Kommer installera 13 spottar, 4 i vitrinskåp och resterande i täcksidor under överskåpen men vart sätter man lämpligtvis lysknappen med dimmer? Brukar man sätta den under skåpen eller på väggen? vet ännu inte exakt hur den ser ut då elektikern kommer installera elen efter att jag monterat allt..

Tacksam för förslag..
 
Vi har dimmern integrerad tillsammans med spottarna i täckskivan under överskåpen. Det gäller bara att inte sätta den nära en av spottarna då det gör ont att ta fel;-)
 
Jag skulle sätta den där den är lätt åtkomlig. Att behöva treva med handen under köksskåp för att hitta en lysknapp gör ingen glad. Väljer man sedan en fin dimmer så behöver det inte vara så himla fult att titta på heller...
 
Vi brukar alltid ordna så att den hamnar på väggen innanför dörren eftersom detta i de flesta fall är helt möjligt.
Transformatorerna gömmer man ovanpå väggskåpen och inuti toppen på skåpen gör man ett hål precis där trafon och vägguttag är placerade och detta täcks sedan med ett doslock.
Detta gör att det är enkelt att byta trafos när de går sönder så man slipper skruva ned takanslutningarna.

I de fall det inte går att sätta den innanför dörren så brukar min elektriker placera den i en s.k hörnbox tillsammans med ett enkelt vägguttag längst inne under väggskåpen fast i ytterkanten så att det är lättåtkomligt.

Typ som på denna bilden.

displayimage.ashx
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vi brukar alltid ordna så att den hamnar på väggen innanför dörren eftersom detta i de flesta fall är helt möjligt.
Transformatorerna gömmer man ovanpå väggskåpen och inuti toppen på skåpen gör man ett hål precis där trafon och vägguttag är placerade och detta täcks sedan med ett doslock.
Detta gör att det är enkelt att byta trafos när de går sönder så man slipper skruva ned takanslutningarna.

I de fall det inte går att sätta den innanför dörren så brukar min elektriker placera den i en s.k hörnbox tillsammans med ett enkelt vägguttag längst inne under väggskåpen fast i ytterkanten så att det är lättåtkomligt.

Typ som på denna bilden.

[bild]
Hörnboxar är guld i alla lägen i ett kök d^_^b:wow:
 
Helt rätt... det är bara detta som gäller idag och alla kunder blir skitnöjda ! :)

Samtidigt får man en ren fräsch väggyta utan vägguttag.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Helt rätt... det är bara detta som gäller idag och alla kunder blir skitnöjda ! :)

Samtidigt får man en ren fräsch väggyta utan vägguttag.
Idag?? Jag hoppas att ditt "nu" sträcker sig några år tillbaka för här "uppe" har vi satt boxar mer eller mindre konstant i typ 10 år. Inte är ni väl så sega där ner så ni börjat nyligen? ;)
 
Ha ha ha... naturligtvis sträcker det sig bakåt ganska många år... :)

Jag menade mest att det inte finns något annat som är intressant eller bättre i dagsläget.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ha ha ha... naturligtvis sträcker det sig bakåt ganska många år... :)

Jag menade mest att det inte finns något annat som är intressant eller bättre i dagsläget.
Nä, det är så sant så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.