Tänker pröva med nåt ljuddämpande mtrl under fötterna på Nibe 1225, men vet inte vilket mtrl jag ska ha. Nåt förslag?

Kjell G
 
Kan du verkligen lyfta pumpen, är det inte rör som sitter fast i den?

Det måste verkligen vara rätt material och anpassade till vikten och applikationen. De får t.ex. inte sjunka ihop.

Vad har du för golv?
 
Mich skrev:
Kan du verkligen lyfta pumpen, är det inte rör som sitter fast i den?

Det måste verkligen vara rätt material och anpassade till vikten och applikationen. De får t.ex. inte sjunka ihop.

Vad har du för golv?
Tror att jag kan lyfta, eller rättare palla under befintligt och höja de justerbara fötterna till pumpen tillräckligt för att få in något under. Annars är det som du säger en del som sitter fast.

Underlaget är klinker f.ö. (på gjuten platta)

Kjell G
 
Om Sylodyn vibrationsdämpare (30mm höga) passar är det säkert ett bra val! Pumpen bör vara ansluten med flexrör då. Finns bl.a. på webbshopen på www.varmepumpsforum.com
 
Kjell_G skrev:
Underlaget är klinker f.ö. (på gjuten platta)
Lyckas pumpen alltså få er platta (husgrunden) i vibration?
Hur känner du av detta?
 
Sylodyn hos WebIQ AB (som det tipsas om ovan) är rätt typ av produkt, men de skriver inget om vikten. Detta är en huvudparameter vid konstruktion/val av produkt. Så det är märkligt att de inte skriver detta. Är de verkligen gjorda för en tung vattentank.
 
Mich skrev:
Lyckas pumpen alltså få er platta (husgrunden) i vibration?
Hur känner du av detta?
Det lågfrekventa ljudet verkar sprida sig i huset, men jag vet inte om det är via grunden eller på något annat sätt. Det hörs tydligare i vissa utrymmen även om de är längre från grovköket. Dämpning under fötterna på pumpen är en åtgärd jag ska prova, ska även sätta en skjutdörrsvägg framför pump, fläkt o en städgarderob. Dörrarna är tänkta att isoleras med nån typ av mattor (Biltema?).
Har satt ett extra lager gips i undertaket och det tog bort en del ljud på övervåningen, men inte allt.

Vet inte om jag har blivit känsligare för ljud men upplever det mera störande nu efter tre år. (sitter just nu framför Tvn och min dator brummar nästan som pumpen, men bara nästan :)

Nibe har ju sex års garanti, om det är nåt fel på ex upphängningen eller nåt annat kan man ta det hos dem. De har däremot inte svarat på mail när jag frågar om vilken dB man kan förvänta sig från pumpen?

Tänkte försöka mäta upp nuvarande nivå för att jämföra om åtgärderna ger nåt resultat. Vet nån var man kan låna en tillförlitlig mätare?

Kjell G
 
montera en stålspunnen slang på stigen o en till på returen. Slangarna ska vara böjda 90 grader, då kommer inte vibrationrena at fortplanta sig i radiatorsystemet
 
Om du inte verkligen vet att det går ut via grundplattan, så tycker jag du skall glömma bort att försöka fixa det via dämpfötter. Om inte grundplattan vibrerar, för då bör man nog vidtaga åtgärder.

Första steget är som ovanstående skrev, flexslangar. Inte nödvändigt med 90 graders böj, men det skadar inte. Däremot så bör alla fyra rören ha det. De skall också placeras närmast pumpen.

Känn gärna lite lätt med fingertopparna på rören när pumpen går. Även flera meter ifrån pumpen.

Dämpa lågfrekvent ljud är inte det lättaste. ...

Det är helt normalt att de låga frekvenserna hörs på vissa ställen i rummet. Detta då våglängden är lång.

jo, en sak som är värd att kolla upp. Det råkar inte vara så att det finns någon dörr i närheten som står och vibrerar? Som i sin tur ger oljud.
 
Tanken med att dämpa fötterna är kanske ett långskott, men om vibrationerna från kompressorns upphängning? får för mycket spelrum kanske gummimatta kunde fånga upp en del?

Att rören kunde vara problemet har jag inte tänkt - får känna på dem (fast jag har inte så långa armar så att jag kan stå flera meter från pumpen :D

Dörren till grovköket är OK, tack vare den stannar en del ljud kvar men ska känna på den också.

Vad tror ni om skjutdörrar? Det kanske ställer till mer än det dämpar om det görs fel?

Måste erkänna att ljudet stör mig så att funderingar finns på att bygga farstu och placera pumpen där, även om det skulle svida rejält i plånboken :(

Kjell G
 
Som jag skrev; om du inte kan känna vibrationer i grundplattan, så glöm detta med dämpfötter. Dämpfötter är föresten ett mycket dåligt ord. För fötterna dämpar inte (rätt sorts fötter). Utan ger en - för vissa frekvenser - flytande upphängning. Det vill säga pumpen kan röra sig (vibrera), men inte golvet.

Det räcker med väldigt lite vibrationer i ett rör. Om det sedan ligger emot eller sitter upphängt mot en vägg eller golv, så blir det som en högtalare.

Skjutdörrar... Ge oss gärna tips på några skjutdörrar som är stabila och inte kan röra på sig (vibrera).

Du tänkte sätta dörrar (vägg)... blir det som en stor garderob (litet rum), hur stort?
 
Mich skrev:
Du tänkte sätta dörrar (vägg)... blir det som en stor garderob (litet rum), hur stort?
Stor garderob, 2,70*1 ungefär. Låter som det kan bli problem med det? Skulle gärna byggt vägg men utrymmet räcker bara till skjutdörrar, blir för snålt om man behöver in och göra jobb.

Kjell G
 
Ska du ha skjut dörr vid pumpen så kan man ha ett draperi av en filt.
 
CarMan skrev:
Ska du ha skjut dörr vid pumpen så kan man ha ett draperi av en filt.
Menar du att ersätta dörren med draperi? Jag trodde att ett massivare material dämpar bättre, men tyget fångar ju upp och dämpar samtidigt som det inte för vibrationer vidare. Är det rätt uppfattat? Låter som ett bra tips. Då kanske det är ett bra och billigare alternativ:)

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.