Jag har aldrig förstått vad AppleTV är. Är det en tv-apparat som jag kan köpa och hänga upp på väggen eller är det en mojäng som jag kopplar till min befintliga/nya tv?
 
Johan Gunverth skrev:
Vänta någon månad tills Apples Airplay är standardiserat. Det kommer att hända mycket och alla tillverkare kan implementera det i sina programvaror eller hårdvaror. Sonos, Logitech (Squezzebox) och Google får tänka om. Alla ingående delar kan skicka till varandra. Server blir helt onödigt. Jag har sett SVTplay på iPhone skicka vidare trådlöst till en AppleTV och det gjorde mig mäkta impad. B&W och Denon har redan tagit fram produkter

Detta är ingen reklam för Apple. Ni vet alla att jag jobbar med det, men detta är bara en sund uppmaning att inte förköpa sig nu när kartan ritas om.

Annars kan jag intyga att Samsungs inbyggda mediacentral funkar finfint. H.264 MP och HP klarar den galant. Har själv två st AppleTV som jag är skitnöjd med. Framför allt för den överlägsna bildkvaliteten och uppskalningen.
Jag vet inte om jag tror på din framtidsförutsägelse :)
Airplay kan iof bli ngt stort, men problemet brukar vara att Apple inte är så öppna med sina "standarder". Om dom ändrar sig totalt och öppnar upp just denna kanske den kan slå - dvs om nästan alla apparater i hemmet har stöd för det.
Men då krävs att dom i princip ger ut det gratis och helt öppet - annars tror jag det blir som med många "standards" - dom självdör eftersom konkurrenterna kommer med sina egna istället för att köpa just "din" dyrt.

AppleTV är väl bara en box för streamad media. En bland andra sticker jag ut hakan och säger (även om jag inte testat ngn). Sen kan den förstås ha sina fördelar, kanske inte minst kvalitetsmässigt ? Men det finns en hel del andra mediaboxar därute om man vill kunna köra innehållet på tex en dator via sitt LAN (hemmanätverk) till TVn...

Men det man (jag) skulle vilja ha är en TV med ett relativt öppet operativsystem så att man slipper massa boxar ! Utan man håller helt enkelt TV'n uppdaterad med de senaste standarderna via uppdateringar från internet och kan på så sätt förlänga livslängden oerhört på sin TV-apparat. Detta tjänar kanske inte Tv producenterna pengar på dock, vilke tkan innebära att det förblir en dröm för en tid - iaf tills ngn börjar med det och alla andra tvingas följa.

/K
 
Som jag sa innan...en mediaserver med DLNA placerar man i lämlig garderob, den matar TV:n antingen trådlöst, eller som jag skulle rekommendera via ethernet. Datorn styrs via tv:n. Moderna mobiltelefoner och videokameror och sådant kan också kommunicera direkt med tv:n så att man kan titta på bilder och filmer.

Google TV är ju dessutom reklamfinansierad så man får dras med en massa annonser när man tittar. Att ha en webbläsare i tv:n känns väldigt onödigt om man inte vill ha extra prylar kopplade till. Det är så där roligt att skriva forumsinlägg med fjärrkontrollen ;=) Man behöver ett tangentbord mycket mer än vad man tror.

Men men, det är mycket möjligt att jag ändrar åsikt när mer info om GTV kommer, men just nu känns det som sagt väldigt onödigt (sen gillar jag inte tanken att google är inblandat för de kommer garanterat att lagra vilka filmer och sådant du tittar på för att kunna styra rätt reklam till just din skärm. Integritet, var då?)
 
jhenrikj skrev:
Att ha en webbläsare i tv:n känns väldigt onödigt om man inte vill ha extra prylar kopplade till. Det är så där roligt att skriva forumsinlägg med fjärrkontrollen ;=) Man behöver ett tangentbord mycket mer än vad man tror.
Om jag har förstått det rätt så behöver man en smartphone (Android eller iPhone) eller ett tangentbord för styra tvn/surfa runt. Tangentbordet från Logitech ser ut så här:

revue-tv-keyboard.jpg
 
jhenrikj skrev:
Som jag sa innan...en mediaserver med DLNA placerar man i lämlig garderob, den matar TV:n antingen trådlöst, eller som jag skulle rekommendera via ethernet. Datorn styrs via tv:n. Moderna mobiltelefoner och videokameror och sådant kan också kommunicera direkt med tv:n så att man kan titta på bilder och filmer.

