Jag förstår inte varför alla hantverkare planerar in semestern nu....

Det borde ju vara nu som trycket är som värst eller tänker jag fel?

Kom och tänka på detta nu när jag skulle ordna med utstakning. Fick ringa runt halva stan för att få tag i killar som kunde göra detta.

Jag satt i en desperat position och hade lätt betalat det dubbla bara för att få detta gjort!

 
Tar inte halva sverige semester nu!! Dom flesta företagen skulle nog se en mer flexibel semester period (som min chef) men vem vill vara ledig fyra veckor på vintern.

Men du har ju helt rätt i dina funderingar.Ska själv bygga nytt hus och känner av samma sak fast med miljö/hälsa byggnadsnämden mm så visst blir man frustrerad!
 
Lite underligt är det eftersom det är sommaren som är högsäsong för villabyggen. Lite grann som om bonden eller campingpersonalen skulle ta semester på sommaren. Fast det är kanske i huvudsak byggen åt företag som dominerar byggbranchen? Då är det förstås mer begripligt.

mvh
David (som nog tar semester i Januari.)
 
lassemajja skrev:
Det borde ju vara nu som trycket är som värst eller tänker jag fel?
Trycket är inte som störst nu (generellt sett) det är under vår/höst.
Dock är trycket större nu än tex. på vintern.

David: det du tar som exempel är rätt extrema alternativ, bönder är ofta inte lediga överhuvdtaget eller så har dom avbytare. vad det gäller campingpersonal så har dom säkert ledigt under sommaren dock undantaget ägare som säkert jobbar mer och kanske får ta semester när det passar.

Jag har däremot lite svårare att fatta varför man ska ha hem hantverkare mitt i sommaren , akutfall OK, men i övrigt kan man väl vänta eller..........?
 
lassemajja skrev:
Jag förstår inte varför alla hantverkare planerar in semestern nu....

Det borde ju vara nu som trycket är som värst eller tänker jag fel?

Kom och tänka på detta nu när jag skulle ordna med utstakning. Fick ringa runt halva stan för att få tag i killar som kunde göra detta.

Jag satt i en desperat position och hade lätt betalat det dubbla bara för att få detta gjort!
Om man då vänder på det. Varför ska alla husbyggen börja på semstern när så många hantverkare är lediga?
Det vore ju sååå mycke bättre om alla privatpersoner kunde sprida ut sina byggen på hela året och inte just när industri semstern är.
 
Ett lösvirkesbygge varar ofta i minst 6 månader om man räknar med allt från schakt till slutbesiktning. Många väntar med att gjuta plattan tills temperaturen blivit lite mildare. Då blir det ganska naturligt att någon del av bygget sker under sommaren.
Nu tror jag inte att det är någon som vill tvinga folk att inte ta ut sin semester på sommaren. Det är mer en undring varför så få väljer att kapitalisera på detta behov och tar ut sin semester under vintermånaderna som är lågsäsong inom byggbranschen.
Dock anser jag det konstigt att vissa arbetsplatser med monopolverksamhet såsom kommuner i princip stänger sin verksamhet under industrisemestern som Lassemaja påpekade i ett annat inlägg. Där finns det ingen annan att vända sig till även om man är beredd att betala det dubbla. Ett husbygge kostar en hel del och tid är definitivt pengar här.
Sammanfattat handlar det i princip om att anpassa sig till kundens villkor.

mvh
David
 
RilleRock
David skrev:
Ett lösvirkesbygge varar ofta i minst 6 månader om man räknar med allt från schakt till slutbesiktning. Många väntar med att gjuta plattan tills temperaturen blivit lite mildare. Då blir det ganska naturligt att någon del av bygget sker under sommaren.
Nu tror jag inte att det är någon som vill tvinga folk att inte ta ut sin semester på sommaren. Det är mer en undring varför så få väljer att kapitalisera på detta behov och tar ut sin semester under vintermånaderna som är lågsäsong inom byggbranschen.
Dock anser jag det konstigt att vissa arbetsplatser med monopolverksamhet såsom kommuner i princip stänger sin verksamhet under industrisemestern som Lassemaja påpekade i ett annat inlägg. Där finns det ingen annan att vända sig till även om man är beredd att betala det dubbla. Ett husbygge kostar en hel del och tid är definitivt pengar här.
Sammanfattat handlar det i princip om att anpassa sig till kundens villkor.

mvh
David
Vi skall anpassa vår enda semstern till kundens behov.
Ok.
De flesta hantverkare även som ni har familj och de är lediga just under semestern.
Konstigt ja vet. 8)
Om ni inte hade byggt hus hade ni själva velat jobba så att ni inte hade fått semster tillsammans med er familj pga olika semeterperioder?
Pappan är ledig på vintern och mamman på sommaren.
För att kunden inte kan vänta på att folk vill ha och behöver den efterlängtade semestern för att umgås med vänner , familj samt ladda batterierna.
Det handlar om 3-4 sketna veckor om året.

