Hade en firma som var och sprutade ekofiber på vinden i förra veckan. I offerten och i orderbekräftelsen stod det att de skulle sätta brandmatta runt skorstenarna. När jag var uppe på vinden idag så såg jag att de inte gjort detta utan bara sprutat ekofiber direkt mot skorstenarna. Skorstenarna är murade och putsade i sekelskiftes hus.

Jaha, innan jag ringer och skäller:) tänkte jag bara höra om någon vet vilka regler som egentligen gäller? Ska alla skorstenar, oavsett utförande, isoleras med mineral/glasull eller finns det undantag?
 
Är det den ekofiber som är återvunnet papper (ekovilla)? De flesta av dessa är flamskyddsbehandlade. Det betyder normalt att de klarar en test som innebär att en mindre tändkälla sätts till materialet och när tändkällan inte längre finns där, självslocknar materialet. Detta till trots är de flesta av dessa material väl brännbara om inkommande värmestrålning (påverkan) är lite högre.

Självklart ska det vara en helt obrännbar isolering kring skorstenen. Det är inget snack. Ekofiber är inte obrännbar, bara behandlad för att inte propagera en eventuell glödbrand. Om du dessutom har papper på att det ska vara gjort på ett särskilt sätt, ring och klaga omedelbums?
 
Jo, jag tänkte ringa och prata med dem, ville bara veta vad som gäller. När de tittade inför offerten så tittade de bara in genom luckan i taket och därifrån kan man inte se skorstenarna så om det fanns olika regler beroende på hur skorstenarna är uppbyggda vill jag ju veta... Men det verkar ju som om det bara ska komma hit och göra om.
 
Om du har tänkt använda eldstäder som är anslutna till kanaler i skorstenarna ska det vara brandmatta/mineralull närmast skorstenen, minst 10 cm vill jag minnas att min sotare krävde. Definitivt inte något som är brännbart, inte heller glasull eftersom det kan smälta.
 
Jo det är ju rätt att ta reda på fakta först. Du står starka i en diskussion då.

100 mm avstånd luft från murad tät skorsten till brännbar byggnadsdel. Vid genomföring i bjälklag ersätter man av ganska naturliga själ "luftspalten" med obrännbar stenull.

se bla http://www.umesotning.se/?expand=1&pageID=9&subpageID=40
 
Men om du har dragit rör i rökkanalen slipper du tänka på de där 100mm:arna.
 
Inga rör dragna utan det är bara fyra murade kanaler och sedan puts på det. Får bli till att ringa dem imrorgon då och se vad de säger.
 
Bumpar tråden men dessutom med ett tillägg.

När vi pratade med vår isoleringsleverantör (tar offert nu) sa han att många sotare kräver sådan där specialull runt skorstenarna - men att den släpper gas när den "brinner" (smälter eller vad den nu gör?) till skillnad från ekofiber. Dvs ekofibern brinner lättare men innan dess är den ofarlig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.