Google TV är ju dessutom reklamfinansierad så man får dras med en massa annonser när man tittar. Att ha en webbläsare i tv:n känns väldigt onödigt om man inte vill ha extra prylar kopplade till. Det är så där roligt att skriva forumsinlägg med fjärrkontrollen ;=) Man behöver ett tangentbord mycket mer än vad man tror.

Men men, det är mycket möjligt att jag ändrar åsikt när mer info om GTV kommer, men just nu känns det som sagt väldigt onödigt (sen gillar jag inte tanken att google är inblandat för de kommer garanterat att lagra vilka filmer och sådant du tittar på för att kunna styra rätt reklam till just din skärm. Integritet, var då?)
Jag tror man ska fundera över GTV i termer av content, inte teknik. Det intressanta är inte att kunna surfa i TVn, utan hur Google kan göra nytt material tillgängligt.

Googles kund är inte vi slutanvändare utan den som köper reklamplats. Deras value proposition till sina kunder (annonsplatsköpare) är " Reach people actively looking for information about your products and services online". Därför är det självklart att google anpassar reklamen till vad du gör, skriver, läser och tittar på. Det är hela affärsidén. 99% av Googles intäkter kommer från reklam.

Det svåra för Google är att få in innehåll i detta. Spotify lyckades med konsttycket att hantera 12000 kontrakt om att för distribuera musik, om google hittar en bra modell för detta med de stora TVbolagen och samtidigt gör en GTV till det enklaste (inte nödvändigtvis det enda) sättet att komma åt detta, då har man återigen lyckats skapa en egen skyddad marknadsplats för sin reklam.

Att det blir reklamfinansierat är ju i övrigt inte mycket att hänga upp sig på, det är ju all annan TV också idag.

Tror jag.
 
jhenrikj skrev:
Personligen skulle/ska jag jag satsa på en TV med DLNA kopplad till en DLNA-mediaserver instoppad i en garderob nånstans.
DLNA är inget att rekommendera eftersom det blev ett standardiseringsprojekt som stendog i och med att ingen fick att fungera rätt. DLNA ville styra upp så att det blev en standard, men resultatet blev ren köckenmödding. Alldeles för många strikta krav på filfomat och containrar som dessutom inte fungerar tillsammans. Det är i princip är UPnP A/V med färre funktioner och borttagna funktioner. 99% av alla befintliga videofiler inkompatibla med protokollet och kräver deumx+remux och ev. omkodning on-the-fly. Den klarar inte ens standard-mp4 ovanför 720x576.

Bättre då att köpa någon kina-skit som Twix som förvisso buggar ibland, men som håller hyfasd kvalitet på bild och som inte har några begränsingar.
 
Precis, kolla vad de kör i Taiwan och Kina, det är det som kommer att bli standard bara genom antal filer och burkar
 
Johan Gunverth skrev:
DLNA är inget att rekommendera eftersom det blev ett standardiseringsprojekt som stendog i och med att ingen fick att fungera rätt. DLNA ville styra upp så att det blev en standard, men resultatet blev ren köckenmödding. Alldeles för många strikta krav på filfomat och containrar som dessutom inte fungerar tillsammans. Det är i princip är UPnP A/V med färre funktioner och borttagna funktioner. 99% av alla befintliga videofiler inkompatibla med protokollet och kräver deumx+remux och ev. omkodning on-the-fly. Den klarar inte ens standard-mp4 ovanför 720x576.

Bättre då att köpa någon kina-skit som Twix som förvisso buggar ibland, men som håller hyfasd kvalitet på bild och som inte har några begränsingar.
Känns märkligt att alla nya produkter som kommer har stöd för DLNA om projektet är dött och nedlagt....men är det så så tack för varningen.
 
jhenrikj skrev:
Känns märkligt att alla nya produkter som kommer har stöd för DLNA om projektet är dött och nedlagt....men är det så så tack för varningen.
Nja, det var kanske lite drastiskt uttryckt, men i princip håller jag nog med det mesta som hr Gunverth säger, DLNA har lyckats reducera något och ändå krångla till det med en vissa kompatibilitetsproblem som följd. Visst har den fått rätt stor spridning så jag är inte beredd att dödförklara den, men jag har ändå en känsla av att det inte är framtiden för strömmande media i hemmet.
 
Hej!

Problemet som jag ser det med AppleTV, GoogleTV, Microsoft MediaRoom är att de förutsätter

1) Att de stora svenska leverantörerna är med på banan, vilket de inte är idag, utan håller benhårt fast vid sina boxar och kort.

