Hej!

Jag ska börja renovera badrummet hemma och som det ser ut nu så kommer inkommande vatten in under varmvattenberedaren där även vattenmätaren sitter. Väggen beredaren står mot skall rivas (2 rum ska bli 1 stort badrum). Det innebär att jag måste flytta beredarn ca 1,5m.
Som det är nu så kommer inkommande vatten alltså in under beredaren genom betonggolvet för att tydliggöra lite.

Det jag undrar är:

Kan jag på något sätt bila upp golvet och skarva inkommande vattenrör bort till den nya platsen och sedan gjuta in det i golvet? Troligtvis kanske jag inte kan det misstänker jag.
Jag skulle gärna vilja slippa dra om plaströret för då måste jag gräva upp det på utsidan och jag vet inte riktigt hur långt det är. Finns det några andra möjligheter som jag kanske inte tänkt på?

Jag har för mig att det är ett 32mm plast rör, installationen e väl från 1976.
Vet inte om det finns elmuffar till sådana rör och om det är godkänt att gjuta in osv. Men egentligen blir väl en sådan rörskarv starkare än själva röret?

Vore tacksam för lite tips på hur man kan lösa det enklast möjligt.
 
Två idéer:
1. Finns det möjlighet att dra upp röret i en vägg och sätta en skar bakom en inspektionslucka?
2. Går det att gräva upp röret precis utanför huset, skarva det där och dra in det på ett nytt ställe?
 
Det där med servicelucka har jag funderat på, men hur funkar det i badrum med div regler? I sånt fall är det i yttervägg som gäller och jag e lite osäker på hur det funkar i vintertid.
Har inte grävt något på tomten än, eventuellt kan det gå att skarva därifrån, är det okej att gräva ner skarvar i backen?

Kan man beställa ritningar på hur dom dragit inkommande vatten, i sånt fall vart?
 
Redigerat:
Då vi renoverade två ekonomiutrymmen i huset bilade vi upp golvet och flyttade vattenmätaren till annat utrymme. eftersom matningen var från 30-talet bytte vi ut den till slang som skavades med det gamla röret i marken utanför huset. Jobbet gjordes av rörmokare med representanter från kommunen närvarande. Slangen kommer vi att senare dra ut hela vägen till gatan så att hela det gamla röret kan ersättas. Vid skarven ligger en ring med slang som räcker ut till gatan så att vi inte behöver skarva. Men de närmaste åren kommer vi att ha en skarv i marken så det är inget problem, åtminstone inte i vår kommun.
 
Okej låter bra, då återstår bara å hitta röret på utsidan :) Men det kanske kommunen har koll på.
 
Ska du skarva inkommande vatten å gjuta in i betong så tycker jag det låter som att du ska ringa efter en rörmokare så fixar han de!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.