Jag har läst några trådar här ang isolering från Finska Vital, men hittar inte svar på en sak jag funderar på. Jag tänker använda Vital i en vägg jag ska sätta upp. Egentligen är det kanske inte så avancerat men väggen kommer stå mitt i ett rum som avdelare mellan varmt och kallt. På yttersidan blir det ouppvärmt, rummet på andra sidan väggen värms. Väggen reglas upp i 45x120mm regel och i den kommer en lucka för att kunna förvara saker i kallutrymmet. Då är frågan som jag inte får svar på. På vilken sida ska ev spärr sitta? Jag läste på VITALS hemsida att man inte behöver (skall?) använda plast ihop med den skivan utan det går utmärkt med svart vindpapp (ja, vilken färg som helst går nog :D).

När man isolerar och sätter plast i nya hus sätts plasten närmast den varma ytan där ev fukt kondenseras. På ett ställe läste jag att man tvärtom i en sådan konstruktion jag tänkt bygga ska ha vindpappen på ANDRA sidan, dvs på den "kalla" sidan för att den fuktiga UTELUFTEN som ev kan ta sig in i detta fallet kan blöta isoleringen i väggen men sämre egenskaper som följd.??

Till saken hör att ytrymmet utanför väggen (kattvind/snedtak) visserligen blir kallt men det är vindpapp där med så blåser kommer det göra sparsamt eller nästan inget.

För tydlighetens skull kan jag väl säga att jag tänkt ha badrum i den värmda delen, ingen dusch men väl ett badkar, handfat och en porslinstron - ;)

Var sätter jag vindpappen? På varma sidan eller kalla sidan? Det blir ju en typ av "innervägg", behöver den nån papp alls med sådan isolering iom att det troligen inte kommer blåsa in i den?

JA, det blev lite underligt det här inlägget men jag är tacksam för åsikter och input...
 
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt vindpappen på kalla sidan.

Den hindrar att det blåser in i isoleringen. Tänk dig en yttervägg, vart sitter vindpappen då? På utsidan...

Vindpapp och plast är helt olika saker. Pappen andas medan plasten stoppar fukten.
 
Jag har gjort samma sak på en vind. Jag pappade båda sidor. Det gör man ju normalt på ytterväggarna. Inte direkt så att det är nåt extra jobb eller kostar många kronor heller.
 
Tack för svaren.
Gogu - Du har rätt, pappen är inte dyr och det är en liten vägg men jag funderar - bygger jag in några problem i konstruktionen med papp på bägge sidorna eller är det dubbel fördel?
 
hilife skrev:
Tack för svaren.
Gogu - Du har rätt, pappen är inte dyr och det är en liten vägg men jag funderar - bygger jag in några problem i konstruktionen med papp på bägge sidorna eller är det dubbel fördel?
Nej, pappen andas...
 
Är du säker på att det blir samma sak med vanlig vindpapp? Det är väl lite annat kolijox i den dessutom?

Troligen bättre att satsa på en papp som är avsedd att användas till vital isolering. Den lär ha ett bättre ångmotstånd också.

Har du isolerat än? Hur tyckte du att isoleringen var att jobba med?
 
Vital var kanonbra att arbeta med. Det kliar inte och dammar inte så farligt. Dock rekommenerar jag verkligen andningsskydd för det lilla damm som faktiskt kommer, är rätt irriterande i halsen. Kanske är jag lite känslig men skyddsmask är bra tycker jag.

Det som jag egentligen kan invända emot är hanteringen när man ska storleksanpassa isoleringen. Svårt att hitta nått verkligt bra verktyg som kapar snyggt utan att smula sönder isoleringen. Har använt min japansåg åt "fel håll", dvs det är ju en dragsåg, istället för att dra har jag skjutit den framåt och då skär det ok i isoleringen.

Har använt vanlig asfaltspapp. Har inte märkt några problem med dålig lukt eller liknande ännu men det är för nytt än så länge kanske. Väggen har bara suttit uppe sen oktober.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.