Hej,

Sitter just nu och räknar på om det här bli lönsamt. Kanske någon här som kan hjälpa mig :)

Jag har ett hus på 75 kvm med ungefär 20-30biarea (förråd,garage) vilket jag vill värma ifall det lönar sig vilket jag inte gör idag eftersom jag då har direktvärkande EL.(underhållsvärme förråd idag.)
Byggt 1970 isolering i ytterväggar på 125mm.lika mycket i golvet. byggt på torpargrund

Så då tänkte jag installera bergvärme, jag har kommit någonstans mellan 14000 och 16000kwhförbrukning/år med direktelen i dagsläget.
Hade först tänkt att ta jordvärme men detta är ej möjligt tror jag då jag vill minas att man behöver ha ganska mycket mark. och jag skulle säga att trädgården är runt 40-50kvm samt uppdelad på 1/4 på framsidan ungefär och resten på baksidan.
(väldigt tveksam) Skulle inte bry mig det minsta om den blir förstörd till en billigare kostnad av installation

Kommer jag att tjäna på detta?
Ska jag forssätta med elvärme?
har funderat på kamin eftersom planlösningen skulle kunna värma större delen av huset. Men vill ha ett alternativ till att slipa elda å det skall inte vara el om jag får önska
Skulle vilja ha hela huset uppvärmt med golv vatten slingor. då jag tro detta kan vara bästa uppvärmningssättet.
Främsta anledningen är att jag vill ha vattenburen golvvärme!

Tack För all Hjälp.
 
Redigerat:
Luftvärmepump och en kamin, alt bara luftvärmepump. Att dra in vattenburet och bergvärme kostar typ 175k mer än en normal L/L. Vattenmantlad kamin kanske?
 
Göran.W skrev:
kanske en skorstenslös pellets kamin om skorsten saknas.
Är inte sugen på pellets.. finns det liknande för vanlig kamin?
Samt. klarar en vattenmantlad kamin av att värma allt vatten eller kommer vattenberedaren att gå på elpatroner vid ett bad eller långdusch? för har ont om plats för acctankar å elda mot .. för vatten tanken jag har nu töms vid långdusch..

Men tack för svaren. en luft/luft blir det med en kamin och elgolvärme.. bara för att jag gillar golvvärme :)
 
EN ytterligare fråga.. är det någon mening att sätta en vattenmantlad kanin mot golvvärmen? eller krävs det mycket för ett hus på 75 kvm med golvvämre i alla rumen..
Jag menar alltså att värman duchvatten och golvvärmen med samma kamin och en luft/vatten som stöd. vid resor eller enorm kyla.. Är detta möjligt?
Blir det enormt dyrt? kommer VP få jobba mycket? för om jag eldar varje kväll mot en acc tank på säg 200-500liter, räcker detta för kommande natt och dag?
samt en fråga till :)
Finns det några skorstensfria ved eldade kaminer som är vattenmantlade?
 
Redigerat:
Göran.W
Ekonomiskt är det i omöjligt att räkna hem även en luft\vatten.
Du har helt enkelt för låg förbrukning i dag.
Kollade lite på vatten mantlade kaminer och en sån komplett med 500 liter ack tank montering, besikting och provtryckning och allt annat som till kommer ligger på runt 60-70k varav kaminen står för 40k
Nu vet jag inte vad det kostar att lägga golv värme slingor men en komplett begvärme annläggning går loss på ca 150k med borr hålet.
Luft\vatten runt 90k
Sen kommer kostnaden för golv värme slingan.
Luft\luft kostar 20-25k
Break-even kommer aldrig inträffa på varken bergvärme eller luft\vatten utan kommer vara en sämre affär än att fortsätta med direkt el.
Luft\luft har en break-even tid på ca 3år
 
Du har för litet hus för att få nån ekonomi i vattenburen golvvärme med installation och panna, cirk.pumpar och annat dyrt. Du kommer med lätthet kunna värma upp ditt hus med en värmepump, om planlösningen inte är helt fucked up villsäga. En kamin kostar kanske 30-40k att installera och en vettig L/L ligger på c:a 15-20k.

Ta in nån offert på ditt huvudsakliga förslag så kan du ju avgöra hur mkt det är värt att få vattenburen golvvärme. Det kommer ju bli en hel del jobb att byta alla golv om inte annat.

Nej, jag har aldrig sett en vattenmantlad skorstensfri kamin.

Denna lösning är ett annat vattenburet alternativ;

http://www.nordenberedaren.se/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.