Jag är sugen på att köpa en Thermex optica 661 men läste att man skall byta filter var tredje månad. Dessa kostar 370kr/st. Kan detta stämma?
Sedan en väldigt okunnig fråga. Är det bara av estetiska skäl man väljer en vanlig fläkt och inte en kåpa? Jag får nämligen itne koppla en fläkt med motor till ventilationen och vill ha en riktigt bra fläkt då köket är i direkt anslutning till vardagsrummet och jag vill ju inte ha något matos dit. Ska man ha det är det med motor som gäller har jag hört. Vad skulle ni valt? har ni något annat förslag än den jag nämnde för max 3000?
 
Absolut är dom med motorer bäst, om man har någonstans att blåsa ut det. Har man inte det utan blir beroende av kolfilter, så hade jag satsat mina pengar på en kåpa med timerspjäll i.
Sen om du får matos ut i vardagsrummet hänger ju lite på hur bra fläkt det sitter på taket.
Inte riktigt något du kan påverka.
Angående kolfilter pris så tror jag inte priset är fel tyvärr.
En del fläktar har sjukt dyra filter.
 
Ja, jag får ju inte ansluta till ventilationen om det är med motor och eftersom jag inte vill kompromissa på spisens effekt måste det vara med motor. Då är det väl kolfilter jag måste ha? Har inte thermex optica 661 timerspjäll? Jag har röret ned till den gamla fläkten på fel ställe men jag behöver inte anslutning till ventilationen med en kolfilter fl'kt eller? Då är det bara att plugga igen det eller?
 
Redigerat:
Ja, fast du är medveten om hur (bra) en kolfilterfläkt fungerar va? Är helt klart det näst sämsta alternativet.:S
Nej du får inte täppa igen ventilations röret. Kopplar du bort befintlig kåpa skall den ersättas med en frånluftsventil som kan ställas in med ett flöde på 10-15l/s.

Om den fläkt du nämner har timerspjäll eller inte vet jag inte. Men sitter det en fläktmotor i får du inte koppla in den iallafall.

En fråga bara, du bor i bostadsrätt eller?
 
är det bättre då med en fläkt utan motor kopplad till ventilationen vilken väl är det andra alternativet jag har?
 
Ja en kåpa med med bara ett timerspjäll i för ju iallafall bort matoset.
Dom brukar inte vara speciellt dyra heller.
Kolla in på Franke.se för att se vilka modeller som finns.
 
Den billigaste fläktkåpan jag kan hitta med timerspjäll är en franke för ca 4200? kan det stämma?
 
Det finns vanliga fläktar också från cylinda men de är så jävla fula. Franke har en för 2600 men jag tycker det är snuggare med kåpa. De jag väljer mellan, om nu utbudet är så dåligt som det verkar, är Franke Fsk 490-11 2490kr och Franke futurum 7221060 svart eller rostfri 4350kr. Vilken hade ni tagit?
 
722-10 har en 160 anslutning. F 490-11 har 125 anslutning.
Om det är bra klipp i fläkten på taket, borde du kunna nå ett litet högre flöde med 722-10 på forcerings läget.
Fast det hela hänger väl på vilken smak man har...:)
Själv tycker jag 722-10 är snyggare. :rolleyes:
 
Det kan ju inte seriöst bara finnas en fläktkåpa med timerspjäll!
 
Jag tänkte flytta på anslutningen till fläkten som ser ut enligt bild:ventilation http://www.ladda-upp.com/bilder/41551/ventilation. Min tanke är då att på bästa sätt få av den precis till höger om anslutningsröret där det är poppnitat och såga av där jag vill att den ska gå ned, ungefär 60cm till vänster. Sedan köpa en till skarv mellan 125 och 100 och använda den bit rör som jag sågar av, till höger om anslutningen, poppnita fast den eller borra hål och skruva som de gjort i den som redan sitter där, precis till vänster om anslutningsröret. Hur hade ni gjort? Är det något fel med min lösning?
 
Redigerat:
Tänkte på vad man ska kapa röret med. En vanlig liten metallsåg tar sjukt lång tid så en plåtsax kanske är enda sättet dock kan ju änden bli ganska krogig och ful med den...
 
Nu har jag lyckats kapa av den i båda ändar men min 100-125skarv vill inte!! Finns det rör som är 120 också och exakt samma dimension som skarven? Vad ska man avnända då?
 
Redigerat:
I bilden "Ventilationsskarv" behöver du ett nytt T-rör 125mm
Och i bilden "ventilationskarv 2 " ser det ut som du behöver en nippel 125mm
Ev en liten bit 125mm rör också.
T röret du har saknar muff på ena sidan, visst går det att fuska ihop men det är enklare att köpa ett nytt t-rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.