Någon som kan tipsa mig om hur jag ska lösa min idé om belysning i trappan?

Jag vill ha en rund skiva (ca 120 cm i diameter) som svävar ut en bit från väggen. Bakom ska jag ha belysning. Själva belysningsdelen är inga problem utan det jag vill ha hjälp med är hur jag ska få själva skivan ut från väggen och fästa den. Vill helst ha en helt slät skiva som jag ska måla i samma kulör som väggen så att den smäter in.

Tacksam för hjälp!

/Karin
 
En egen konstruktion av hopskruvade byggbeslag kanske kan fungera?
Med två 90graders så får du ett "U" typ.
 
Men är inte byggbeslag olika i hålsättningen på det olika sidorna. Alltså att de inte kan sättas ihop?
 
Ingen aning faktiskt men kanske nåt passar ihop?
Aldrig provat det var bara en idé som poppade upp.
Annars går det ju borra nya hål med.
 
Var tvungen att kolla och det fungerade med dom jag hade.
Lite olika beroende på sort men minst två hål passade ihop.
 
Ok. Har ni nåt förslag på hur man skruvar i skruven i väggen? Skivan är ju för.
 
Hej!

Ska du ändå måla skivan kan du väl dra långa skruvar genom skivan och sedan spackla igen skruvskallarna?
Alternativt leta upp skruv med snygga skallar, om du vill kunna ta ner skivan för serice och underhåll.
För att täcka den del av skruven som är mellan skiva och vägg kan du kapa till rostfria eller alu-rör och använda som skydd och distans.
Eller skaffa rundstav till distans och borra hål igenom den till skruven och måla staven i samma färg som väggen.

mvh
Daniel
 
Karin_N skrev:
Ok. Har ni nåt förslag på hur man skruvar i skruven i väggen? Skivan är ju för.
Som vanligt beroende på vägg.
Gips/betong = plugg
Är det trä så bara skruva :)
Sunt förnuft gäller alltid men hoppas du förstod hur jag menade som exempel?
 
Upphängningslist kanske passar? Alltså en fasad list fästs på väggen med fasade delen uppåt, en likadan list med fasen neråt som fästs på baksidan av skivan. Sedan är det bara att haka på skivan, enkelt och ger en svävande effekt motsvarande listens tjocklek.
 
Man kan säkert lösa det med svävande magneter med men så som jag förstod TS så skulle det va hyfsat enkelt.

Skruva 4? 3? beslag i skivan, spänn ihop dom med som ska monteras i vägg.
Håll stilla och fint, markera med penna var det ska borras.
Borra.
dela beslag.
Skruva dit beslag.
Sätt ihop beslag :)

Så enkelt så det måste bara bli rätt :)
 
Tack för alla förslag! Beslag känns som det skulle funka fint. Kan ju måla dem vitt innan så syns de nog inte så mycket från sidan.
 
Perk skrev:
Upphängningslist kanske passar? Alltså en fasad list fästs på väggen med fasade delen uppåt, en likadan list med fasen neråt som fästs på baksidan av skivan. Sedan är det bara att haka på skivan, enkelt och ger en svävande effekt motsvarande listens tjocklek.
tycker om ditt förslag för den går att demontera ifall man ska byta lampor .... :)
gaia
 
VIlka onödigt avancerade lösningar!?
Tre skruv i väggen, monterade i en triangel, lagom långa så de sticker ut så mycket som du vill ha skivan från väggen. Sen en ögla, monterad på skivan, som du krokar på den översta skruven.
Människa har hängt tavlor på detta sätt i hundratals år, men nu helt plötsligt ska det till beslag, lister och krusiduller??
 
Det enkla är för enkelt :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.