Hej igen! :D

Ni som byggt lösvirke och valt att få det levererat stomrest, hur mycket kostade själva resningen? Och hur lång tid tog det? Vårt hus blir 1,5 plan ca 150 kvadrat med hel källare. Tomten ligger i Stockholmsområdet. Skulle vara intressant att se vad det kan tänkas kosta att leja ut resningen av stommen (vi håller på och funderar på hur mycket av jobbet det är realistiskt att vi kan göra själv, med en 6månadersbebis, hund och två heltidsjobb samt deltidsstudier. Att köpa resningen av stommen skulle ju innebära att det går avsevärt mycket fortare).
 
223kvm lösvirke kostar oss 950000kr plus stomresning, färdig utsida, 290000kr.
Då ingår allt material invändigt som jag gör själv. 2-planshus med tom övervåning som jag gör själv.

Sen tillkommer allt annat. VVS, EL ; kakel, målning, Vitvaror, schakt, grund mm.
 
Hamnar på ungefär kostnad som L. 240 kvm, utvändigt HELT klart (panel, fönster, bandtäckt tak) för ca 900.000 + 250.000. Material till innerväggar, innertak och undergolv ingick i detta
 
Vi bygger ett lösvirkeshus 1,5 plan ca 145 kvadrat gör allting själv förutom elen som en kompis ska dra åt oss, det har kostat oss hittills 200 000 kr
markarbete, gjuten platta med golvvärme, 30 cm isolering under plattan, rest hela stommen, allt utvändigt är klart, fönstrerna kommer snart, har börjat resa innerväggarna för våran el kille kommer nästa helg. Det ska bli kul att se vad våran nota hamnar på för vi har inte gjort någon kalkyl.
 
falken60 skrev:
Vi bygger ett lösvirkeshus 1,5 plan ca 145 kvadrat gör allting själv förutom elen som en kompis ska dra åt oss, det har kostat oss hittills 200 000 kr
markarbete, gjuten platta med golvvärme, 30 cm isolering under plattan, rest hela stommen, allt utvändigt är klart, fönstrerna kommer snart, har börjat resa innerväggarna för våran el kille kommer nästa helg. Det ska bli kul att se vad våran nota hamnar på för vi har inte gjort någon kalkyl.
Nu börjar det likna nåt.
Hur mycket har materialet till stommen kostat er (ej fönster)? Satt och räknade lite på kvmkostnad för en vägg med 26-29cm isolering och kom fram till ungefär 350kr per m2 yttervägg(från gips till ytterpanel). Kan min kalkyl stämma? Isådana fall är det ju rena stölden att ta över en miljon för en färdig stomme som man ändå får slita med som fan. Du har inga foton eller nån hemsida?
 
leffe6 skrev:
223kvm lösvirke kostar oss 950000kr plus stomresning, färdig utsida, 290000kr.
Då ingår allt material invändigt som jag gör själv.  2-planshus med tom övervåning som jag gör själv.

Sen tillkommer allt annat. VVS, EL ; kakel, målning, Vitvaror, schakt, grund mm.

Ungefär samma pris för materialsatsen och bara lite större yta men med ett hus med prefabricerade storblock får vi betala. Då slipper vi en lång byggprocess på plats och vi vet att storblocken är byggda inomhus och under tak (därmed torra). Resningen tog två dagar och den femte byggdagen hade vi ett hus som var tätt.

När man ser att prisskillnaden inte är större funderar jag på varför man ska välja ett lösvirkeshus. Det känns bättre att veta att delarna är byggda i en torr miljö, när de levereras är de plastade och tål väta om det skulle falla lite regn.
 
Hej kommer hem precis från bygget, vårat resvirke har kostat oss 23000 kr, takstolar och plåttak 50000 kr, resten är isolering 25 cm i väggen, kantbalkar 8 x 12 m, isolering under plattan 30 cm, betong, ingjuten golvvärme och avloppsrör, + allt markarbete. All el till undervåningen är dragen i helgen tog 1 1/2 dag.
 
falken60 skrev:
Hej kommer hem precis från bygget, vårat resvirke har kostat oss 23000 kr, takstolar och plåttak 50000 kr, resten är isolering 25 cm i väggen, kantbalkar 8 x 12 m, isolering under plattan 30 cm, betong, ingjuten golvvärme och avloppsrör, + allt markarbete. All el till undervåningen är dragen i helgen tog 1 1/2 dag.
Hoppla. Om ni drog all el på nedervåningen på 1 1/2 dag så börjar man ju undra hur en elfirma kan ta 70-120000kr för att dra el i ett hus.? Blir en hyfsad timpenning...
 
Skall bygga ett hus på ca 160 kvm, fick priset av snickaren förra veckan.
578000:- då ingick allt material förutom fasad där vi skall ha puts. Fönster, dörrar, innerväggar,tak ,tegel
 
Hej!

Har precis påbörjat vårt husbyggarprojekt, dvs grunden har i dagarna blivit klar. Vårt nya hus är på 130 kvm (80+50) och byggs bakom vårt gamla lilla hus (som senare ska rivas) , så det ska bli väldigt spännande att följa bygget på nära håll.

Vi har anlitat en lokal byggare som är totalentreprenör för projektet. Vi kommer däremot att måla exteriört/interiört samt hjälpa till med byggstädning. Det är det vi känner att vi hinner med med två heltidsjobb och två tonårsbarn. Totalsumman på bygget är på ca 1 500 000 kr inkl. moms (platta på mark/20 cm isolering/golvvärme/ frånluftsvärmepump, trähus med betongpannor, trägolv/klinkers/kakel, kamin och IKEAkök) och beräknas vara klart i augusti/september.

Mitt råd till dig är att ta in offertar från lokala hantverkare, gärna totalentreprenad för som byggherre går det mycket tid åt hantera pappersarbetet (bygglov, bygganmälan, söka kvalitetsansvrig, byggfelsförsäkringar etc) och leta material eftersom jag har ritat huset själv. Visst min man och jag är något händiga och skulle kunna göra mer själva, men det tar tid och tid är pengar....

Lycka till!
 
Vi ska bygga lösvirke på 219 kvm det kommer att kosta runt 6000kr per kvadrat det är med allt
 
Det låter bra att ni kan bygga för detta pris och få med El med material samt arbete,Vvs-arbeten med porslin,Målning,Köket,Vitvarorna, All beklädnas material, Grund med schakt o markarbeten samt värmepaketet i priset av 6000:- /m² alltså ett komplett hus nyckelfärdigt, vilken firma anlitar ni jag vill anlita dom också, skicka ett pm till mig om dom,,,,Tack

bummse skrev:
Vi ska bygga lösvirke på 219 kvm det kommer att kosta runt 6000kr per kvadrat det är med allt
 
Jag tycker att vi bygger billigt och vi betalar runt 10,000kr/kvm Som lösvirke men blocken blir i blockhall dock ej isolerade när det kommer. ;)
 
Glömde säga att det e inkl garage tomt el va mm mm ;)
 
@lier

Ingår då grund, målning, grovanläggning, anslutningsavgifter och rubbet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.