Vintern är här och pannan har börjat jobba.
Satte på elementen igår och märkte att det sista i slingan var till hälften kallt. Jag försökte lufta det men ingen hände. Inatt tänkte jag på att det skvalar lite i elementen.

Nu på morgonen var jag nere i pannrummet och kikade. Trycket är ca 0,35 bar och det är som jag förstår för lågt. Mer vatten tänkte jag, fram med manualen (finns så klart inte). Är helt borta på sånt här kan typ bara lufta element.

Tog bort plåten och kikade lite vilken kran fyller på med vatten? Nått man skall tänka på?

Bilder, hittade ett litet instruktionsblad. Kunde de inte gjort en 1-3 guide fyll på med mer vatten?

http://hoppaloppa.jalbum.net/CTC Panna/
 
Ingen av dina bilder visar den kran du fyller värmesystemet med. Ventilerna tillhör varmvattenberedaren och har inget med pannan på bild 1 och värmen att göra.
 
CTC manualen finns säkert på deras hemsida.

Leta dig baklänges från expansionskärlet alt följ kallvattenledningen in till pannan o lista ut vad som är vad.
Har du ventiler o rör ovanpå pannan börja leta där
 
Göran.W
Hejsan!
Tackar Göran. Hittade ingen kran men en 'nippel' ventil man kunde vrida på. Missade den helt i det mörka pannrummet. Gick verkligen och kliade mig i huvudet en hel dag. Fasen vad jag är puckad. Nu har jag dragit upp trycket till 0,8 bar vad är rimligt efter jag har luftat klart?

// Johan
 
Tackar för beskrivningen! Den ligger nu i skrivaren! Ganska mkt lättare med en manual. :)

// J
 
observer72 skrev:
Hejsan!
Tackar Göran. Hittade ingen kran men en 'nippel' ventil man kunde vrida på. Missade den helt i det mörka pannrummet. Gick verkligen och kliade mig i huvudet en hel dag. Fasen vad jag är puckad. Nu har jag dragit upp trycket till 0,8 bar vad är rimligt efter jag har luftat klart?

// Johan
Beror på temperaturen just nu samt höjden från pannan till översta radiatorerna.

Här får du reda på allt:

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.