Just HM mfl jag avser
 
frohike skrev:
Just HM mfl jag avser
Om du tror att HM har 400% marginal på sina produkter så har du nog blivit felinformerad:

Några länkar som kan hjälpa:

Procenträkning: http://www.fritext.se/matte/procent.html
Marginal Definition: http://www.expowera.se/mentor/ekonomi/kalkylering_varuhandel.htm
HMs bruttomarginal: http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...nID=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter


Lite väl mycket OT så jag föreslår att vi återgår till låsen nu när vi alla vet att inte HM har 400% marginal och att vi har lärt oss hur man räknar.;)
 
Nej du skrev marginal jag skrev påslag på inköpspris, HM mfl har 60-70% Maginal men ett påslag som låsbranchen inte är är i närheten av.. Vi talade om varandra där

Lås som du köper från grossist har ett påslag på i bästa fall 100% vilket ger en tämligen lägre marginal. Spec om vi pratar ASSA, andra märken har lite bättre påslag och ger därför en något bättre marginal.. Ett Evo paket kommer som bäst man räknar på traderas säljpris mot fackhandeln att ge runt 35-40% maginal.. Det tycker inte jag är svinpriser. Dessa företag kämpar mot en stor tillverkare som nästan har ensamrätt på marknaden.

Jag vet att några av sveriges största sportaffärer exempelvis har 70-75% i marginal på kläder från en av de mest kända seglar och skidmärket
 
C
Assa 8765 är samma som Assa 410 fast med hakregel. Behörsats till Assa 410 passar till Assa 8765.

Dörrar lev oftast enbart med låskista, typ Assa 2000 Connect, därför finns det behörsatser att köpa.

Idag finns Dorma Duo som har samma funktioner som Assa 2000 Connect (Gamla Evo) fast med
en mycket grövre hake.

Robban
 
Har använt Dorma Duo i några månader och det funkar förträffligt. Enda jag behövde göra var att borra ett extra hål i dörren för vredet, annars passade det rakt av. Kommer bli Dorma Duo även i nästa dörr, ser ingen anledning att välja nåt annat idag.
 
Carlberg skrev:
Assa 8765 är samma som Assa 410 fast med hakregel. Behörsats till Assa 410 passar till Assa 8765.

Dörrar lev oftast enbart med låskista, typ Assa 2000 Connect, därför finns det behörsatser att köpa.

Idag finns Dorma Duo som har samma funktioner som Assa 2000 Connect (Gamla Evo) fast med
en mycket grövre hake.

Robban
Dormas lås bygger i grunden på assas gamla modul-serie. dock med de nya evo-måtten..
Vilken hake som är bäst på låsen kan man tvista om. EVO har sina brister och den gamla haken som Dorma bla använder har sina brister.. dock föredrar jag den gamla haken då den har ett större ingrepp i karmen.

Sen skall man komma ihåg att ALLA cylindrar, ringar och skyltar mm passar rakt av oavsett vilken serie man väljer, eller vilken tillverkare man väljer. Självklart finns det små avarter men de är så få att de går att glömma bort.

Sen är det viktigt att komma ihåg att 2000 Connect bara är ett sätt för assa att tvätta skandalstämpeln. Evo klingar inte bra längre även om connect är evo men några få små ändringar
 
C
frohike skrev:
Dormas lås bygger i grunden på assas gamla modul-serie. dock med de nya evo-måtten..
Vilken hake som är bäst på låsen kan man tvista om. EVO har sina brister och den gamla haken som Dorma bla använder har sina brister.. dock föredrar jag den gamla haken då den har ett större ingrepp i karmen.

Sen skall man komma ihåg att ALLA cylindrar, ringar och skyltar mm passar rakt av oavsett vilken serie man väljer, eller vilken tillverkare man väljer. Självklart finns det små avarter men de är så få att de går att glömma bort.

Sen är det viktigt att komma ihåg att 2000 Connect bara är ett sätt för assa att tvätta skandalstämpeln. Evo klingar inte bra längre även om connect är evo men några få små ändringar

Fast Dorma Duo passar rakt i om det sitter det gamla Assa 2000 med rakregel alternativt
om det sitter med Assas 7787 låskista som är med samma hake som på Dorma Duo,
fast utan vredet på insidan.

Man har ju hört mycket om Assa Con och Evo kistor att dom inte tåler så mycket
och diten o daten.. Men vad har du hört för fel på Dormas låskista?
Kan var bra att veta ;) pga att dom har man inte hört så mycket om,
eller ingenting alls än.

Mvh Robban
 
Har precis köpt en dörr med Dorma 913 i, försökte sätta i låskistan från min gamla dörr men det gick inte alls. Antar att det har skett någon förändring på låsen sedan min gamla dörr gjordes?

Passar alla nya låskistor eller behöver jag köpa någon speciell?
Är det låssmeden som gäller när man köper sådant eller finns det fortfarande i bygghandeln? Kollade på lite hemsidor men hittade inget.
 
Dalbotös skrev:
Har precis köpt en dörr med Dorma 913 i, försökte sätta i låskistan från min gamla dörr men det gick inte alls. Antar att det har skett någon förändring på låsen sedan min gamla dörr gjordes?

Passar alla nya låskistor eller behöver jag köpa någon speciell?
Är det låssmeden som gäller när man köper sådant eller finns det fortfarande i bygghandeln? Kollade på lite hemsidor men hittade inget.
Varför ska du byta ut Dorma-kistan?
 
Hm, då har jag missförstått vad det var man avsåg med namnet låskistan. Jag ville ta själva "nyckel+lås-grejen" från min gamla dörr och sätta i min nya dörr. Men det funkade inte. =)
 
Vad är det som inte passar, det borde passa... Möjligtvis kan du behöva lite nya grejer för att anpassa mot en ny tjocklek på dörren.
 
Carlberg skrev:
Fast Dorma Duo passar rakt i om det sitter det gamla Assa 2000 med rakregel alternativt
om det sitter med Assas 7787 låskista som är med samma hake som på Dorma Duo,
fast utan vredet på insidan.

Man har ju hört mycket om Assa Con och Evo kistor att dom inte tåler så mycket
och diten o daten.. Men vad har du hört för fel på Dormas låskista?
Kan var bra att veta ;) pga att dom har man inte hört så mycket om,
eller ingenting alls än.

Mvh Robban
Eftersom dorman bygger på den gamla haken så är infästningen av haken en klen punkt. något som assas gamla hakregel har lidigt av, men jag får säga att jag tar hellre den bristen än evohaken.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.