Varför avråder många att isolera med frigolit runt acktankarna?
Jag har en acktank som har funkat i tolv år med frigolit och det var knappt något fel på frigoliten när jag nu har rivit ut både tank och isolering.
 
Kan tänka mig fuktproblem. Acktank skiftar ju lite i temp, och då kommer kondens som brev på ... dator'n.
Min gamla acktank var isolerad med... filtar och täcken.... Uj va dom va ruttna, men dom lukta konstigt nog inget.
 
Vad skulle fördelen med frigolit vara?
 
Kan tänka mig att många sorter inte tål den höga värmen, PUR är väl det enda som klarar högre temp kontinuerligt?
EPS tror jag ligger på max 80 grader.
 
Frigolit har ungefär samma U värde som glas- eller mineralull. Men är betydligt dyrare och brandfarligt.. och smälter vid höga temp.

Frigolit eller den dyrare extruderade cellplasten är dock fukttålig/kappillärbrytande och kan ta en mekanisk belastning, men det är något man typiskt har i grundisolering etc, inte runt en acktank, som är torr och varm...
 
Staffans2000
Värmer man upp tanken ordentligt, 100gr. eller mer så smälter frigoliten ihop med tiden.


Staffan
 
Det är även nästan omöjligt att få frigolit eller annan hård isolering att sluta tätt mot tanken utan att lägga tex Gullfiber närmast tanken. Lämnar man en luftspalt försämras isoleringen markant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.