Glömde...

Funderar även på om jag skulle köpa hela stommen som jag tänkte mura upp i suporex. Kan det löna sig tro att handla alla block för detta i Polen.
Huset blir troligen i 1,5plan och nyfunkis...
 
Har en tung fråga ;-)
Ska renovera gamla skorstenar och har svårt att hitta tegel med stil så jag letar efter tegel med lite äldre utseende (slaget). Verkar tunt med det på byggvaruhusen ovan. Skulle vara tacksam för lite adresser till tegelvaror.
 
Är det fortfarande lönsamt att handla byggmaterial i polen, estland el. tyskland ???
 
Jag tror att det är sant. Idag finns det även olika företag som organiserar "shoppingresor" till Polen. Titta till exempel på www.handlaipolen.se.
 
Hej!

Har suttit och läst igenom tråden under en timma. Dom flesta inlägg är väldigt gamla så tänkte kolla mer er som har lite info, om det fortfarande är lönsamt att åka ner till Polen?

Saker jag ska handla är: Takpannor, Kakel, klinker, Golv, fönster och möjligtvis vitvaror om priserna är rätt.

Går det anordna frakt via tex Castorama själva när man är nere? Jag och frugar åker ner inom 6veckor och köper då allt på plats. Problemet är som sagt bara frakten hem, eftersom det blir såpass stora lass, och man vill ju helst handla allt på en gång för att kunna få lite rabbater.

Tack på förhand!

Mvh
 
Någon som nyss handlat material i polen och vet prisbilden? Någon som handlat i lettland?
 
Hmm.... solceller är billiga just nu (Tyskland) ... men oftas är det krångligt och dyrt med frakten till Sverige ... om man inte kan transportera själv.
 
Ewald hur billiga är dom? några du kan rekommendera?
nån bra sida att handla på?
 
Oftas behöver man inte ens vara på plats om man vill köpa utomlands. Vill man förstås köpa kaklor, golv, tapeter etc. är det förstås lite svårt att handla om man inte ser produkten IRL att först.

Oftas går det till och med bra att handla via nätet, men det är i regel förutbetalning som gäller. Något som vissa är kritiska emot. Som alternativ fungerar också kreditkort eller paypal.

Frakten inom Europa tar cirka 3-4 dagar, men t.ex. från Tyskland till Österrike tar det ibland inte ens 2 dagar.
 
@ tjena

Det finns nya restposter. Olika priser på olika fabrikater. Sen måste man ta en "position" ... finns priser från 1,25 EUR per W + frakt.

Kända märken som Schüco, Sayno, LG, ... detta säljs dock av "privatperson" dvs utan garanti.

Företag: De billigaste som finns är kring 0,75 till 0,8 EUR inkl. tysk moms + frakt ..... tunnfilmssolceller. Men hos denna försäljaren kan man till och med ha enskillda paneler.
 
@ tjena

Aleo har han en massa. Han säljer dock privat.

T.ex.

Dessa verkar bra: men bara 5 stk kvar.

[Schüco MPE 205 PS poly 205 Wp 5 stk P19 32,80 8,40 26,90 7,59 1495 1001
Sen finns det ett flertal andra.

SunPower SPR WHT
300 Wp 7 P18 64,00 5,87 54,70 5,49 1559 1046 (7 stk kvar)

[S-Energy SM-225PA8 225 13 P16 36,60 8,25 29,70 7,60 1620 980 (13 stk kvar) ... osv
 
Redigerat:
lite svårt att veta vilka som är bäst...
 
utbudet i kina är ju enormt....men svårt att köpa där...
blir en chansning....kan ju inte testa dem innan
 
Allmänt sagt är väl monokristallina bäst (högst verkningsgrad). Men polykristallina är bara liiite sämre (kanske 1 till 3 %) mht verkningsgraden.

Tunnfilmsceller har i regel lägre verkningsgrad.

Men modulerna är ju testade och man vet ju hur många Wp en modul har.

Grätzel cellen och organiska celler har dock begränsad livstid vad jag vet (men sådana paneler är det inte).

Vanligtvis ger ju tillverkaren en viss garanti att panelen ger ett visst utbyte under en viss tid.

Kända märken är Yngli, Schüco, Aleo, Mitsubishi, Sayno, CSI, EGING, ...

Finns ju hur många gubbar/företagare osv. som helst ute på tyska forum som har att sälja ngt ;) ... mycket bråk och förfalskade utbyten osv också :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.