För en gångs skul får kunden anpassa sig efter att vi liksom ni vill ha det underbart i solen.
 
Visst är det så att en del byggen pågår under juli-augusti MEN Generellt sett är det lugnare på fronten så det finns sämre tider att ta semester på sen håller jag till fullo med rille att det finns en verklighet att ta hänsyn till, dagis som stänger, fruar som har semester, mm. ska jag sen vara ärlig så om inte svensson kan vänta med hantverkshjälpen till efter semestern så får han vackert nog vara utan. tyvärr så går utvecklingen mot att man ska vara mer och mer tillgänglig, året runt, dygnet runt. snart ringer väl dom på julafton oxå........ :p
 
RilleRock
Jag förstår verkligen inte varför affärer måste vara öppna på söndagar.
Kanske kan vara bra för de som inte kan planera i veckorna.

Lite ot kanske :)
 
RilleRock skrev:
Jag förstår verkligen inte varför affärer måste vara öppna på söndagar.
Kanske kan vara bra för de som inte kan planera i veckorna.

Lite ot kanske  :)
nja egentligen inte, men det är ju ännu mer skrämmande att daglidvaruhandeln ska ha öppet på julafton, nyårsdagen, påskafton, osv.
men som sagt utvecklingen går ju i den riktningen......

Sen är det väl kanske tur att köpcentret är öppet på söndagar så man kan stress-shoppa istället för att ge sig ut på en cykelrunda, skogspromenad eller liknande :p
 
Jag tror pappskallen är inte alls är en pappskalle... ;D ... utan verkar var en upplyst man.. ;D ..

Han är nämligen inne på det, enligt mig, absolut enskilt största problemet i dagens samhälle !!!

Det som gör oss till värdens mest sjukskrivna folk. Det handlar inte om dåliga arbetsplatser eller press på arbetsplatsen... Det hanldar om den press och stress vi utsetter oss för på fritiden...

Lägg ner era husbyggen nu i 4 veckor.. och njut av vädert.. lägger i gräs och fundera inte en sekund på något annat än hur underbart det är i vårt land denna årstiden... 8)

PS. Jag vet att det är svårt, jag klarar inte av det själv, utan har precis som alla andra rykts med i samhällsstressen, fast jag vet om det, så kan jag inte komma ur det... :'(
 
RilleRock
Strixx skrev:
Han är nämligen inne på det, enligt mig, absolut enskilt största problemet i dagens samhälle !!!

Det som gör oss till värdens mest sjukskrivna folk. Det handlar inte om dåliga arbetsplatser eller press på arbetsplatsen...  Det hanldar om den press och stress vi utsetter oss för på fritiden...
([/i]
Exakt!
 
Personligen tycker jag att det är helknasigt med folk som tar semster mitt i högsäsongen.

Min familj kompsenseras genom semesterresor mitt i mörkret istället, sen får man försöka komma loss så mycket det går.

I mitt tycke så är man kanske som byggfirma lite väl bra på att ta betalt om man kan ha råd att ha semester under högsäsongen.. ;)
 
RilleRock
Niklas_L skrev:
Personligen tycker jag att det är helknasigt med folk som tar semster mitt i högsäsongen.

Min familj kompsenseras genom semesterresor mitt i mörkret istället, sen får man försöka komma loss så mycket det går.

I mitt tycke så är man kanske som byggfirma lite väl bra på att ta betalt om man kan ha råd att ha semester under högsäsongen.. ;)
Vadå ha råd att ha semester under högsäsong?

Fortfarande är inte husägare våra stora kunder utan det är företag samt industrier.
Och de stänger 4 veckor oavsett.
Tar ditt jobb också för mkt betalt för att du skall kunna ha semester?
Känns lite långsökt.
 
RilleRock skrev:
Vadå ha råd att ha semester under högsäsong?

Fortfarande är inte husägare våra stora kunder utan det är företag samt industrier.
Och de stänger 4 veckor oavsett.
Tar ditt jobb också för mkt betalt för att du skall kunna ha semester?
Känns lite långsökt.
Om du inte befinner dig i din högsäsong, så ser jag inte varför du skulle behöva ta åt dig av mitt inlägg på något vis? Isåfall är det väl bara att ta semester, vara glad och njuta på stranden? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.