Jag har köpt en bastukamin Laxen II från Vedkaminer AB och funderar nu på placering. Bastun är ganska liten och jag skulle behöva komma så nära väggen som möjligt.

Hur skall jag göra?, Mineritskiva? Plåtskiva, Isolering eller luftspalt bakom i så fall? Billigast allternativ? Hur kommer jag närmast väggen?

Funderar även på genomföringen av rökröret genom väggen. Hur långt måste jag ha till brännbart material där?

Tacksam för tips

:x
 
Skötselanvisningar finns här men det står inte utskrivet hur nära du kan montera med Minerit. Ring dem eller sotaren och fråga.
 
SÅ HÄR ÄR DET:
En mineritskiva med 30 mm luftspalt till vägg då får du ha minimum 25 cm till väggen.
Med två mineritskivor med 30 mm luftspalt till vägg och 30 mm mellan skivorna då får du ha
minimum 12,5 cm till väggen.

Man kan även mura en vägg i stället för minerit (som ju är skitdyr). 55 mm mursten motsvarar en mineritskiva, 110 mm mursten motsvarar 2 skivor.

Mot oskyddat brännbart är det 500 mm på sidor och bakom kamin, 1000 mm framför.

Allt detta och mer därtill finns att läsa på nätet om du tex går in på Harvias, Helos eller Tylös hemsidor. Sök efter installationsanvisning.
 
  • Gilla
Maandlen
  • Laddar…
Runtom kaminen ska det vara minst 500mm skyddsavstånd. Med ett enkelt skydd, tex minst 1mm plåt eller mineritskiva som monteras minst 30mm från vägg med tex. distanser kan du ha ugnen 250mm mätt från väggen. Med dubbla skydd, minerit eller plåt med 30mm mellanrum mellan vägg och dom dubbla skydden kan du ha kaminen 125mm från vägg.

Jag har satt dubbla skydd i min bastu, minerit som första lager mot väggen...sedan plåt som yttre lager mot kaminen. Sågade till distanser en jäkla massa av rostfritt 25 rör jag hade liggandes, 30mm långa bitar.

Här kan du ladda ner Tylös "hur man bygger vedeldad bastu" http://www.tylo.se/Pages.aspx?r_id=46601&f_id=18325
 
JAg hoppade över minirit och köpte obrännbar skiva på Bauhaus istället. Fungerar lika bra men billigare.
 
A
mlkjhr skrev:
SÅ HÄR ÄR DET:
En mineritskiva med 30 mm luftspalt till vägg då får du ha minimum 25 cm till väggen.
Med två mineritskivor med 30 mm luftspalt till vägg och 30 mm mellan skivorna då får du ha
minimum 12,5 cm till väggen.

Man kan även mura en vägg i stället för minerit (som ju är skitdyr). 55 mm mursten motsvarar en mineritskiva, 110 mm mursten motsvarar 2 skivor.

Mot oskyddat brännbart är det 500 mm på sidor och bakom kamin, 1000 mm framför.

Allt detta och mer därtill finns att läsa på nätet om du tex går in på Harvias, Helos eller Tylös hemsidor. Sök efter installationsanvisning.
Sotaren sa att om man hade täljsten bakom så var avståndet bara 100mm stämmer det?
 
Jag har inte sett några data om täljsten, hur tjockt kan man ju också undra. Jag har själv murat 90 mm leca med 30 mm luftspalt mellan leca och vägg. Sotaren var helnöjd. Dock står inte kaminen helt kloss mot lecan. Jag skulle tro att 125 mm (dubbla minerit eller motsvarande) är det närmaste du kan komma mot vägg.
 
Gammal tråd men kan man ha kamin direkt mot leca block?
 
om du tänker måla lecablocken så rekommenderar Contura att man har samma avstånd som till brännbart material, anledningen är att färgen kan missfärgas av värmen.
 
Claesk skrev:
Gammal tråd men kan man ha kamin direkt mot leca block?

Ja.
 
Tack
 
Morten Alper skrev:
Ja.
Om man bygger ny leca vägg framför
den befintliga. Behövs det luftspalt mellan?


Claesk skrev:
Tack
 
Ur brandskyddssynpunkt så skulle jag nästan garanterat säga nej. Men byggtekniskt så kan det behövas.
Vad är det för material i väggen?
Är det ytter- eller innervägg?
 
Innervägg. River den gamla väggen och bygger en ny mef lecablock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.