Jag har ett enplanshus på ca 140 kvm med öppen planlösning. Nu har vi direktel och elräkningen brukar bli riktigt hög nu till vintern så jag funderar på att skaffa en lufvärmepump som skall sänka värmekostnaderna.

Men:
Vilken luftvärmepump skall jag välja, vilken är bäst, helst av allt skulle jag vilja inte ha elementen på överhuvudtaget men det kanske inte finns nägon luftvärmepump som klarar det?

Vilken installatör skall man använda sig av/rekommendationer? (Bor i Göteborg)

Vad bör det kosta? Kan man använda sig av rot-avdraget? Vill självklart att det skall bli så billigt som möjligt.

Hur mkt kommer man tjäna på det?

Mitt hus ser ut som ett "L" där sov rummet är i ena enden och tv-rummet i andra änden och ingången är i mitten (där jag antar att pumpen skall sitta) Skall försöka fixa en ritning så ni kan se bättre.

Tack på förhand
 
Kan starkt rekommendera

MITSUBISHI ELECTRIC FD50 VABH I SEE NORDENANPASSAD INVERTER

Den ger konstant värmeeffekt ner till -15 grader!
Och värme till -30 grader!
 
Intressant, har själv ett hus på 140 m2 med öppen planlösning. Satte en mitsubishi vabh25 i köket(bortre delen av L et ) stängde ner den vattenburna golvvärmen och alla elradiatorer. Höll ca 23c i köket, 21-22 i v-rummet, och 19-20 i s-rum (längst bort från pumpen) . De tidigare ägarna hade en elförbrukning på 30 kkw/år. Vattenfall som är min el-lev. beräknar nu min årsförbrukning till 15 kkw. (för att 09/10 var den jävligaste vintern i skåne på 10år så är jag nöjd)Köpte pumpen på elgiganten för 18 kkr , men fick 5 kkr i rabatt när jag påpekade att den sålde billigare på en nätbutik))) Alltså 13 kkr för pumpen och 3,5kkr i installation(vilket jag får tillbaka hälften av i rot från staten) . Har betalat investeringen på första året mao. Nöjd klart! Det enda är att den väsnas lite i köket om man inte ställer ner hastigheten. Samt att utedelen isade ner uppfarten i vintras. Men totalt nöjd, kan reka mitsubishi pumparna!!
 
Håller med, är själv i farten att inhandla en Mitsubishi...
 
MITSUBISHI ELECTRIC FD50 Låter ju helt klart intressant, lite dyrare än vad jag tänkt mig men det är nog lika bra att lägga ut lite extra och få en ordentlig apparat.

Martenw då har vi liknande hus, det låter som en riktigt bra sänkning av elförbrukningen.

Vi hade nog ca 20-25kkW sedan förra året men då hade vi riktigt kallt.

Vad tror ni installationen kostar? Troligen är det ca 5-6 meter från värmefläkten inomhus till värmefläkten på utsidan.

Kan ni rekommendera någon installatör i Göteborg?

Finns det någon speciell Installatör som installerar just MITSUBISHI ELECTRIC FD50?

Hur gör man om man skall använda rotavdraget?

Är Polarpumpen.se bra sida att beställa ifrån, där kostar MITSUBISHI ELECTRIC FD50 19900kr. Är det ett bra pris?
 
Kan bara skriva under på att det är viktigt var utedelen placeras (med tanke på att den som sagt producerar en hel del vatten som flyter ut och fryser till is på marken). Viktigt för både ekonomi och värme är förstås också var innedelen placeras, bör ju vara i ett stort, centralt rum och riktad mot öppningar mot andra rum för bästa luftflödeseffekt).
Mitsubishi är säkert ett bra val, jag valde mellan dem och IVT. Nu blev det en IVT mest för att deras egen installatör/service fanns alldeles i närheten.
 
Jag gjorde det med en kylfirma, fick kanske lite rabatt eftersom jag använder dem i firman. Men ca 5 kkr för installation skall du nog räkna med, men du får tillbaka hälften nästan i inst. satsa på ett markstativ om du har träfasad och använder rummen innanför.

Min vabh25 räcker, men hade kanske skaffat 35an eller 50an så här i backspegeln, sliter mindre på kompressor etc om det finns lite överkapacitet.

Skall väl iofs tilläggas att de som hade mitt hus innan körde gv i b-rum där det är el, för fullt. Denna har jag dragit ner till ett minimum, och med timer så den bara går på mellan 06-08 (enda tiden jag är där under dagen).
 
Tja

Jag har ett hus på 280 kvm med öppen planlösning i två plan i Göteborg. Tidigare hade jag direktverkande el och förbrukade ca 30' kWh/år. Familjen före oss och några av våra grannar förbrukar ca 35' kWh/år.

Efter att jag installerade en 7 kW luftvärmepump i bottenplan (Panasonic XE12) så sänkte vi den totala elförbrukningen till 15' kWh/år. Den luftvärmepumpen värmde i princip hela huset (utöver golvvärme i badrummen) förutom de mest avlägsna rummen under de allra kallaste dagarna, då fick vi stödvärma lite med elementen i några rum.

