Det här med om fönster skall öppnas inåt eller utåt, höger eller vänster, är det mest en smaksak eller finns det även objektiva för- och nackdelar?

Vad tycker ni är smidigast i sovrum? Skall man välja fönster som är delade vertikalt på mitten så att man kan öppna ena halvan utan att röja bort blommor, etc.?

Har funderat lite på topphängda breda fönster som öppnas utåt i kök och badrum - är det dumt?

Hur är det med "vridfönster" som man kan snurra så att utsidan kommer inåt. Verkar ju praktiskt men tar dom inte mycket plats och är i "vägen" när man vill öppna rejält?

Jag vill ha så mycket tips och erfarenheter kring fönsteröppning helt enkelt! :)

 
Vi valde sidohängda, utåtgående. Det är det traditionella sättet att ha fönster. Enda fördelen jag kan se med inåtgående är att det är lättare att tvätta. Annars är det bara elände. Måste plocka rent hela fönstersmygen då man skall öppna..
 
Hur är det med ”vridfönster” som man kan snurra så att utsidan kommer inåt. Verkar ju praktiskt men tar dom inte mycket plats och är i vägen när man vill öppna rejält?[{quote]

Vridfönsterna tar ingen plats inåt när de öppnas. Upphängningsbeslagens geometri gör att ”snurrningen” görs utåt. I sista fasen av omsnurrningen, då utsidan vänds inåt, kommer fönstret åter in mot karmen igen så att fönsterputsningen kan göras lika enkelt på båda sidor, inifrån rummet.

Jag och gumman är helförtjusta i lösningen. Nu är det slut med klättrandet och klängandet för att få fönstrens utsidor rena. Ju äldre man blir ju mer värdesätter man att slippa sådant klättrande och klängande.

/KOB.
 
En annan fördel med inåtgående fönster är att små barn inte lika lätt trillar ut genom dem (t.ex. om de öppnar fönstret). I övrigt håller jag med om att det bara är bökigt. Utåtgående fönster är å andra sidan spännande på helt fel sätt när de ska putsas.

Vridfönster funkar bra, enligt min erfarenhet.
 
Min sambo byggaren vägrar sätta inåtgående på andra våningen i vårt hus. Hans erfarenhet är att det finns risk för fuktproblem med inåtgående fönster, och även med inåtgående dörrar (fransk balkong). Så den idén har jag fått slopa.
 
Vi har vridfönster överallt (där vi inte har fasta) och detta är jag mycket nöjd med. Det enda skälet jag kan komma på till att man vill ha något annat är att man tex vill ha det speciella utseendet som sidohängda fönster ger.

Fördelarna med vridfönster som jag ser det:
Busenkelt att tvätta fönster (året om utan att man fryser ihjäl).
Inbrottssäkra ventilations/vädringslägen
Möjlighet till stor öppning om man vill för totalt luftombyte

Nackdel: Det är tungt att montera vridfönster eftersom fönstret måste/bör monteras i en enhet. Fönster större än tex 13x16 (som vi svettades med här) är riktigt besvärliga.
 
Vi har dreh-kipp, dvs i första läget (handtaget 90 grader) öppnas fönstret inåt med sidohängning och i nästa läge (rakt upp) tippas överkanten inåt i vädringsläge.

+Toppenbra vädringsläge, luftcirkulationen funkar bäst när sval luft kommer in närmare taket där den varma luften annars stannar)
+Inbrottssäkert (men det beror ju mest på fönster konstruktionen som helehet, karm mtrl etc.)

-Nja, endel säger fönster puts här, men jag röjer ändå fönsterbänken när jag putsar fönster! Det är iaf förutsättningen för att komma åt utsidan!
-Gardiner...

Vi är hur som helst nöjda med konstruktionen, men är kanhända inte så kinkiga, för vi har haft alla typer och tycker inte det är så stor grej.
/U
 
  • Gilla
Fafnir12
  • Laddar…
I lägenheter har vi haft både delade utåt och vridfönster. I vår villa hade vi inåtgående
så dom bytte vi ut om Elites vridfönster. Jag skulle ALDRIG välja inåtgående. Men smaken är som baken..
Vår erfarenhet av inåt är skit! Jobbigt att putsa och vill man öppna mycket så måste man tömma allt i fönstret och så tar det plats i rummet. Ett av våra flög dessutom upp en gång mitt i vintern..och upp blev ju IN! Våra kära grannar försökte få tag på oss då det snöade och blåste rejält..så när vi väl kom hem så fick vi skotta snö och sopa jord och glas från krukorna INNE och det var +12' när vi kom hem :'( den dagen fick man elda så det stod härliga till! Så aldrig inåtgående fönster för oss ;)Men dom andra alternativen är helt ok.

Lycka till i valet :)
 
ett utåtgående fönster blir bara tätare och tätare ju mer det blåser. ett inåtgående blir otätt när vinden ligger på.
 
Har både kopplade sidohängda utåtgående gamla tvåglas och nya vridfönster.
Några fördelar med de senare. Lätta att tvätta på utsidan då man bara snurra runt dem, barnsäkra då man måste lyfta på en liten spärr för att öppna dem mer än några centimeter.
 
tjena!trodde inte man monterade innåt gående fönster mer.detta kanske va bra tidigare,men utvecklingen går framåt som tur är.ingen använder väl tritex idag asfaboarden är också snart borta
 
Hej!

De två sämsta varianter jag har varit med om är panoramafönstren som snurrade och hängde på mitten av vänster och höger kant. Gardiner, blommor och allt möjligt fastnade i dem.

Och ett i vårt nya hus som är ganska stort och tungt och var inåtgående och upphängt i överkanten. Förstod aldrig riktigt hur man skulle kunna öppna det för att putsa mellan glasen. Nu har ett par fönsterhantverkare flyttat om beslagen så att det öppnas åt vänster istället :D

Lyckligtvis tror jag inte att någon nytillverkar dessa varianter längre.

/pinebar
 
snickar lasse skrev:
tjena!trodde inte man monterade innåt gående fönster mer.detta kanske va bra tidigare,men utvecklingen går framåt som tur är.ingen använder väl tritex idag asfaboarden är också snart borta
Har heller inte förstått vitsen med inåtgående när det finns vridfönster men jodå, dom finns fortfarande! Fast det är främst till lägenheter dom tillverkas.
 
Någon här som har utgåtgående fönster på övervåningen?

Vi råkar ha ett stort halvrunt, fast, fönster på övervånigen och har ännu inte kommit på ett praktiskt sätt att putsa det. Skulle vilja höra ifall ni har någa tips på hur man bäst putsar svåråtkomliga fönster.
 
Hej igen!

Vi har en blandning av inåt och utåtgående fönster som alla är original från när huset byggdes. Faktiskt finns det inåtgående och utåtgående på bägge våningarna för säkerhets skull :-/ Detta har vi kompletterat med en blandning på vår utbyggnad också. (Man måste ju hålla stilen....)

Har inte kommit så långt än att vi har behövt börja putsa dem, men det blir definitivt lite krångligt med de fasta på övervåningen. (Vi valde ett fast där för att det är stort och går ända ner till golvet. Hade det gått att öppna hade vi behövt sätta på en fransk balkong på det.)

Antar att stege eller skrapa på skaft är de som gäller......

Annars är väl inåtgående bra om de sitter högt upp lust av den anlledningen.

/pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.