Har "makterna" börjat beskatta oljefärgen lika som alkohol numera? Priserna börjar överensstämma.

Köpte nyligen en burk vit stugfärg på Flüggers. Köper normalt inte färg i småburkar men nu fattades det lite. Det visade sig att man gått över från 1 l till 0,75 l. Kostade 210:-. Konstaterade att burken inte var full. Det fattades 1 dl.

Betyder: 210:-/65 x 100 = 323:-/liter. För att jämföra med "bolaget": x 70 = 226:-.

Det måste finnas betydande fördelar i tillverkningen eller distributionen eller kalkylering eller redovisningen eller något annat innan man går över från en enkel etta till 0,75. Det borde resultera i att 3-liters, 4-liters, 5-liters och 10-liters också måste ändras. Vad sägs om t.ex. 4,65 l?

I stora färgbutiker plockar man numera själv åt sig en burk och går till kassan och betalar. Tänk om man skulle tro att det är 1 l man köper? Det vore ju tråkigt.

Om man målar ett helt hus (vet ju att man köper större förpackningar då) så är väl frågan om inte färgen blir dyrare än panelen.
:cool:
 
För att ska finnas plats för ev.brytningsfärg,inte helt ovanliga mått är är bla.2,72 och 9.6 men kan hålla med dig om att färg rent generellt blivit löjligt dyrt.
 
jämfört med?
 
Tidigare.
 
Har du räknat ut burkens volym och jämfört mot fyllningsgraden, eller har du bara sjukt vasst ögonmått?

I förhållande till hus- / lägenhetspriser är det förvånansvärt mycket gnäll om priset på färgen.
 
Tja, folk klagar väl på höga priser på många olika produkter? Är det särskilt känsligt att klaga på färgpriserna? Har du något speciellt förhållande till färgbranschen? Tycker mig märka en aning av aggresivitet i inlägget.
:cool:
 
LUDDET skrev:
Tja, folk klagar väl på höga priser på många olika produkter? Är det särskilt känsligt att klaga på färgpriserna? Har du något speciellt förhållande till färgbranschen? Tycker mig märka en aning av aggresivitet i inlägget.
:cool:
Ja, det håller jag förvisso med dig om. Det blev lite kort inlägg (och ton) när jag vart tvungen att rusa iväg på lunchrast, så inget illa menat d^_^b - Syftade på tobbe72's inlägg om att det antagligen är utrymme för brytningar som gör att det ser ut att saknas färg, men det är lätt att räkna ut om volymen i din burk stämmer.

Angående färgpriser så jämför jag med villor / hus som i storstadsområden gärna landar runt 2-5 miljoner (?) vid uppförande eller köp. Målningen av huset är en viktig del för de flesta husägare, om inte funktions- så åtminstone utseendemässigt. Material till nymålning av ett hus gissar jag går på 10 - 50.000 beroende på hus och behov? Knappt 3% av investeringen i boendet, i värsta fall. Den kostnaden (undantaget arbetstid) håller förhoppningsvis huset snyggt och friskt i typ 10 år.

Det är inte mycket "gnällande" direkt om priser. Jag drar en parallell till, t.ex. de många trådar som söker bekräftelse på att de är OK att hoppa över steg i målningen eller byta ner sig till budgetfärger. Jag kan ha fel, mycket möjligt att det bara är okunnighet, eller så är folk lika lata som jag själv :D
 
det är kanske orimliga förväntningar som man har på träfasader? Som nybörjare tror man att det går att måla om huset på 3-4 semesterdagar var 10-de år med några få burkar färg beräknat efter fasadens yta. Sen tillkommer fasadtvätt, lister och knutar, fasadplankan har ofta 3 sidor att måla, små detaljer tar mer tid ... och ingenting stämmer. Färgen och lediga dagar tar slut tidigare än beräknat. Kassan blir tom och det är lätt att man blir frustrerad och söker förklaringar varför ommålningen blev så lång och dyr process.
Man känner sej bra lurad när man tror att man köper 5 burkar a 1 l färg ( som det var förr) och kommer hem med 3,75 liter. Att minska innehåll i förpackningar är ett sätt att smyghöja priser, tycker jag.

gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.