Hej!

Hade tänkt tilläggsisolera min krypgrund underifrån med ca 50mm material, och hade hittat på Parocs hemsida att deras WAS 50 var lämplig. Stenull kändes spontant bättre än cellplast de det borde vara lättare att få tätt i skarvarna.

När jag skulle beställa detta från min lokala byggmarknad, ansåg säljaren att denna skiva inte alls var lämplig. De hade byggare som använt denna med resultat att skivorna hängde som "bananer" under golvet. Detta hade påpekats till Paroc och tydligen skulle detta justeras på deras hemsida framöver.
Vid fråga vad jag skulle använda i stället hade de inget svar på idag, då de var lite ställda över denna nyhet.

Så, i förhoppning att någon på forumet har bättre koll: Vad skall jag ta istället?
På frågan till Paroc rekommenderade dom en klimatskiva istället.
Har dock hört många som kör cellplast också.
Ser man till priset är cellplast ca 3ggr billigare än klimatskiva, så frågan är då - hur mycket mer värme tappar jag med cellplast (dvs kanske lönar sig med den dyrare lösningen i längden om värmeförlusten är mindre)?

Antar att skarvarna mellan cellplasten kommer vara en källa till viss värmeförlust - kan det hjälpa att tex mjukfoga ihop dem så man inte får så mycket luftutbyte mot golvet i springorna?

Följdfråga ang. cellplast - skiljer dom sig mycket vad gäller lambdavärde eller är alla i stort sett lika? Är en dyr bättre än en billig? Hittade tex billig cellplast (tror jag) på Byggmax, men hittar ingenstans där lambda för deras produkt anges. Hur hittar jag information för att jämföra den cellplasten mot tex Parocs Klimatskiva WAS 35tt?
Eller är det idag ingen större skillnad mellan cellplast och stenull, och man bara väljer material beroende hur man vill hantera dem?

Ja lite förvirrat blev det kanske. Var så inställd på att handla WAS 50 i veckan för att isolera i helgen, men nu blev det tvärstopp och det blev lite bråttom för att hinna läsa in mig på nytt.

Alla tankar och erfarenheter välkomna, vi behöver dock inte gå in på riskerna med tilläggsisolering av krypgrund ;)
 
Verkar svårt det här...
Jag börjar luta mot snikvarianten o köra cellplast.
Någon som gjort det och varit nöjd/missnöjd?
Är byggmax frigolit ok eller bör man köpa nån version från krauta/beijer eller annat ställe?

Fråga 2: Dreva i springor eller nån fog för att förhindra luft som rör sig i springorna. Eller bara strunta i det o kapa skivorna så tight man kan?

Tacksam för all hjälp och idéer, väldigt osäker hur gå vidare.
 
Cellplast har bättre isolervärde än ullen så rent isoleringsvärde mässigt så är cellplasten bättre. Se bara till så att du tätar skarvarna ordentligt. Ett annat alternativ är att använda sprayad polyuretan med täta celler som är bättre än cellplast, då får man en helt skarvfri isolering med ännu högre isoleringsvärde. Nackdelen med skummet är att man behöver ha en minst 90cm "hellre mer" så att gubbarna kommer åt och kan spraya underifrån samt att det är dyrare men resultatet blir ett helt tätt golv!
 
Tack för svaret!
Har rätt trångt så skummet går nog ej för mig.

Tätar skarvarna, hur gör jag det? Bara trycka ihop skivorna ordentligt eller skall jag använda någon fog, dreva, tejpa eller något annat?
 
Skulle nog rekomendera ett expanderande polyuretanlim samt försöka skjutaihop skarvarna så gott det går. glappen som blir fyller limmet ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.