Hej!

Har i dagsläget fjärrvärme indraget i kåken, men då priserna här är ruskigt höga för just fjärrvärme så tänkte jag värma upp min källare (100 - 120kvm) med luft/luft eller luft/vatten pump. Går det att sätta in en sådan i källaren eller måste det vara på marknivå?

Just nu har vi en förbrukning på ca 39.000kw/h per år. Tror det är så iaf om jag inte är helt ute och cyklar. En hel del av detta kommer minska sen när vi tilläggsisolerar vinden, men kommer nog ändå hamna på 25 / 30.000kw/h år. Så vill ha ner kostnaderna på uppvärmningen helst.

Ett alternativ jag tänkte på var att slänga in golvvärme i källarutrymmet och komplettera med luft/vattenpump och att fjärrvärmen kommer in när det blir alldeles för kallt, går det att göra? Annars är luft/luft ett alternativ om det går, det är väl något billigare att fixa en sådan pump.

Några tips/ideer på andra lösningar kanske?
 
Absolut läge för luftvärmepump med den förbrukningen även om fjärrvärme. Luft-/luft oftast enkelt att installera men effekten beror också på hur öppen planlösningen är. Går bra sätta i källare. Kanske två st alt. en rejäl luft-vatten för hela huset fast olika slingor/shunt källare resp övervåning och som får spets av fjärrvärmen om styrning för detta kan fixas? Golvvärme kräver isolerad betongplatta om inte energiförbrukningen ska bli väldigt hög, vanliga radiatorer annars det bästa.
 
Jag kan ha läst fel i papprerna och att 39k är totala el och uppvärmning, men har för mig att uppvärmningen var riktigt hög iaf. Ja 2 st mindre luft/luft är ju ett alternativ nere i källaren. I dagsläget är det ganska dålig planlösning med väggar ivägen. Men ska kolla om jag kan öppna upp dessa för att få ett störra luftigare utrymme.

Ang golvvärme så har du nog helt rätt där, får bli antingen luft/luft eller luft/vatten och radiatorer.

Går det att koppla luft/vatten och sen ge stöd med fjärrvärme vid kallaste tiderna på året eller är det ett omständigt sätt att göra?
 
Om jag skulle välja luft/vatten. Vad måste jag komplettera med då? Varmvattenberedare/accumulatortank eller dyl eller går det att bara "koppla in" på befintligt system?
 
Jag funderar på denna för att stödvärma hela kåken
http://www.jula.se/varmepump-luft-vatten-9-3-kw-138369

alt denna för att endast värma övervåningen och en luft/luft på bottenvåningen
http://www.jula.se/search-result/?q=416085

Får lös 9kw:aren för 20k en obetydligt använd begagnad maskin då en bekant får installerat bergvärme och ska göra sig av med den. Borde väl ändå kunna få ner mina uppvärmningskostnader en del?

Vet inte om jag är villig att ge 80k+ för ett system i dagsläget så detta känns väl mest rätt då.
Fast går det att komplettera så fjärrvärmen skjuter på istället för elpatron? Eller hur fungerar det?
 
Det är ingen som har lite erfarenhet eller som vet om man skulle tjäna in något med dessa? Känns ju naturligtvis bättre med 20k än 80k+ men kan tänka mig att det inte lönar sig i längden, fast någon som vet/eller har ideer om vad jag ska välja för lösning annars?
 
H
Julapumpen ska du akta dig för. Skrivs mycket om denna i ett annat forum och det som skrivs är inte bra. Satsa på en Nibe F2025 eller motsvarande. Förutom pumpen så behöver du lite rör och en cirk.pump. Element måste klart finnas. Kan hända du behöver en 100-200 liter utjämningstank. Finns i olika storlekar från 6 kW till 14 kW. Köps billigast på nätet. Sök på NIbe.se för inkopplingsschema
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.