Ska gjuta en platta till uterum.
Har begränsat utrymme undertills (fjärrvärmerör etc.) så under plattan vill jag helst ha max 300 mm till grusen.
Har läst på tex http://www.husvillaguiden.se/betongplatta.php att man kan lägga cellplast direkt på grus men makadam/singel är att föredra då viss fukt tydligen kan gå in i cellplasten trots den är "kapillärbrytande".

Vad blir bäst av följande.
200mm cellplast och 100mm singel.
300mm cellplast direkt på grus.
100mm isodrän eller sk xps cellplast eller annat förslag på understa lagret.

Tacksam för svar
/Z
 
Jag kommer att lägga cellplast direkt på vad det nu är där jag ska bygga garage. cellplast med slutna celler ska vara kapilärbrytande.

Protte
 
Tyresö
Ditt problem är helt enkelt inget problem!

Om markförhållandena inte har betydelse, så har du inga problem! En gjuten betongplatta består av: 10 cm kross (8-16) - 10 cm frigilit - betong. Så är dagens plattor uppbyggda
 
Fast nu är det ju inte kross där ligger utan vanlig väggrus.
 
  • Gilla
Kapten Krita
  • Laddar…
Tyresö, trodde det var 30 cm cellplast som gällde? Lr är det annat för "uterum"?
 
Tyresö
zvalle skrev:
Fast nu är det ju inte kross där ligger utan vanlig väggrus.
Jag tror att vanligt väggrus blir mättat av finare material som följer med regnvatten/snösmältning och då försvinner dränneringen under plattan, vilket leder till problem (stora och dyra). Du ska givetvis lägga dränneringsrör runt plattan, men för säkerhets skull ska du kosta på dej ett lass med 8-16 kross under frigolitskivorna innan du gjuter. Frigolit är inte 100% kapilärbrytande och vill du bygga som Skanska, Peab eller Ncc gör, så köper du dom svindyra rosa eller ljusblå markcellplastskivorna - vilket är överarbetat till ditt uterum.
 
Tyresö
Danneå skrev:
Tyresö, trodde det var 30 cm cellplast som gällde? Lr är det annat för "uterum"?
Det är så olika hur lätt människor börja tänka med plånboken när dom ser vad frigolit kostar. Skulle jag gjuta en platta till mitt eget hus, så skulle jag använda 20 cm frigolit. Då blir det ett lagom dyrt inköp och en lagom dyr uppvärmningskostnad. Men ett uterum, som inte kommer ha någon komfortvärme, anpassar man markisoleringen så den blir likvärdig med isolering i väggar och tak. Även under garageplattor har dom flesta bara 10 cm frigolit.
 
Jag skulle också lägga en 10 cm 8-16 i botten men köp vanlig inte tvättad, den senare är bara dyr.
10 cm frigolit på det och 10 betong gör dina 30. kan du skrapa fram lite mer så lägger du upp till 20 isolering tycker jag
 
Tyresö
mats_o skrev:
Jag skulle också lägga en 10 cm 8-16 i botten men köp vanlig inte tvättad, den senare är bara dyr.
10 cm frigolit på det och 10 betong gör dina 30. kan du skrapa fram lite mer så lägger du upp till 20 isolering tycker jag
Håller med! Man vet inte om uterummet i framtiden blir en vinterbonad tillbyggnad av huset.
 
  • Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
mats_o skrev:
Jag skulle också lägga en 10 cm 8-16 i botten men köp vanlig inte tvättad, den senare är bara dyr.
10 cm frigolit på det och 10 betong gör dina 30. kan du skrapa fram lite mer så lägger du upp till 20 isolering tycker jag
Tack, lite så tankarna varit från början.
Sen kom tanken att kanske ersätta makadamen med tex isodrän istället för att både få kapillärbrytande och isoleringseffekten på de 10cm (plus 10 cm frigo, totalt 20cm isolering).

Tackar även för övriga svar.
 
Tyresö
zvalle skrev:
Tack, lite så tankarna varit från början.
Sen kom tanken att kanske ersätta makadamen med tex isodrän istället för att både få kapillärbrytande och isoleringseffekten på de 10cm (plus 10 cm frigo, totalt 20cm isolering).

Tackar även för övriga svar.
Isodrän ersätter inte singelbädden! Isodrän är kapilärbrytande, singelbädden är dränerande och du måste ha något dränerande material under plattan för att undvika frystryckning under ifrån. Får du bara plats med 10 cm frigolit, så räcker det till ett uterum.
 
Tyresö. Du säger samma sak som inte stämmer i flera plattgjutartrådar just nu. Du hävdar att Isodrän inte är dränerande.
Isodrän är dränerande (vatten rinner rakt igenom i alla riktningar), kapillärbrytande och isolerande.
Singel är dränerande och kapillärbrytande (tvättad singel).
 
Tyresö
Jag har kanske förklarat på ett omständigt sätt. Min poäng är att singel har bättre dräneringseffekt än Isodrän och att singel är kapillärbrytande, förutom markfukten som söker sej upp igenom om man har ett för tunnt lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.