Hej!

Har börjat rigga lite provisoriskt för vårens altanbygge med lite
utskott av slutslatten av tryckt virke.

Det är 45x195 på både golvregel och bärregel och det är
2,2 meter mellan plintarna.

Det borde ju gå att skippa en i mitten med tanke på virket ( tänkte ha en på 1,1m också )

Vad tror ni ? och hur skulle ni göra ?

Tack på Förhand!
 
  • plt3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde räcka alldeles utmärkt utan en plint rad i mitten.
 
Tack!d^_^b
 
2 m max mellan plintarna säger "min" snickare, jag har hållit mej till det och skulle ha gjort det i ditt fall också. Svajande trädäck är värre än att gräva/gjuta plintar tycker jag.
 
45x195 svajjar inte på 2,2 meter.
 
Mikael_L
Mitt friggebodsbjälklag är 45x170 spv 2,4 meter.
Det svajar helt klart för mycket (tycker jag), men är egentligen hyfsat OK då det bara är en frigga.
(Men gjorde jag om friggan idag skulle det utan tvekan blivit stadigare).

45x195 med spv 2,2 meter skulle jag själv våga mig på.
Visst kommer du köra med ca cc60 mellan bjälkarna?

edit:
Ska du ha överhäng på bjälklaget jämfört med bärlinorna?
Det är ju annars en lösning för att minska spännvidden, man drar in bärlinan några dm in under bjälklaget.
 
Redigerat:
Tyresö
När det gäller terrassbygge eller bjälklagsbygge så är tumregeln: Lika många cm mellan bärande punkt = lika många mm tjocklek på regeln. Jag följde den regeln när jag byggde min terrass och den är stum som en betongplatta (näst intill)!
 
Tyresö skrev:
När det gäller terrassbygge eller bjälklagsbygge så är tumregeln: Lika många cm mellan bärande punkt = lika många mm tjocklek på regeln. Jag följde den regeln när jag byggde min terrass och den är stum som en betongplatta (näst intill)!
1950 mellan plintarna i det här fallet alltså, istället för 2200 som enl flera är helt ok. Och min snickare säger som sagt aldrig längre än 2000 mellan plintar. Jag har 2000 mellan plintarna med 45x195 som bärlina och som reglar, det är stumt som jag vill att det ska vara.

Jag tror inte vi blir överens :D det finns lika många erfarenheter som det finns byggare.
 
Tusen tack för era åsikter !!

Jo det blir cc60 mellan...

Som sagt, lite "spåneri" med fler är nyttigt !

Jag söker ju även på detta fina forum, men...

TACK ! d^_^b:)
 
om man kör som jag förklarat för många innan här 45x220 som bärlina samt 45x170 som golvreglar så har du ett bjälklag där inga kaffekoppar skramlar...
då brukar jag ligga på ca 2 m mellan plintarna.
men att gå upp till 2,5 m e inga problem.
men gå ej längre.

mvh
estwing
 
Tack Estwing!!

Har tittat på ditt projekt...

ser strålande ut !

Mvh d^_^b
 
Milkshaken
Ja jag håller mej oxå till max 2000 mm mellan bockryggarna som max.
Ärligt talat så förstår jag inte varför man ska spara in på en planka, bättre att bygga så det blir stadigt och bra från början.
Klåparen som hade vårat hus innan byggde med 45X120 med ca 2 m mellan bockryggarna, sen skruvade han bräderna direkt i dom, självklart skruvade han med en skruv i mitten även vid skarvarna.... Så det gungar ordentligt när man går.
Ska riva väck skiten och göra nytt när ekonomin tillåter...

Han har dessutom skruvat fast stolparna till plåttaket direkt in i yttersta bockryggen istället för att göra separata plintar....
Så jag kommer få riva väck allting och göra om pga inkompetens och snålhet....
 
Vad menar du med att skruva vid skarvarna? Hur skall man göra istället?
 
Milkshaken
Istället för att skruva 2 skruvar vid var yttersida... dvs typ, 15 mm in på var sida, så satte han en skruv i mitten ...
vilket gör att träet reser upp sig vid hörnen på skarvbitarna..
 
vi brukar köra 45x170 och vi kör aldrig mer än 1,80 mellan plintarna...
men att köra med 195 som golvreglar känns ju fruktasvärt omotiverat.
170 bärlinor och 120 golvreglar är fullt tillräckligt och svajar aldrig om du har max 1,80 mellan plintarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.