Jag funderar på att köpa en lövsug/blås nu när lövsäsongen närmar sig.
Vi har ett antal stora ekar på tomten och lämna löven eller klippa ner dem är inget alternativ. (Iofs kan jag leva med det, men inte min andra hälft:)

Det huvudsakliga syftet skulle vara att använda den som lövsug, inte att blåsa bort löven.
Kratta ihop löven i mindre högar som man sedan suger upp med lövsugen som mal ner dem är min tanke.
Eftersom att lövsugen maler ned löven (1/15 enligt specen) skulle det innebära betydligt mindre jobb.
Det är ett problem varje år att göra sig av med enorma mängder löv. Tror att vi har byns största kompost nu, utspridd på olika ställen.
Dessutom är det tråkigt och jobbigt att släpa iväg dem.

Så är det någon som har erfarenhet av att mala löven med en lövsug?
Är det en bra lösning? Funkar det överhuvudtaget?

På Swedol har de en Ryobi på kampanj just nu. Förvisso eldriven, men det får duga. Om den orkar vill säga.
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=350&ArtNr=VT-5806

Tack.
Karl
 
Jag köpte själv en som jag tror är den du länkar till fast färgen skiljer en del.
Jag köpte den på Jula som hade kampanj där den iaf då var sänkt från 999:- till 795:-.

Funkar suveränt och framförallt är det smidigt att blåsa ihop löven för att sen suga upp dem.

Den tar t.o.m små björklöv och fimpar och skit som finns runt omkring en.

Lite småjobbig att tömma då dragkedjan i säcken skulle varit lite längre så större öppning hade infunnit sig, men värre problem har man här i världen.

Min säck exploderade efter några ggr användning men jag fick en ny på Jula direkt utan diskussioner.
Jag antar att det var för att den blivit igensatt av damm från löv och annat och då fungerar inte genomsläppet av luft som det bör och den blåstes upp till en ballong och sprack i sömmen.

Denna är en av de kraftfullaste jag hittat för rimliga pengar och en hel del maskiner ligger på 2200W och över det vilket gör att det sällan fungerar i ett normalt hem med bara 10A säkringar...

Värd varenda krona kan jag säga ! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.