Hej
Bygger en utbyggnad med snedtak som jag tänkte lägga falsad plåt på. Snedtaket kommer gå ut från en befintlig vägg, och eftersom det kommer vara full takhöjd så kommer jag ha luftspalt under råsponten. Men hur ventilerar jag ut luftspalten vid väggen? Det iof under takutsprånget, men det kan ju blåsa regn och snö dit i värsta fall.

Jag kan eventuellt låta luftspalten fortsätta upp under fasaden och ut i takfoten , men det känns lite konstigt....

//Larsa
 
Alltså om det nybyggda rummet ser ut så här, och det är en luftspalt i varje fack i taket, hur ventileras det ut vid anslutningen till det befintliga huset? Måste väl vara någon öppning där, men hur hindrar jag regn och snö att blåsa in?
 
  • tak.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Så här skulle jag göra, hoppas att du förstår bilden. Dessutom skulle jag sätta en ventil i vardera gavel på nybyggnationen.
 
  • Kirra 043.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja något sådant borde ju bli bra. Kanske med bandplåten uppvikt och typ ett överbleck med större nos över.
 
Ja sätt reglar på väggen så det blir en spalt,sen sätter du plyfa utanpå det så man har något att klamra fast plåten i, en luftspalt på ca 5 cm uppe som man täcker över med en list sen.
 
täck även in luftningen med en perforerad plåt så du ..hindrar insekter att flytta in....
i övrigt håller jag helt med föregående talare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.