2) Att det finns tjänster till dessa boxar. AppleTV är ex helt stendöd utan tjänster för att se på internettv, hyra film, se på bilder, köpa musik etc etc. Något sådant finns inte idag i Sverige öht. Några tredjepartsplugin för Windows Media Center har byggts av entusiaster för ex Play-kanaler och Spotify, men från "officiella kanaler" är det stendött. GoogleTV är mer av ett koncept än en färdig produkt...

Jag skulle absolut inte rekommendera någon att köpa en tv med inbyggt jox, risken är att detta blir utdaterat innan man hinner ropa hej.

Här i hemmet kör vi en windows media center (med windows 7) som vi använder för att

* se på bilder

* lyssna på musik,

* se på tv och spela in tv (boxer, kodade kanaler)

* se på filmer i största allmänhet (från tvivelaktiga källor hum hum)

* ser på köpta blu-ray filmer

I bakgrunden körs det en windows home server där allting lagras (tv program flyttas automatiskt över hit). Denna server kräver inget underhåll öht den har stått i en garderob i 1 år nu och bara tuffat. Vi har även webbaccess och remote access till datorerna här hemma, samt alla filer 8musik, bilder, tvprogram etc) som ligger på windowshomeserver. Man får automatiskt en address typ https://stevejohansson.homeserver.com, där man kan surfa in och logga in.

Dessutom kan vi via ett tredjepartplugin (som inte är färdigt än) schemalägga tv-inspelningar via webbläsaren eller mobiltelefonen. Sönerna visade mig detta för några dagar sedan, jättesmidigt faktiskt. Tyvärr beta än så länge men mycket användbart om man är på jobbet eller någon annanstans och får tips om ett bra tvprogram.

Vi har två lådor (windows media center och yamaha förstärkare för bioljud) och en fjärrkontroll för allt. TV är en samsung 50" plasma.

Det fungerar jättebra, dock är det itne jag utan mina söner som har satt upp det hela så jag kan inte ta för mycket credit för det även om jag lär mig för varje dag. Relativt billigt har det varit också. Windows home servern kostade oss 800 kr för burken, 600 kr för programvaran coh 1000 kr för en större 1tb hårddisk.

windows 7 datorn kostade ca 6000 komplett, vi byggde ihop den tillsammans. Den är snygg och helt tyst. Chassit kommer från holland och heter nexus psile (www.nexus.com/psile)
Till det har vi ett boxerabonnemang för 150 kr/månad.

Så fungerar det hemma hos oss, jättebra och jätteenkelt...

Nu blev detta inlägg lite färgat med fördel för MS, inte alls meningen.

vänligen
Steve
 
Idag läste jag på http://staugustine.com/news/local-news/2010-10-16/sony-unveils-google-tv att Sony släppte sin första Google TV idag. Den största modellen heter tydligen NSX-46GT1 och går att beställa på den amerikanska sajten Sony style. Där kommer den kosta strax över 9 tkr. När den släpps i Sverige, var den går att köpa och vad den kommer ett kosta här vet jag fortfarande inte. Någon som vet?
 
Ta det amerikanska priset i dollar exklusive skatt och multiplicera med 9-10 så brukar du få ett hyffsat riktpris
 
mats_o skrev:
Ta det amerikanska priset i dollar exklusive skatt och multiplicera med 9-10 så brukar du få ett hyffsat riktpris
Nu tar du i väl mycket. ;)

Visst är det synd att priser på teknikprylar, byggvaror och tjänster är mycket högre här än utomlands. Det är också synd att de inte lanserar produkter som Google TV (Sony Internet TV, Logitech Revue och Sony Internet TV Blu-ray player) samtidigt världen över.

Var på Elgiganten i Lund idag och frågade om de kände till dessa produkter men de hade ingen aning om att de ens var på gång.
 
Brukar stämma faktiskt. US priser är ju alltid utan skatter så börja med att lägga på 25%.
Sen brukar man räkna dollarkurs mellan 7-8 kr när man sätter priser (man tar till så att man ska slippa prisjusteringar)
Sen ska det på en högre butiksmarginal på det också så tyvärr alltså men det brukar stämma rätt hyffsat
 
Vad jag sett så är de rätt tätt knutna till online video tjänster som bara finns i USA så man får nog räkna med att det kommer att krävas en viss anpassning för respektive europeiska land innan en bred lansering här hemma. http://www.peopleoflava.com/ skulle ju kunna vara ett alternativ om de lyckas få ut några produkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.