kamilenski skrev:
Läs ditt första inlägg och bestäm sen. Vill du göra nåt åt grannen eller med ditt insug?
Jag vill ha korten på borden först så jag vet mina alternativ. Tack för din värme.
 
Det ena utesluter inte det andra. T.ex. få grannen att elda rätt och installera filter i ert hus. Naturligtvis är det bästa att grannen inte eldar alls.

Prata gärna med andra grannar också, det kanske inte är bara ni som störs.

Vad har du för FTX-aggregat? Luftflöde?

Det kan gå att få bidrag för luftfilter.
 
Göran.W
Ibland kan några dm rör göra underverk i toppen av skorstenen för att få ut röken ovanför den turbulenta luften i skorstens toppen.
 
Bumpar min egen tråd med en fundering.

Just nu eldar jag och grannen. Min skorsten visar ingen rök alls medans grannen har en rökpelare som lägger hela kvarteret i en dimma. Dock ser röken ut att vara vit vilket ska vara ok men ändå.. Men hur kommer det sig att hans ryker så enormt medans våran inte syns något alls och vi bor 30m från varandra?
 
Vit rök brukar betyda ved med högt vatteninnehåll
 
elmont skrev:
Vit rök brukar betyda ved med högt vatteninnehåll
Detsamma som sur ved då alltså? Blir inte röken grå om man har dålig ved?
 
J
Bricco skrev:
Bumpar min egen tråd med en fundering.

Just nu eldar jag och grannen. Min skorsten visar ingen rök alls medans grannen har en rökpelare som lägger hela kvarteret i en dimma. Dock ser röken ut att vara vit vilket ska vara ok men ändå.. Men hur kommer det sig att hans ryker så enormt medans våran inte syns något alls och vi bor 30m från varandra?
Helt klart fuktig ved.

Sotaren lär klaga om han fortsätter så.

Bricco skrev:
Detsamma som sur ved då alltså? Blir inte röken grå om man har dålig ved?
Gul eller grå rök betyder dålig panna eller felaktig eldning, till exempel för lite lufttillförsel eller skräpved.
 
det borde ju varit såhär i många år? om hans hus är så pass gammallt så borde de varit såhär ganska länge. och hans rök borde bara vara så precis innan han tänt i sin panna.
 
Thorsella skrev:
det borde ju varit såhär i många år? om hans hus är så pass gammallt så borde de varit såhär ganska länge. och hans rök borde bara vara så precis innan han tänt i sin panna.
Det har det säkert. Har bara bott här en kortare tid. Jobbiga är att vinden ofta ligger så hans rökpelare går rakt in i vårt FTX insug och man får in röklukten i vårt hus :( Och man vill ju inte att det ska vara farligt för hälsan på sikt.
 
AnneFi
Bricco skrev:
Ja det är primär uppvärmning de har. De har gjort om sitt garage till vedlagring samt kaminen står där så det är ganska tydligt inte tilläggsvärme.. Känns jobbigt dock eftersom de är snälla och jag inte vill skapa en tvist. Sommartiden har de kul med att stå och kapa all ved på gräsmattan = oljud efter jobbet i några veckor... Att folk inte kan tänka längre än till sig själva ibland.

Samtidigt vill man ju inte gå i ett rökmoln hela kvällarna under vinterhalvåret :(

Kan man anmäla och få vara anonym? Vad händer vid en anmälan?
Det har vi problem med. flera timmar om dagen HELA sommaren.
Det är helt omöjligt att njuta av att vara utomhus.
de kan börja klockan sju och hålla på till fem på kvällen ibland.
 
Pröva att sätta in ett elektrostatfilter på uteluftskanalen den renar från röklukt. Alternativt flytta intaget. Normal brukar man sätta intaget på norr eller östfasad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.