Jag installerade även en andra luftvärmepump på övervåningen på 6.5 kW (Panasonic E12 för att få plats över dörrposten). Den gav endast en marginell sänkning av elförbrukningen, men däremot förbättrade den värmespridningen (det är jämnare temperatur i huset) och dessutom går pumparna inte lika hårt vid kallt väder.

Mina pumpar är av olika modeller. Jag märker ingen direkt skillnad nu när de väl sitter där. Funktioner osv kvittar lika. De går på automatik ändå. Jag skulle föreslå att du väljer en:
-med lite överkapacitet för att den skall gå lite lugnare samt täcka behovet även vid väldigt kalla dagar. Den extra kapaciteten kostar ändå inte mycket
-som är tyst
-med en design som tilltalar dig
-eventuellt tar en med bra kastlängd ifall placerar den så att det är långt till närmsta vägg

Mina båda pumpar är från Panasonic. Jag är jättenöjd med dem förutom att elmotorn skär på dem. Hittills har jag fått nya motorer på garanti och bytt dem själv så det har inte varit någon fara. Jag köpte dem och installerade dem själv. Betalade ca 11' styck inkl. monteringskit så de betalade av sig på ca 1.5 vinter.
 
Jag avråder STARKT att installera en kvalitetspump själv! Dels är det förbjudet (om man är ej certifietat själv) dels kan det bli problem med garanti och även funktionen. Placeras innedellen minsta fel, får man fuktskador sommartid vid AC användning.
 
... jag såg att reglerna ändrats
 
Redigerat:
Cabron skrev:
... jag såg att reglerna ändrats
Vad? Vad menar du?
 
kamilenski skrev:
Vad? Vad menar du?
Ursäkta mitt förvirrade inlägg. Jag skrev först ett långt svar, men såg sedan att reglerna för installation ändrats sedan jag installerade min pump, så jag ville snabbt ta bort mitt inlägg innan du gick igång ;)

Anyway, jag såg att det nu är förbjudet att installera sin egen värmepump. Och givet rotbidraget så är det inget jätteincitament att göra det för att spara 2'. Jag håller med om att det bästa alternativet är att köpa installation.

Men jag tycker fortfarande att många företag tar ett kraftigt överpris för en liten omkonstruktion och att de spelar på folks osäkerhet. Jag tycker också att du överdriver risken för problem med garanti och fuktskador.

-Du skall vara riktigt klantig om du skall orsaka fuktskador.
-Jag har installerat mina båda värmepumpar själv men har inte haft några som helst problem med att få ett kretskort samt elmotor utbytt på garanti.
-Det finns många exempel på folk som har köpt installerad värmepump som har haft problem med funktion.
 
Fuktskador? Har själv en droppande pump.

Garanti? T.ex. Rusta vägrar utföra några som helst rep om man saknar kvitto.

Kolla på varmepumpsforum. Jag överdriver inte. Är man medveten om risker, får man göra det själv. Vac går att köpa för 1500.

Och du har rätt att dom tar ockerpriser. Men en pump för 20000 vill jag ha alla papper ok. En för 5000 beror.
Tänk dock på det att det är olagligt som fortkörning ;)
 
Jag betalade 2800:- efter ROT när jag fick pumpen som satt i garaget monterad.
Kändes överkomligt.
 
kamilenski skrev:
Fuktskador? Har själv en droppande pump.
Nej, har du det? Du verkar ju ändå teknisk ;) För att få en droppande pump måste du 1) använda pumpen för att kyla trots att du vet att den droppar, 2) ha monterat avledningsröret lutande uppåt. Och för att få fuktskador måste du göra detta under lång tid trots att du ser att det droppar :O

kamilenski skrev:
Garanti? T.ex. Rusta vägrar utföra några som helst rep om man saknar kvitto.
Rusta... :x
De värmepumpar jag har köpt är exakt samma som säljs med en klisterlapp med svensk flagga på. Fast jag betalade 10' exkl installation (på den tiden det var lagligt att installera allt utom elen själv). Klistermärket+installation kostade alltså ca 10-15'. Killen jag köpte av skickade nytt kretskort när mitt brände + en elmotor till varje pump (när de började surra enormt ljudligt) utan något som helst problem. Han ger 3 års garanti. Under år 4-5 får man köpa elmotorn kraftigt rabatterat.

kamilenski skrev:
Kolla på varmepumpsforum. Jag överdriver inte. Är man medveten om risker, får man göra det själv. Vac går att köpa för 1500.

Och du har rätt att dom tar ockerpriser. Men en pump för 20000 vill jag ha alla papper ok. En för 5000 beror.
Tänk dock på det att det är olagligt som fortkörning ;)
Jag har sett att det är olagligt nu och rekommenderar det inte. Givet att man får rotavdrag finns det heller inget incitament. 2000 är det värt att få den installerad. Dessutom slipper man skaffa/hyra vacuumpump och koningsverktyg. Och det blir garanterat snyggare. Men jag råder fortfarande alla att hålla sig borta från de företag som dubblar priset bara för att de sätter på ett klistermärke med Sverigeflagga ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.