Jag läste i en tidning kloka hem om några som hade en volymkåpa som var kopplad till skorstenen o utsuget var med självdrag. Fungerar det o behöver man i så fall någon speciell kåpa eller räcker det bara att det är lite storlek på den?
 
Det kan fungera mycket bra. Hur bra det fungerar beror nog en del på kåpan men troligen mest på pipan. Om du eldar någonstans så att skorstenen är varm fungerar det bättre. I slutet av 1800-talet hade man i allmänhet en järnspis i köket, men murade ofta en spiskåpa över. Till utseendet liknar det äldre kök där maten lagades i öppen spis, men det var inte meningen att man skulle elda direkt under kåpan. Den fanns där för att transportera ut matos. I rätt kök är det snyggt, och rätt utfört kan det fungera mycket bra. Dock är det tyngre, dyrare och mer utrymmeskrävande än en modern köksfläkt.

Erik
 
Så här ser det ut i vårt kök.
3986790263_50644f2a16.jpg

Under kåpan är där ett hål rakt upp i skorstenen - eller ja i väggen är hålet. Vi brukar ha bra drag, åtminstone i vedspisen, men jag skulle inte påstå att jag tycker att det fungerar lika bra som om man har en fläkt. Men visst försvinner det ut rök och doft, men inte helt. Och det beror lite på vad det är för väder, om draget är bra eller sämre.
 
Vi har stoppat in ett rör för ventilationen o ett för en vedeldad köksspis. Så min tanke var att sätta båda under en stor plåtkåpa o om man tycker det inte funkar med oset kan man väl sätta dit en fläkt efteråt. Köket kommer att vara på bottenvåningen o skorstenen är ca 8 meter, så jag hade hoppats att det skulle vara tillräckligt drag, men det vet man väl aldrig förrän efteråt... Det finns väl även någon snurra att sätta högst upp på skorstenen för att förbättra draget?
 
Det som gör att luften transporterar upp vid självdrag är skillnaden mellan ute- och innetemperatur. Ju större skillnad desto större flöde. Är luften i skorstenen inte uppvärmd kan det bli negativt flöde, tex om det är varmare ute än inne. En varm skorsten värmer upp luften i skorstenen och ger bra flöde. Kanaldragning inne i skorstenen kommer göra att skorstenen inte värms upp på samma vis, Vindriktning och lufttryck på verkar även det effektiviteten.

Det finns fläktar du kan ansluta på kanalen uppe på taket. Fördelen med det är att du slipper mycket av ljudet, lite längre eldragning dock. kapaciteten på fläkten anpassas till kanalstorlek och längd på ventkanalen.

En lågt sittande kåpa gör att mer samlas i huven, det kan ju vara ett sätt att kompensera, men ofta vill man ju kunna styra hur mycket luft som dras ut.
 
Fint AstaS! Men vad är det för styggelse i taket?
 
Den jag använt ser ut så här. Här går rökkanalen rakt upp. Det sitter ett spjäll på kanske 20 * 30 cm som manövreras med järnstången som syns på bilden. Fungerar mycket bra, men är lite svår att eftermontera i ett hus.

Erik
 
  • IMG_5467.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kurtivan - det är lampor, vi gillar dem, men det behöver inte alla andra göra.
 
  • Gilla
lillaklenby
  • Laddar…
Nämnvärt är att kåpan jag visar bild på är bra på att leda ut matos, men även fungerar till att släppa in björkflygare och sot. En gång kom det in en småskrake genom den också. Det är alltid lika roligt att fånga fåglar inomhus.

Erik
 
Avemo - en småskrake! Vilken chock.
 
Vi har spiskåpa med självdrag. Det fungerar bra på vintern, dåligt på sommaren. Men då öppnar man fönstren när man steker pannkakor!
 
Det känns lite tråkigt om det inte funkar hela året. Just nu lutar det åt att vi låter en plåtslagare göra en kåpa o stoppa dit en fläkt kopplat till skorstenen. Snyggt o praktiskt! Har jag missat något?
 
Att ha en fläkt är ett säkrare kort. Det är nog därför de flesta hus har det idag. Om fläkten sitter på vinden behöver man inte höra på den, men det kanske är svårt att åstadkomma.

Erik
 
Om man har vedspis är det inte tillåtet att ha fläkt ovanför. Det anses brandfarligt i och med att det blir avsevärt mycket varmare ovanför en vedspis än ovanför en elspis eller gasspis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.