Vårt hus har totalt 4st stuprörsutkast där regnvattnet går rakt ut på backen. Andra hus i området, både samma hustyp och andra typer, har stuprör som går ner i hål i backen.
Är det vanligt att man bygger nya hus utan att leda bort regnvattnet ordentligt från huset?

Jag grävde upp för rabattplantering intill ett av stuprören här om dagen och blottlade ett horisontellt plaströr med lock (ung samma diameter som stupröret), som stack upp ~1,5-2dm under marknivå i dräneringsgruset runt husgrunden/plattan. Öppnade locket och såg att det fanns vatten i det.
Är det meningen att stupröret ska kopplas till detta, men att man missat det vid byggnation?
 
hade tidigare så på mitt hus,, men det är inte bra, regnvattnet gick igenom grundmuren, (krypgrunden) och det blev hög fuktighet i krypgrunden, har installerat avfuktare där nu
 
Eftersom locket bara låg ca 2dm under jord,så skulle jag gräva likadant under de andra utloppen och se om det är lika där med rör och lock.Då verkar det ju som det är till dagvatten,men ej anslutet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.