärmor med moppemustasch men hur lätt det är att bara köra på och en sambo som inte hinner med bygget känns igen. Den killen var nog inte långt ifrån att bryta ihop och hamna på psyket.
 
Suhagg.

Alla fattar vi fel beslut ibland. Har vi påbörjat nåt, ska vi avsluta det. Och det är vanligt att det kostar det dubbla o tar 3ggr så lång tid. Tag det lugn. Det ordnar sig. Och tag hjälp.

Själv kommer jag alldrig mer ge mig på renovering. Och nästa bygge blir NF. Annars får jag leta ny hustru... ;)
 
J
GustavW skrev:
Hade tjänstledigt 1,5år för bygget. Körde 40-50h veckor dvs normal arbetstid. Lediga helger förutom vid takläggning och något mer. Enda nackdelen var att det blev för roligt att bygga att det gamla jobbet rök.... numera egen..
Svårt att tjäna lika bra på att jobba som du tjänar på att bygga för dig själv.

Räknar med att jag genom mina hemjobb lyckats för en värdestegring på lite över 2Mkr de senaste 3 åren och det kan jag inte tjäna på jobbet.
 
Kan bara instämma, i stort sett varje avsnitt av Arge snickaren känner man igen sig i.... Har kört ett år nu non-stop nu, parallellt med ett heltidsjobb och tvåårig dotter, har funderat på om man inte skall anmäla sig till snickaren i förebyggande syfte... :D Ibland är det skitkul men ibland är det förbannat svårt att motivera sig. Det som har varit det viktiga för oss är att aldrig tappa funktion i huset, dvs köket var klart att användas innan vi flyttade in, nya badrummet byggs innan det gamla rivs osv. Hade man utöver det slit man redan har varit tvungen att koka makaroner i vardagsrummet och inte kunna duscha hemma då hade jag varit kokt nu.

Vi ser till att ha ett par pågående projekt igång, det är bra att kunna växla, men det får heller inte vara så att man bryter isär hela kåken och sen låter det vara så i två år, jag tror det är extremt viktigt att inte behöva komma hem till total misär flera år i sträck (som vissa i arga snickaren verkar behöva göra)

Som också påpekas så måste man ta in en massa extratid i beräkningarna, inte bara det med att åka och handla, utan allt jävla planerande. Den grova planen att bygga ett badrum innebär att riva allt, bila upp lite, lägga ner rör, bygga vägg, tätskikt, kakel, klart. Men i verkligheten skall man bestämma storlek på kakel, liggande eller stående, fogfärg, vilken puts till källarväggen, hur skarvar man in kopparrör på gamla järnrör, vad behöver man tänka på inför kommande elarbeten osv osv osv. Allt tankearbete är minst sagt lika tungt rent psykiskt som att behöva dras med det fysiska arbetet.
 
Har bara hållit på sedan mars 2010 med vårt hus, men gör allt själv. Det enda hantverkare fått göra är att sota skorstenen och vid ett tillfälle ta bort några element. Det man inte kan lär man sig ju, så numera tar jag bort elementen själv.

Från början var drivet ekonomin. Vi är inte förmögna och för att nå dit vi vill så gäller det att hålla nere arbetskostnaderna. Materialet däremot sparar vi inte in på. Det andra stora drivet är att det är underbart att skapa något med sina bara händer, och lyckas. Att, som någon nämnt, kunna njuta av det man skapat är en stor lycka. Något som tar mig igenom allt renoverande är mina radiohörselkåpor med P1 på! Lyssna på intressanta debatter samtidigt som man donar med något monotont.

Med tiden blev dock drivet ett annat: byggnadsvård. Jag och frugan gillar när det inte ser helt nytt och standardiserat ut. Och vi jobbar med traditionella material så långt vi kan, dvs äggoljetempera, linoljefärg, massivt trä, grålumppapp osv. Det blir inte billigt att leja en hantverkare som har känsla för vad vi vill åstadkomma. Att ta in en snickare som inte fattar grejen går helt bort. Nackdelen är uppenbar: det tar mycket tid. Men fint blir det, och faktiskt också billigt om man jämför med mer moderna material.

Jag försöker också lyssna på kroppens signaler. Jag lägger gärna ner flera kvällar i veckan och hela helgerna på huset. Men när det tar emot ordentligt, när jag känner mig sådär matt, då sätter jag mig och spelar x-box, ser en film eller sover en stund. Har också sett för många Arga Snickaren för att vilja köra på så hårt att jag bränner ut mig.
 
Totalrenoverar huset vi köpte i våras. Har delad vårdnad om dottern så jag lägger upp det så att den veckan jag är "barnfri" så lägger jag nästan varenda ledig stund på renovering. Sen på söndagskvällen städar jag undan alla verktyg och grejor så att jag slipper se allt och ha det uppställt under min "barnvecka". Den veckan så gör jag absolut inget som rör huset (om det inte gäller att beställa prylar och liknande). På så sätt så har jag full focus på dottern (och sambon) när jag har henne, och dessutom så är man lite taggad att ta tag i renoveringen när husveckan kommer!

Tar ett rum i taget, skulle aldrig få för mig att börja dra i två rum samtidigt. Det är så skönt att få ett rum klart och kunna flytta in prylarna och ställa på sin rätta plats och samtidigt veta om att nu är det klart!

Köpte huset i februari, en månad gick åt till att riva ner allt (tapeter, innertak o.s.v.), en vecka gick åt att byta 15 fönster tillsammans med svärfar, så på knappt 8 månader har jag varannan vecka jobbat med huset och hunnit med att totalrenovera verandan/matplatsen, köket, kontoret, dotterns sovrum, vårt sovrum, en hall och snart ett tv-rum. (dessutom ett badrum, men det gjordes av en hantverkare, liksom jordvärmeanläggningen). Och jag är fortfarande taggad... Klar om två år! ;)

Jobbar heltid på mitt vanliga jobb, plus extrajobb på krogen vissa helger. Har tagit ut en semestervecka i samband med inflyttningen, annars är det bara gjort på lediga kvällar och helger!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.