Milkshaken skrev:
Det där är ett riktigt risktagande för kunden... Godtog verkligen banken detta? Jag menar 2,2 mille leker man inte med... Hade ni någon sk, friskrivningsklasul, eller hur gick det till?
Vari ligger risktagandet?!
 
Vi har väldigt noga uppgivit vad vi anser behöver ordnas med huset framöver. Själva har vi en trygghetsförsäkring hos Anticimex som tecknades i våras vilket följer med huset vid försäljning. Köparen ordnade med besiktningsman och omdömet från besiktningsmannen var att vårt hus var i otroligt bra skick. Vi funderade på friskrivningsklausul men vi vet att huset är bra och det som inte vi upptäckt på våra 16 år (hus från -64) kan inte räknas som dolt fel. Hos banken var det inga problem.
Har själv det senaste månaderna följt vartenda hus på hemnet i vår kommun och angränsande kommuner och inser nog att vi förmodligen kunde ha fått hel del till för huset om vi hade varit lite tuffare och orkat med någon månad av försäljning och budgivning så köparen har gjort ett bra köp. Tycker att det är många hus ute till försäljning med en snygg yta men där det viktiga som värmekälla, dränering, fönster mm inte har prioriterats.

Har inte speciellt mycket förtroende för mäklare.
 
Kul att höra hur historien slutade!

Milkshaken: Vad är risktagandet från kunden och varför skulle inte banken godta försäljningen? Och varför skulle/borde de haft en friskrivningsklausul?
 
Milkshaken
ja nu när du skrev att det är besiktat ja... Inte alla som gör det liksom,,, så då ska det inte vara några problem...
 
Banken som finansierar köpet kan ställa krav på försäljningen sköts av en mäklare för säkra affären juridiskt. De behöver, normalt sätt, även en värdering att grunda låneupplägget på. OM har man behöver låna ... Med tanke på den tidigare diskussionen om värdering så vill jag bara inflika att en värdering gäller den dagen den görs och en skrivbordsvärdering inte är värd mycket men det är däremot ett besök med besiktning och aktuell statistik ...
 
Mycket fint att få höra slutet på historien. Men tror ni inte att att de hade varit beredda att ge lika mycket för huset genom mäklare ?
 
Jag tror absolut att köparen varit beredd att ge det samma för huset om vi anlitat mäklare, men för köparen hade det blivit ett dyrare hus eller för oss mindre i plånboken. Efter att jag startade denna tråd så har jag kikat runt och försökt förstå vad en mäklare gör som jag inte kan göra själv och funnit ut att det är ingenting.

Fröken Blom
Säkra affären juridiskt gör man genom att skriva kontrakt och köpebrev. Våra bankkontakter (köpares & säljares var de som bevittnade kontraktet. (färdiga mallar för kontrakt finns på nätet och de går att modifiera för att passa just din husaffär) Har man vita kvitton på allt som gjorts på huset samt ber köparen göra en oberoende besiktning.

I vår fall där vi tyckte att mäklaren gjorde en dålig värdering är vi övertygade om att två relativ högst personliga (åsikter) saker bidrog till mäklarens bedömning och det var att vi varit lite kaxiga i vårt val av kakel så det fanns vare sig vitt ellre svart (som ät trendigt just nu) men allt vr gjort av en av stans störst firmor med mycket bra rykte. Det andra var att vi inte tänkte göra något åt det 16 år gammla slitna köket, Som funkar bra med relativt nya vitvaror. Men köket vill man nog gärna själv sätta sin stämpel på efter att man bott in sig lite.

http://7rok.blogspot.com/
 
Redigerat:
Jo, du har nog rätt i att mäklares arbetsinsats ofta är ganska blygsam. Fanns huset på hemnet vid försäljningen ?
 
daviden skrev:
Jo, du har nog rätt i att mäklares arbetsinsats ofta är ganska blygsam. Fanns huset på hemnet vid försäljningen ?
Nej bara en liten annons på blocket.
 
Nanny Fine
daviden skrev:
Jo, du har nog rätt i att mäklares arbetsinsats ofta är ganska blygsam. Fanns huset på hemnet vid försäljningen ?
Ni vet ingenting.....
 
Nanny Fine skrev:
Ni vet ingenting.....
Är du måhända mäklare? :D
 
Mitt problem med mäklare är inte så mycket att dom inte gör ett så stort jobb, utan mer att dom tillför otroligt lite. Frågar man något är svaret alltid "så ska det vara" (dvs "jag vet inte, men jag vill få dig att tro det, men det jag säger har inget värde eftersom jag inte kan ställas till svars").

En annan skön variant är svaret "Jag vet inte, men jag kan kolla upp det åt dig". Sedan tystnad. Inget "Har du en mailadress eller telefonnummer?" eller liknande. Mao bara ett sätt att få mig att sluta fråga grejer.

Det bästa jag varit med om var mäklaren som när jag frågade om det lutande huset rörde på sig svarade "Nej, det står still, här är siffrorna från mätningen". Jag tittade på siffrorna, och serien sträckte sig över minst 40 år, med 1-2 mm förändring per år, konsekvent. Det borde väl klassas som en lögn, eller?
 
Martaa skrev:
Har för mig att den värderingen man får genom banken oftast är ett "garanterat" försäljningspris, då det är det som lånen baseras på?
eller kan det vara försäljningspris baserat på en banklån. Inte många huspriser ligger under husets lånesumman :).
gaia
 
gaia skrev:
eller kan det vara försäljningspris baserat på en banklån. Inte många huspriser ligger under husets lånesumman :).
gaia

Bankens värdering brukar bygga på en snabb kolla av statistiken på orten, en enkel jämförelse av köpeskilling mot taxeringsvärdet på fastigheten. En skrivbordsvärdering ger mest en fingervisning inom vilken prisintervall köpeskillingen skulle kunna tänkas hamna på efter tillräcklig marknadsföring och tid...
Det som kan vara bra att tänka på är att värdering gäller dagen den görs, ett år senare kan mycket ha hänt på marknaden. Statistiken är dessutom ganska "gammal" då det bygger på lagfartansökningar (ca 4 månader efter försäljningen) så därför bör man veta hur marknaden fungerar i dagsläget, vad som är mer eller mindre lättsålt och vad köparna är beredda att betala det lilla extra för. Det är därför mäklare ofta gör bankvärderingar, på bankens begäran..

Om man har en bra relation till banken och en stark ekonomi kan man ha tur och få en schysst värdering av banken för att lägga upp lånen, om det finns tillräckligt underlag och handläggaren har befogenhet förstås.

Och jag håller med om att utropspris inte är samma sak som värdering, det ligger däremot oftast inom intervallet man gör värderingen i, annars är det måhända ett lockpris?
 
Banken värderar husen på vår gata till drygt 2 miljoner, men de säljs för 1,5, vilket är det värde mäklarna anger. Det är nog i allmänhet så att mäklarna har bättre koll på lokala avvikelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.